SSSS
Jag har nyss gift mig och jag och min fru är överens om att skriva ett äktenskapsförord.

Kortfattat så har jag en konto på Avanza som jag vill "skydda" i det finns det en kapitalförsäkring och några sparkonton.
Min fru äger ett företag samt är delägare i ytterligare ett familjeföretag som hon vill "skydda"

Utöver det har vi lönekonto/huskonton/e-sparkonton hos Swedbank, dessa vill vi att ska vara gemensamma och inte ingå i äktenskapsförordet.

Så kommer det att räcka med att köpa en mall för ett äktenskapsförord på bokhandeln och skriva själv eller är det lika bra att låta en jurist sköta det?

Låt en jurist sköta det, det är i sammanhanget en väldigt liten kostnad. Tillgångarna i sig är ju en sak, men ni behöver även fundera på hur inkomsterna från denna egendom (aktieutdelningar exempelvis) ska behandlas. Ska de också vara enskild egendom?

Tänk på att ett äktenskapsförord måste registreras inom en månad från äktenskapets ingående för att gälla från den dagen. I annat fall gäller det från den dag det ges in till Skatteverket. (7 kap 3 § Äktenskapsbalken)

Och även om tillgångarna senare flyttas från just detta konto/företag (eller nya tillförs) osv. blir det viktigt hur man formulerat saker.
Kräver hjälp om man ska undvika fallgropar som i värsta fall kan ge just de konflikter man avsåg att förebygga.

Det tål att diskuteras med jurist, inte bara att formulera rätt, utan även att fundera på hur det egentligen blir i olika fall. För det är inte alltid uppenbart vad man vill, och vad det får för effekter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.