9 563 läst ·
30 svar
10k läst
30 svar
Kan man tvångsinlösa Samfällighet ?!
Sida 1 av 3
Hej Byggahusare =)
Jag har sökt en massa och inte riktigt hittat svar på min fråga. Tänkte bara kolla med er.
på vår fastighet har vi en sk samfällighet som korsar mitt på vår tomt, alltså rätt igenom och över vår gräsmatta ?! Detta delar av vår tomt i två delar och vi får ingen "baksida" på vår tomt.
på denna samfällighet har vi ett servitut att nyttja "vår infart" till huset. Vi äger ingen del i denna samfällighet utan det är tre andra ägare. två av dessa är beredd att lösa ut den då den är igenvuxen och borta medans den tredje är väldigt mån om att den är kvar för att dem ska kunna nyttja den att "gena" genom vår trädgård.
Med detta så får vi problem med insyn från vår annars skyddade tomt och ingen privat sida på huset. Finns det möjlighet för oss att kunna tvångsinlösa denna samfällighet ?
Mvh Robin
Jag har sökt en massa och inte riktigt hittat svar på min fråga. Tänkte bara kolla med er.
på vår fastighet har vi en sk samfällighet som korsar mitt på vår tomt, alltså rätt igenom och över vår gräsmatta ?! Detta delar av vår tomt i två delar och vi får ingen "baksida" på vår tomt.
på denna samfällighet har vi ett servitut att nyttja "vår infart" till huset. Vi äger ingen del i denna samfällighet utan det är tre andra ägare. två av dessa är beredd att lösa ut den då den är igenvuxen och borta medans den tredje är väldigt mån om att den är kvar för att dem ska kunna nyttja den att "gena" genom vår trädgård.
Med detta så får vi problem med insyn från vår annars skyddade tomt och ingen privat sida på huset. Finns det möjlighet för oss att kunna tvångsinlösa denna samfällighet ?
Mvh Robin
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Jag tror att under förutsättning att den spelat ut sin roll så kan man via lantmäteriet få en fastighetsreglering där den stryks, men du får då betala en ersättning till de som blir av med sin rätt. Själva förrättningen hos lantmäteriet är troligen också ganska dyr (typ 25 - 50 000).
Men för att den skall ha spelat ut sin roll så måste de andra fastigheterna ha en annan "officiell" väg till och från sina fastigheter. Om de idag ex. nyttjar en annan väg som de egentligen inte har servitut för eller annan rätt, så är ju fortfarande vägen genom er trädgård deras egentliga väg.
Men för att den skall ha spelat ut sin roll så måste de andra fastigheterna ha en annan "officiell" väg till och från sina fastigheter. Om de idag ex. nyttjar en annan väg som de egentligen inte har servitut för eller annan rätt, så är ju fortfarande vägen genom er trädgård deras egentliga väg.
Man kan säga att alla våra hus ligger efter en asfalterad väg med anslutning från båda håll. Så man kan ta sig till denna asfalterade väg från båda håll. Om man har forskat lite så användes vår genomfart på den tiden när den asfalterade vägen inte fanns utan en gammal byväg gick därigenom och var väldigt brant. den nya vägen som finns är iofs också rätt brant men plogas och sandas kommunalt och har riktig belysning plus att man kan köra den vägen uppifrån och få nedför hem och nedför när man lämnar också. Därav har denna blivit glömd och igenvuxen. Tror i papprerna som jag sett står det att man använde denna när man "härsa" hö med häst ?!
Så då borde denna har spelat ut sin rätt antar jag.
Så då borde denna har spelat ut sin rätt antar jag.
Om den används (kan användas) bedöms den inte som övergiven. Du kan ändå reglera in den i din fastiget om det skapar ett högre värde totalt. Men det billigaste är om du är överens med delägarna om ersättning (penga/mark) innan du ansöker hos LM. Om ni är överens bör det kosta runt +25k för förrättningen.
Nu är det så att den kan brukas om dom vill. Den är alltså körbar. Men två av tre ägare är inte intresserad i den utan kan avyttra den, men den tredje är helt omöjlig att resonera med och ska även polisanmäla en om man står på den. Från ena hållet fungerar den som vår infart/parkering till huset, men den slutar mitt på gården och övergår till gräsmatta och i slutänden skog med en liten stig över till änden där den möts av en asfalterad väg igen.
Så att få denne att gå med på en avyttring är stört omöjligt utan måste tvångsinlösas. Vad menar du med att "det skapar ett högre värde" ?
Jag gjorde en risig bild men ni kanske får ett hum om hur det ser ut.

Det gula är vår tomt.
Det gröna är en granntomt som inte är med i detta.
Det röda linjen är den asfalterade vägen som används idag och sköts av kommunen. Den har infart från båda håll.
Den svarta linjen är vårt servitut som infart till vår gård. Huset har grönt tak på bild.
Den blåa är som sagt fortsättningen som vi vill tvångsinlösa då detta är vår gård och gräsmatta i dagsläget.
Den mynnar även ut bakom skogen ser ni. Denna går är inte heller med i detta utan har infart från andra hållet på denna samfällighet ut mot komunalväg.
Skulle vi alltså om vi struntar i pänningen, tvångsinlösa denna samfällighet inom vår tomt utan att den tredje parten skulle kunna göra något ?
Så att få denne att gå med på en avyttring är stört omöjligt utan måste tvångsinlösas. Vad menar du med att "det skapar ett högre värde" ?
Jag gjorde en risig bild men ni kanske får ett hum om hur det ser ut.

Det gula är vår tomt.
Det gröna är en granntomt som inte är med i detta.
Det röda linjen är den asfalterade vägen som används idag och sköts av kommunen. Den har infart från båda håll.
Den svarta linjen är vårt servitut som infart till vår gård. Huset har grönt tak på bild.
Den blåa är som sagt fortsättningen som vi vill tvångsinlösa då detta är vår gård och gräsmatta i dagsläget.
Den mynnar även ut bakom skogen ser ni. Denna går är inte heller med i detta utan har infart från andra hållet på denna samfällighet ut mot komunalväg.
Skulle vi alltså om vi struntar i pänningen, tvångsinlösa denna samfällighet inom vår tomt utan att den tredje parten skulle kunna göra något ?
Det man tittar på är vad effekten blir om man reglerar in vägen i er fastighet, vilka vinster och kostnader som uppkommer, totalt måste åtgärden ge en vinst för att få båtnad. Ett alternativ man skulle kunna göra i ert fall är att man flyttar det samfällda området så att det inte går igenom er gård utan runt gården. På så sätt jämka ner ersättningen. Tyvärr blir det ofta dyrt om man inte är ense.
Ber om ursäkt för texten, skriver på mobilen...
Ber om ursäkt för texten, skriver på mobilen...
Tack Mikkri för snabba svar !
att Flytta samfälligheten är tyvärr ingen lösning då gården lutar och är i en bergslätt typ. Så det skulle behövas brytas en hel del för att få till det.
Jag är inte intresserad i kostnaden då det är näst intill värt hur mycket som helst att få bort den.
Det jag vill veta är om vi kan flytta in denna i vår tomt och självklart ge ersättning till berörda, men att den tredje här då inte kan säga emot detta.
att Flytta samfälligheten är tyvärr ingen lösning då gården lutar och är i en bergslätt typ. Så det skulle behövas brytas en hel del för att få till det.
Jag är inte intresserad i kostnaden då det är näst intill värt hur mycket som helst att få bort den.
Det jag vill veta är om vi kan flytta in denna i vår tomt och självklart ge ersättning till berörda, men att den tredje här då inte kan säga emot detta.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Jag principen är att om din fastighet blir värd mycket mer än vad de andra fastigheterna minskar i värde så kan det gå.
Aha !
Jo den blir ju värd avsevärt mycket mer om man inte har en "väg" 2m från entren sin =)
Och i deras fall så minskar inte värdet på deras fastigheter då det finns alternativa vägar som är i bättre skick än denna.
Jo den blir ju värd avsevärt mycket mer om man inte har en "väg" 2m från entren sin =)
Och i deras fall så minskar inte värdet på deras fastigheter då det finns alternativa vägar som är i bättre skick än denna.
Ett tips om "trean" fortsätter att trilskas kunde ju vara att med hjälp av de två andra och samfällighetslagen räkna ut vad det egentligen skulle kosta för dem att hålla sin väg i ett bra farbart skick, med allt vad det innebär av underlagsarbete, snöplogning mm, och ställa det mot vad han får ut om de bryter upp den.
Vem äger den samfällda marken förresten? I vår samfällighet äger kommunen all mark, vi sköter bara om den. Men om det är samfälligheten som äger den får de ju ut lite pengar om du köper den av dem och samfälligheten upplöses.
Vem äger den samfällda marken förresten? I vår samfällighet äger kommunen all mark, vi sköter bara om den. Men om det är samfälligheten som äger den får de ju ut lite pengar om du köper den av dem och samfälligheten upplöses.
Nackdelen är att ena ägaren bor 40mil bort och äger en stuga som detta ingår i. Ägaren enligt lantmäteriet är tre fastigheter. Två av dessa är intilliggande oss och använder den kommunala röda vägen enligt karta. En av dom två är den som ställer sig på tvären 
Tänkte även kolla med er om ni har länkar med information om dessa lagar. Då jag blir alldeles snurrig av detta.
Måste verkligen få ett avslut på detta då tredje part hotar med traktor attack och polisanmälan om vi inte flyttar vår bil från samfälligheten "vår infart"
*suck* att folk inte har bättre saker för sig än att hålla sånt här igång....
Måste verkligen få ett avslut på detta då tredje part hotar med traktor attack och polisanmälan om vi inte flyttar vår bil från samfälligheten "vår infart"
*suck* att folk inte har bättre saker för sig än att hålla sånt här igång....
Du är inte själv medlem i samfälligheten efter vad jag förstår? Det ställer ju till det lite, men samtidigt finns inget förbud för allmänheten att använda den, särskilt inte en allmänhet som har sin tomt delad av samfälligheten. Jag tror att det enklaste för dig är att ringa och prata med någon på Lantmäteriet, det har du inget att förlora på. Det är ju de som har koll både på samfällighetslag och fastigheter.