Har köpt ett fritidshus där det finns en badtunna, grillring och brygga på strandkanten utanför tomtgränsen.
Nu har hen som äger marken efter strandkanten och runt stugan ringt och påstår att detta inte ingår i mitt köp efter som det finns på hens mark. i köpekontraktet står inget om badtunna mm.
Hen avser att forsla bort badtunna, grillring mm.
Kan hen göra det?
Vad gör jag???

• Gilla
erimos
  • Laddar…
Lite oklart, skulle det enligt säljaren ingå i köpet?

Du säger att det inte finns med i kontrakten.

Ja det ingår väl inte per automatik i köpet om du inte kommit överens med säljaren om det. Eftersom markägaren uttrycker sig som hen gör antar jag att det inte är hens egendom heller, och då är det troligt säljarens antar jag. Så prata med säljaren. Markägaren kanske har rätt att forsla bort det men kan väl knappast beslagta det om det är någon annans egendom gissar jag.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Du kan kolla upp om det finns något servitut rörande bryggan eller om säljaren haft något avtal med markägaren om nyttjande av marken.

vad står det i kontrakt , vad har säljaren sagt om badtunnan ?

Det är fullt möjligt att du inte kan hävda att det ingår i köpet, om säljaren inte anser det. Men det tillfaller definitivt inte markägaren bara för att det står på markägarens fastighet.

I första inlägget står "hen som äger marken efter strandkanten och runt stugan".

vad har du köpt? En stuga eller en fastighet? Dvs. äger du någon tomt, eller är detta en stuga som står på annans mark?

Det tillfaller ju inte markägaren per automatik. Men det är ju en sak mellan markägare och ägare av prylarna, och har de inte nämnts som tillbehör i ditt köpekontrakt kan de rimligen inte ingå.
Det kan ju vara så att markägaren retat sig på de här sakerna, med eller utan servitut och vill bli av med dem. Annars kan du ju erbjuda dig att ta över dem mot ersättning, och kanske helst inkl servitut/avtal om nyttjande.

Jag tror att dte här kan gå att lösa med lite diplomati. Först att förstå varför markägaren gör så här. Har han varit irriterad över dessa intrång redan tidigare, har han accepterat det som en kompisgrej, om han kanske är god v'n med förre ägaren.

Eller ser han bara en chans att "få prylarna" för eget bruk på någon annan del av marken.

Och beroende på orsaker, så kan det hjälpa att se till att bli kompis med grannen, kanske erbjuda någon form av ersättning för att få ha bryggan osv. där, eller på annat sätt "göra rätt för sig".

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Oasvett om badtunnan får vara kvar, så ingår den inte i köpet om ej speciellt avtalat. Och det var inget avtalat. Så detta är en sak mellan förre ägaren till huset/tomten och grannen. Köparen kan vara hur diplomatisk han vill mot grannen, men det är ändå inte hans badtunna. :)

hempularen skrev:
Det är fullt möjligt att du inte kan hävda att det ingår i köpet, om säljaren inte anser det. Men det tillfaller definitivt inte markägaren bara för att det står på markägarens fastighet.

I första inlägget står "hen som äger marken efter strandkanten och runt stugan".

vad har du köpt? En stuga eller en fastighet? Dvs. äger du någon tomt, eller är detta en stuga som står på annans mark?
Jag har köpt en fritidsfastighet med avstyckad tomt av ett dödsbo.
Men tomten går inte ner till stranden, det finns en ca 30m bred remsa som hen som styckat av tomterna fortfarande äger.
Och det är där som badtunna, grillplats och brygga finns. Tog för givet att dessa ingick. Säljaren som är ett dödsbo kan inte lova bu eller bä, dom anser att brygga mm ingår.
Hen som äger marken påstår att något avtal om att nyttja marken inte finns och hänvisar till strandskydd.
Och att hen därför är skyldig att ta bort brygga, badtunna, grillplatsen mm......

Om badtunnan inte står på fastigheten, så kan den omöjligt ingå. Det är fortfarande dödsboets. Är det upplöst? I så fall kan nog strandägaren forsla bort den utan större problem.

Det kan förstås finnas servitut för tex brygga, och då men det förutsätter jag att det inte finns?

Om dödsboet ägde prylarna, och nu säger att de ingick i köpet. Då är de nu dina.

Men det är fullt möjligt tom. troligt att markägaren kan kräva att de tas bort från marken.

Hemmakatten
Det är ju lite märkligt att markägaren just nu vill ha bort tunnan, bryggan mm. Undrar om man verkligen kan kräva det utan vidare? Ta kontakt med en fastighetsrättsjurist. Det borde vara väl placerade pengar om juristen kan hjälpa dig så att bryggan får vara kvar.

Om nu säljaren påstår att de ingår bör du ju se till att få papper på att du äger prylarna. Du kan ju köpa dem för en krona av dödsboet. Risken är väl att dödsboet då inte är så säker på saken att man vågar fästa det på papper. Och är det så att de trodde, och du trodde, kan det bli svårt att gå vidare.

Lyckas du ta över dem är det med dig som grannen får ta ev. diskussioner om brygga mm får vara kvar. Men om det är så att han verkligen inte vill ha kvar dem kan det bli svårt att undvika en klassisk grannfejd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.