Hej. Vet inte om jag la detta i rätt kategori.
Vår granne framför har haft ett större företag hos sig som skulle fixa på deras tomt.
Detta företag valde att köra in på vår asfalterade väg utan tillstånd så långt in det bara gick. Han har kört för långt ut så asfalten har spruckit längst kanten och troligtvis lagt om ratten stillastående då vi har fått två gropar med däckspår. Känns givetvis jättetråkigt då man lagt en del pengar på vägen som är relativt nu.
Grannen skulle kontakta bolaget och reklamera detta. Är det någon som vet vad som gäller i sånt här läge?

Tacksam för svar

Du bör kontakta bolaget och begära ersättning, det är du som har en fodran på bolaget. Inte din granne.

Ja jag sa att jag gärna tar uppgifterna och ringer själv. Grannen ville ringa själv först, tror dom kände sig lite dumma. Får prata med dom igen.

Cheesen
Robelle skrev:
Hej. Vet inte om jag la detta i rätt kategori.
Vår granne framför har haft ett större företag hos sig som skulle fixa på deras tomt.
Detta företag valde att köra in på vår asfalterade väg utan tillstånd så långt in det bara gick. Han har kört för långt ut så asfalten har spruckit längst kanten och troligtvis lagt om ratten stillastående då vi har fått två gropar med däckspår. Känns givetvis jättetråkigt då man lagt en del pengar på vägen som är relativt nu.
Grannen skulle kontakta bolaget och reklamera detta. Är det någon som vet vad som gäller i sånt här läge?

Tacksam för svar
Om du nu inte får tag på firman så gör en polisanmälan.Det rubriceras som smitning och är ett rätt grovt trafikbrott.

Är det privat väg/område så har du rätten på din sida om de förstört vägen.

Daniel Östberg skrev:
Om du nu inte får tag på firman så gör en polisanmälan.Det rubriceras som smitning och är ett rätt grovt trafikbrott.
Tack för tipset

anders07 skrev:
Är det privat väg/område så har du rätten på din sida om de förstört vägen.
Ja det är våran tomt/skaftväg. Ingen väg du passerar utan kört så långt upp på vägen man bara kan.

Smitning eller obehörigt avvikande från olycksplats har jag mycket svårt att se att det skulle bli. Då ska föraren vara medveten om "olyckan" och medvetet avvika. Det kommer aldrig hålla. Jag tror inte föraren varit medveten om detta. Så varför polisanmälan honom? Kontakta företaget och ge dem en chans att åtgärda skadan innan man börjar med rättsliga åtgärder.

Att köra in på annans tomt/väg olovandes med tung maskin får väl anses vara vårdlöst redan där. Att köra sönder är väl någon form av skadegörelse och eller vårdslöshet. Kolla att det inte finns några fler skador. Och varsko grannen och vägföreningen om fler vägar är sönder. MVH, PerOF

Anna1984 skrev:
Smitning eller obehörigt avvikande från olycksplats har jag mycket svårt att se att det skulle bli. Då ska föraren vara medveten om "olyckan" och medvetet avvika. Det kommer aldrig hålla. Jag tror inte föraren varit medveten om detta. Så varför polisanmälan honom? Kontakta företaget och ge dem en chans att åtgärda skadan innan man börjar med rättsliga åtgärder.
Givetvis kommer jag kontakta företaget först.

Ämnet flyttat till juridik

/moderator

Rent juridiskt är detta ett ärende mellan dig (TS) och föraren/ägaren av fordonet. Fordonsägaren bör anmäla skadan till sitt försäkringsbolag och sedan får det tas den vägen. Bör inte vara särskilt komplicerat förutsatt att det går att bevisa att det är fordonet som orsakade skadorna.

(Endast om grannen har anvisat föraren att använda din privata väg finns det ett case mot grannen.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.