3 591 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Skänka 1% av huset per år till Sambo?
Ett samboavtal brukar oftast avskriva sambolagen, alltså delas inte bostaden. Så det är nog en tankevurpaSir Duke skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Jag har tidigare gjort så att jag skrivit ett avtal för att reglera skillnaden i insats.
Dvs man äger hälften av hus och lån gemensamt, men om vi går skilda vägar så skulle sambon ersätta mig med motsvarande min insats, och ev vinst delas lika. Sen hade jag också skrivit in att skulle det bli förlust delas denna också lika men skulle husvärdet understiga lånet så kommer jag inte återkräva hela min insats (kanske för generöst men så stod det iaf -blev inte aktuellt i mitt fall)...
/K
Dvs man äger hälften av hus och lån gemensamt, men om vi går skilda vägar så skulle sambon ersätta mig med motsvarande min insats, och ev vinst delas lika. Sen hade jag också skrivit in att skulle det bli förlust delas denna också lika men skulle husvärdet understiga lånet så kommer jag inte återkräva hela min insats (kanske för generöst men så stod det iaf -blev inte aktuellt i mitt fall)...
/K
Klicka här för att svara