Eller snarare, kommer dessa ändras 2016?
Var står det? Att de vill ändra står överallt. Men är det klart?

Budgetpropen för 2016 kommer att komma den 21:a september så först då vet vi säkert om förändringen av ROT/RUT är med även om regeringen har "lovat" att de ska vara med. Därefter få vi vänta tills propen kommer upp i riksdagen för att se om Alliansen håller sig till decemberöverenskommelsen och låter regeringens budget gå igenom eller om de fäller årets budget med så som de gjorde förra året.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Krilleman
Jag har hört att svaret på RUT/ROT ska komma den 10 dec.

Men jag vet inte om det är sant.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Vad som sagts senast är att avdragen ska bara gälla 30% av arbetskostnaden jämfört med 50% idag. Maxbeloppet kommer vara samma dvs 50 000kr /person och år.
Men som janus82 sa inget är bestämt än

Hemmakatten
Jag läste nån tidningsartikel (i SvD tror jag) om att maxbelopp kommer vara 30' och maxprocent 30% av arbetskostnaden.

Enligt regeringens hemsida så står det bara "RoT-avdragets subventionsgrad sänks från 50 till 30 procent." medans Rotavdragets maxbeloppet sänks till 25000 kr för dem som inte fyllt 65.
Men du kan ha rätt, med dö kan regeringen göra lite som de vill.

Hemmakatten
Så förslaget av sänkningen till 30% av arbetskostnaden verkar vara säkert att den finns med i propositionen. Att sänka maxbeloppet per person till 25' är ju mer än det jag läste. Hur det verkligen beslutas får vi se. Men jag kan förstå att det är rusning efter rut- o rottjänsterå innan nyår

P
Sänkningen av maxbeloppet till 25' är för RUT, dvs städning och sådant, däremot så gäller fortfarande 50% avdrag på det. Totala maxbeloppet blir vad jag förstår 50' precis som tidigare bara mycket krångligare att förstå sig på, men vad kan man annat vänta av politiker, går det att krångla till så klart att de skall göra det!

Kan någon förklara vad/hur de vill ändra på det? Tydligen max 25' RUT (dock 50% på det?)
Samt 30% på ROT max 50' ?
Min hjärna är för litet...

Max beloppet är detsamma 50 000 / person dock får du bara reduktion på 30% av arbetskostnaden. Du måste ha fler timmar för att maxa det

Hur är det med städning?

25000 om du inte är pensionär. Antar 50% där. Inte säker dock

• Gilla
Atom
  • Laddar…
kanonkula skrev:
25000 om du inte är pensionär. Antar 50% där. Inte säker dock
Zet är just dessa 50% jag undrar över...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.