Sir Duke skrev:
Jodå men förklara gärna om jag gjort en tankevurpa, sånt händer :)

Sambolagen:
"Hälften av värdet på den gemensamma bostaden som köpts för gemensamt bruk delas lika om samboförhållandet upphör. Detta oavsett vem som betalat för bostaden."
Ett samboavtal brukar oftast avskriva sambolagen, alltså delas inte bostaden. Så det är nog en tankevurpa
 
Så sant, missade det om avtalet och hela idén om överföring såg då omständig ut
 
Jag har tidigare gjort så att jag skrivit ett avtal för att reglera skillnaden i insats.
Dvs man äger hälften av hus och lån gemensamt, men om vi går skilda vägar så skulle sambon ersätta mig med motsvarande min insats, och ev vinst delas lika. Sen hade jag också skrivit in att skulle det bli förlust delas denna också lika men skulle husvärdet understiga lånet så kommer jag inte återkräva hela min insats (kanske för generöst men så stod det iaf -blev inte aktuellt i mitt fall)...

/K
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.