18 873 läst ·
87 svar
19k läst
87 svar
Kan en framtida eventuell granne kräva att få använda vår grusväg?
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Vi planerar att stycka av en tomt och bygga hus enligt ritningen nedan. Den grå linjen från den allmänna vägen in till vår tomt är ungefär så vi tänkt dra vår väg in till huset. Vi får servitut för att kunna anlägga vägen sådär över grannens fastighet.
Bakom vår tomt finns ytterligare en tomt, som en annan granne eventuellt tänkt bygga på men det ligger långt fram i tiden.
Min fråga är nu: kan grannen i det prickade området kräva eller få rätt att använda vår väg? Det är alltså inte denna granne som äger fastigheten där vi har servitut för vägen. Kan de få kräva att dra en väg över våran mark för att ansluta till våran väg?
Bakom vår tomt finns ytterligare en tomt, som en annan granne eventuellt tänkt bygga på men det ligger långt fram i tiden.
Min fråga är nu: kan grannen i det prickade området kräva eller få rätt att använda vår väg? Det är alltså inte denna granne som äger fastigheten där vi har servitut för vägen. Kan de få kräva att dra en väg över våran mark för att ansluta till våran väg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att kräva är rätt ord.
Är det ett redan avdtyckad tomt, då finns servitut redan ordnat, och det kan mycket väl vara er väg. Kolla med lantmäteriet eller fråga grannen.
Är avstyckningen inte färdig, då fixas det tillsammans med avstyckningen. Troligtvis blir det över stamfastigheten, men kan de ordna servitut med någon annan fastighet är det ovkså bra.
Ni har inga eller väldig begränsade möjligheter att hindra att fastighetsägaren ger servitut över er väg
Är det ett redan avdtyckad tomt, då finns servitut redan ordnat, och det kan mycket väl vara er väg. Kolla med lantmäteriet eller fråga grannen.
Är avstyckningen inte färdig, då fixas det tillsammans med avstyckningen. Troligtvis blir det över stamfastigheten, men kan de ordna servitut med någon annan fastighet är det ovkså bra.
Ni har inga eller väldig begränsade möjligheter att hindra att fastighetsägaren ger servitut över er väg
Som sagt, är granntomten redan avstyckad så ska det finnas en väg.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Tack för svar! I nuläget är ingen utav de tänkta tomterna avstyckade. Vår tomt ska styckas av från mina svärföräldrars jordbruksfastighet och den andra prickiga tomten ska styckas av från svärföräldrarnas grannars jordbruksfastighet. Det finns inga servitut i nuläget. Vi kommer ha servitut för vägen som vi ska anlägga på mina svärföräldrars fastighet mellan tomten och den allmänna vägen..
Det normala är att ev servitut beastar den fastighet tomten styckas från, men se till att bevaka ärendet hos lantmäteriet, noga!
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Men ifall de styckar av tomten markerad med prickig linje, kan de då kräva servitut för att dra en väg över grannen till deras stamfastighet? Om de skulle ansluta till vår tänkta väg måste de dra en egen väg rakt över vår tomt och få servitut för väg hos VÅR stamfastighet (deras granne). det är det jag undrar om de har rätt att kräva..Fotografen skrev:
Lantmäteriet beslutar var en en väg ska dras och normalt krånglas det inte till i onödan, men om det tex är en fornlämning, vattendrag, bergknalle eller nåt annat i närheten som ställer till det kan en väg dras över grannfastighet, er ännu inte avstyckade tomt tex. Markägaren får naturligtvis ha åsikter innan beslut tas.
Trafikverket kan även ha åsikter om antal utfarter.
Ta reda på förutsättningarna och bevaka ärendet hos lantmäteriet, noga!
Ska tomterna styckas samtidigt får du nog vara beredd på att lantmäteriet vill ha någon form av gemensam väg, och Trafikverket vill hålla nere antalet utfarter.
Trafikverket kan även ha åsikter om antal utfarter.
Ta reda på förutsättningarna och bevaka ärendet hos lantmäteriet, noga!
Ska tomterna styckas samtidigt får du nog vara beredd på att lantmäteriet vill ha någon form av gemensam väg, och Trafikverket vill hålla nere antalet utfarter.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är ju positivt att ni kommer att dela på underhållet av delar av vägen.
Protte
Protte
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Vi kommer att stycka av vår tomt snart, inom några månader. Den andra eventuella tomten blir kanske på tal om 2,3,5 eller 10 år. Egentligen försöker vi utreda risken för att på sikt behöva få en väg just förbi vårt hus. Vi vill inte ha det så och vi vill inte dela väg eftersom vi har småbarn, vi vill undvika att ha trafik som passerar förbi oss och på vår mark..
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Men då drar grannen vägen över vår stamfastighet, och då måste de alltså ha servitut vilket stamfastighetsägarna inte tänker gå med på.HasseTeknik skrev:
Sen tänker jag såhär, om vi drar en väg och finansierar för den, kan de bara få rätt att nyttja den?
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Värt att nämna är att, utanför den prickade linjen så går ett stup rakt ner till ån som går där. Så det blir trångt att dra en väg längs med stupet om den inte ska falla neråt ån vartefter
Medlem
· Västra Götaland
· 64 inlägg
Hur tycker du själv att de kommande grannarnas väg ska dras? De verkar ju inte ha så många alternativ än att använda delar av er väg, om det är stup på andra sidan?
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Jag tycker att dom kan dra en egen väg över ån. Det är fullt möjligt och då dras den över deras stamfastighet. Annars behöver de dra en väg över våran mark och ha servitut hos vår stamfastighet, vilket de inte kommer få i första taget..Corneliatt skrev:
Detta är väl kanske egentligen en grannfejd eller något sådant. Vi har planerat att stycka av pch bygga enligt ovan, och när det blev känt hos grannfastigheten så bestämde dom sig för att "passa på" att bygga där också.. De har många andra, bättre ställen att välja på men verkar välja just denna plats av någon anledning. Vi vill ju inte ha en väg som går just utanför vårt fönster..