Hej alla!

Det har uppstått en märklig situation i och med ett köp av en gräsklippare som jag gjort.

Saken är den att jag för ca två veckor sen var i en välkänd butik för att titta på en begagnad gräsklippare. Jag frågade personalen vad som fanns inne, och de visade mig en maskin som jag tyckte verkade fin och prisvärd. Jag bad dem att reservera maskinen till mig, då jag inte kunde hämta den förrän ca en vecka senare.

En vecka gick, och jag körde tillbaka till butiken för att hämta. Klipparen lastades på ett släp som jag fick låna kostnadsfritt av butiken och personalen på plats hjälpte mig att lasta. Jag betalade med kort och fick kvitto på köpet. På kvittot står klipparens unika serienummer.

Två dagar senare så kontaktar butiken mig och meddelar att det skett ett fel eftersom att klipparen var såld till en annan kund... De säger att jag hämtat fel maskin, vilket är märkligt eftersom att jag har serienumret på kvittot, och de hjälpte själva till att lasta. De erbjöd sig nu att komma hem till mig för att hämta klipparen, vilket jag avböjde och då skulle de fundera över en lösning och återkomma. Idag ringde dem igen och vill att jag kommer in för att titta på en annan maskin, enligt deras utsago två år äldre. Jag har ännu inte kollat på maskinen, och vet heller inte om de har för avsikt att erbjuda mig mer än bara en annan maskin. Kanske de kommer med fler tillbehör som plåster på såren.

Priset på maskinen var ca 1000 kr under vad liknande maskiner ligger på om jag kollar på Blocket, kanske lite till eftersom att den verkade nyservad.

Jag kan inte tänka mig på något sätt att butiken har ngt att sätta emot om jag bara tufft skulle neka ett byte, eftersom att jag har kvitto och köpet skett på (vad jag anser) ett korrekt sätt. Det är butiken som gjort fel, och de får stå för sitt misstag. Eller?

Vad hade ni gjort? Bara nekat och släppt det, eller besökt butiken för att se vad de kommer med för kompensation? De känns som att de gjort en dålig affär, och jag kan aldrig tänka mig att de kompenserar mig fullt ut eftersom att då gör de en dålig affär till...

Jag hade bett dem komma med ett riktigt bra erbjudande, annars hade jag nog haft kvar klipparen.

Det existerar inte öppet köp åt något håll såvida man inte avtalar om detta. Deras förhandlingsläge är m.a.o. inte det bästa...

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Tack för svar eviljava!

Jo, så känner jag med, att de inte riktigt har ett bra case så att säga. Jag vill inte ställa till ngt för dem, men å andra sidan vill jag ännu mindre hålla på att lägga tid på det nu i vårvärmen när jag borde vara ute och klippa gräs! :-)

Kanske bättre de istället ger den andra påstådda köparen kompensation.
Om du vill behålla klipparen kan de inte göra något. Firman har hjälpt dig att lasta den och serienumret stämmer med både kvitto och maskin.

Glöm inte att väga in relationen till butiken. Det verkar vara en ganska rejäl klippare eftersom den lastades på ett släp och då pratar vi kanske en hel del pengar. Om du sätter hårt mot hårt i denna situation så kan det bli dyrt för dig om något strular med maskinen i framtiden eftersom butiken knappast kommer vilja ha med dig att göra. Du måste då vända dig till någon annan för reparationer som den första butiken kanske stått för om de var vänligt inställda till dig.

Om vi bortser från ovanstående så tror inte jag att butiken kan kräva tillbaka klipparen eftersom affären är klar med kvitto och allt, jag har då aldrig hört talas om öppet köp i den riktningen. De har gjort en tabbe och det får de ju stå för men jag skulle nog göra som eviljava skriver; kolla vad de har att komma med för kompensation. Det är ALLTID bäst att visa sig vänligt sinnad i förstaläget, få motparten att känna att man är öppen för en lösning som gör båda parter nöjda och inte vara girig. Visar det sig sedan att motparten är en omöjlig typ, då kan man alltid höja tonläget. Om man går in i situationen med högt tonläge från början så är det i princip omöjligt att neutralisera den senare.

• Gilla
shadowfire och 6 till
  • Laddar…
Hemmakatten
De kan väl erbjuda den andra, två år äldre, maskinen till den andre kunden. Lite märkligt att de inte redan gjort det eller så har den andre kunden bråkat en massa och ska absolut ha din maskin.

När jag köpte bil sist så var det en utställningsbil och nya årsmodellen hade kommit några veckor tidigare. Vi skrev köpekontrakt men ett par dagar senare ringer säljaren och säger att bilen blivit dubbelbokad. Det hela slutade med att de fick beställa en exakt likadan bil men i den senaste årsmodellen. Jag var glad speciellt eftersom jag lyckades pruta ner utställningsbilpriset ganska ordentligt och nu fick jag dessutom en nyare årsmodell.

Så pruta ner priset eller se till att få någon annan sak/verktyg på köpet. Men om du är regelbunden kund får du väl pruta lite lagom. Och butiken vill säkert också ha dig som kund fortsättningsvis

Redigerat:
Det framgår inte riktigt av ditt inlägg om det är den klipparen du såg ut och ställde undan?
Eller om det är en bättre klippare som du har kvitto på och som blev lastad.
I vilket fall så har de inget att komma med om priset inte är orimligt billigt.
Om priset är omrimligt billigt och du borde insett det så tror jag de kan kräva att köpet går tillbaka, fast jag är inte säker i och med att affären är avslutad från bägge parter.
Någon annan här vet säkert med säkerhet.

Nu bara jag spekulerar, men...
....kan det vara så illa att det är en kundägd klippare de råkat sälja ? En som kanske varit inne på service/genomgång (kanske redan i höstas) och som stått så länge att den av misstag tolkats som en begagnad klippare butiken bytt in ?

De känns för "påstridiga" för att bara vara en annan kund som bokat denna för att köpa. Visst, bara maggropskänsla jag har så ta det inte för sant.

Helt klart är dock att butiken gjort ett stort misstag någonstans och att det troligen är större än de berättat. Be dem därför om ett riktigt, riktigt bra erbjudande så kan du tänka dig att låta köpet gå tillbaka. Då löser det butikens tabbe, du kan fortfarande visa dig i butiken och du blir kompenserad och nöjd.

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Har du 1) hämtat den maskin du köpte (d.v.s. den maskin som du reserverade) eller 2) hämtade du en annan maskin?

Om det är alternativ 1 så kan ju affären ha råkat sälja samma maskin till två köpare. Då är det fråga om tvesala och handelsbalken har ett übertydligt stadgande om detta i 1 kap. 5 §: "Säljer man tvem ett; gälde skadan åter, (och böte tio daler,) och den behålle godset, som först köpte." Glasklart, eller hur?

Om det, mot förmodan, var någon som inte hängde med är det alltså den av de två köparna som först köpte godset (ingick avtal) som har bäst rätt till det. I det här fallet har dock godset traderats (lämnats ut) till TS och då spelar det ingen roll om TS var tvåa på bollen eftersom traditionen av godset gör att TS får bättre rätt än den andre köparen (som istället får rikta krav mot säljaren på eventuellt skadestånd).

Om det är alternativ 2 som gäller blir det ju knepigare. Då har du ju fått någonting annat än vad du faktiskt köpte. Både du och affären har gjort ett misstag och det är inte alls självklart att du har rätt att behålla maskinen. Då behöver vi veta mycket fler detaljer för att kunna svara på frågan.

Tack för alla tips och tankar!

Gräsklipparen är en trädgårdstraktor, därav att den hämtades på släp.

Det var samma klippare som jag tittade på, som jag senare hämtade. När jag reserverade den så tejpade de en lapp på den med mitt namn och telefonnummer. Den lappen satt alltså på klipparen i en vecka innan jag hämtade den.

• Gilla
vidamic
  • Laddar…
Priset på klipparen var ca 1000 kr lägre än en motsvarande som jag hittat på Blocket. Troligen var denna nyservad, så värdet kanske var lite högre än 1000 kr över Blocketvarianten.

Du har ju en stark rätt att behålla klipparen. Det enda läge där du kan bli av med den är om butiken stulit klipparen, så att du köpte stöldgods. Om ex. maskinen tillhörde en annan kund som redan hade tagit maskinen i besittning, dvs tagit hem den. Men kanske kört tillbaka den för reparation. Då är det möjligt (men inte säkert) att butiken inte kan anses ha ägt maskinen de sålde.

hempularen skrev:
Du har ju en stark rätt att behålla klipparen. Det enda läge där du kan bli av med den är om butiken stulit klipparen, så att du köpte stöldgods. Om ex. maskinen tillhörde en annan kund som redan hade tagit maskinen i besittning, dvs tagit hem den. Men kanske kört tillbaka den för reparation. Då är det möjligt (men inte säkert) att butiken inte kan anses ha ägt maskinen de sålde.
Har ägaren lämnat in sin ägda maskin för reparation, så torde inte äganderätten kunna rubbas av att någon annan än ägaren "säljer" maskinen, utan ägarens medgivande. Här hjälper knappast köp i god tro, i vart fall inte nu längre...

Har sedan någon sålt en maskin han inte äger och skrivit kvitto på affären med tillverkningsnummer och allt, så lär han ju kunna få lite att förklara...

• Gilla
Bertil Wagner
  • Laddar…
Jag kan inte se annat än att du i lugn och ro kan behålla den maskin du tagit i besittning. Du har dokument som styrker ditt ägande. Enda förbehållet är om klipparen är stulen. Men bevisbördan ligger inte på dig. Jag hade inte lagt två strån i kors i detta ärende. De får höra av sig om de har något konkret, dvs juridiskt hållbart som kan ifrågasätta ditt ägande av klipparen.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Jag hade nog kontaktat butiken och förklarat vilket värde och funktion klipparen har för dig, och bett butiken återkomma med ett förslag på hur de skulle kunna erbjuda dig något som du upplever likvärdigt eller bättre. Det skulle kunna t.ex kunna vara en bättre eller nyare maskin som ersättning, eller kanske en något sämre maskin kombinerar med en kraftig prisreduktion (eller vad du nu vill ha).

• Gilla
vidamic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.