35 501 läst ·
73 svar
36k läst
73 svar
Avföring eller järnutfällning ....
Har läst igenom tråden och förstår fortfarande inte, vad är problemet? Om grannen har fått för sig att det är skit i diket, so what? Är väl bara att skaka på huvudet åt tokigheterna och strunta i det för TS del? Varför lägga ett gram extra energi åt sånt? Om min granne hade fått för sig att det stod ett ufo på min gräsmatta och han krävde jag skulle ta bort det på grund av att han var rädd för att bli bortrövad, gissa vad jag skulle gjort då... inget. Möjligtvis få mig ett gott skratt.
Man ska ju självklart vara tillmötesgående mot sina grannar men tycker du gjort betydligt mer än vad man kan förvänta sig, och polletten verkar ändå inte trilla ner. Släpp det hela och låt grannen härja vidare om denne nu vill lägga energi på det.
/S
Man ska ju självklart vara tillmötesgående mot sina grannar men tycker du gjort betydligt mer än vad man kan förvänta sig, och polletten verkar ändå inte trilla ner. Släpp det hela och låt grannen härja vidare om denne nu vill lägga energi på det.
/S
Varför ofta finna en tråd fylld med svar och råd baserade hur den andre är knäpp och att då skall man lägga sig på tvären?
Nu kommer en åsikt:
Även om det inte är giftigt ser det ut som "skit".
Första steg i relation med andra är att prata med varandra, försöka förstå hur den andre tänker och vilka känslor som deras ståndpunkt och reaktioner bygger på. Oavsett om ni är grannar eller stridande motparter i en konflikt mellan länder.
Jag förstår inte om det är gränsen mellan bondgårdar på landet eller villor i stan, men att prata med varandra och sedan täcka med lite singel enligt tidigare förslag borde lösa allt utan större kostnad.
Nu kommer en åsikt:
Även om det inte är giftigt ser det ut som "skit".
Första steg i relation med andra är att prata med varandra, försöka förstå hur den andre tänker och vilka känslor som deras ståndpunkt och reaktioner bygger på. Oavsett om ni är grannar eller stridande motparter i en konflikt mellan länder.
Jag förstår inte om det är gränsen mellan bondgårdar på landet eller villor i stan, men att prata med varandra och sedan täcka med lite singel enligt tidigare förslag borde lösa allt utan större kostnad.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Det är väl just "känslor" som är problemet i många fall. När känslorna tar över så spelar det sällan roll hur man försöker vrida och vända på saker. Det mest obetydliga problemet kan bli enormt bara för att någon inte gillar saken.Peken skrev:
TS har ju påpekat att han försökt prata med grannen om problemet men att grannen inte vill lyssna. Svårt att försöka göra något då eftersom att grannen uppenbart är inställd på att det bara går att lösa med dennes metod.
Att den andre är knäpp är också en känsla.Squall Leonhart skrev:Det är väl just "känslor" som är problemet i många fall. När känslorna tar över så spelar det sällan roll hur man försöker vrida och vända på saker. Det mest obetydliga problemet kan bli enormt bara för att någon inte gillar saken.
TS har ju påpekat att han försökt prata med grannen om problemet men att grannen inte vill lyssna. Svårt att försöka göra något då eftersom att grannen uppenbart är inställd på att det bara går att lösa med dennes metod.
Är den andre kanske orolig för något som verkar vidrigt och kanske är ständigt utskälld av hustrun som får kommentarer av besökare så är det inte så roligt läge för dem heller.
Inga garantier alls, men:
- Prova att hålla med motparten, dvs jag har tänkt på det du sa, är det avföring så är det inte bra!
- Kom så gör vi ett test med citronsyra, för är det gammalt träck skall jag ringa grävare på stående fot.
- Oj, det ser ut som järnfällningar. Då kommer det ut marken och inte ur brunnen.
- Vilket elände, hur skall vi göra då? Vad tror DU granne hjälper, ska jag fylla på med singel så att det inte flyter upp på ytan? Kan du hjälpa mig att skotta lite singel om jag fixar hit ett lass?
Jämför läget på en resa:
- Du åker tåg och en man sitter och stirrar tomt och gör inget medans hans två barn klättrar runt och stökar med alla andra i vagnen, skriker och kladdar ned. Stämningen blir allt mer tryckt, alla kastar blickar på varandra, muttrar och svär tyst. Till slut frågar/skriker någon varför barnen inte kan sitta ned och vara tysta!
- Då svarar mannen: Deras mamma gick bort nyss och de har svårt att hantera det, och jag vet faktiskt inte själv vad jag skall göra.
- Stämningen i vagnen ändras direkt och flera försöker prata med barnen och mannen.
Den egna upplevelsen av situationen är beroende på vilka fakta (eller vad man tror är fakta) man sätter runt den andre. Och han runt dig.
(Som den jäkla grannen, slänger batterier såg jag idag i vanliga sopkärlet!! De har attitydproblem! Till skillnad mot mig, ja jag gjorde ju visserligen samma sak förra veckan, men då var jag ju sen till dagis!.... Den andre saknar hyfs, vett eller insikt, dvs det är ett beteendefel. Själv gör jag bara små saker som kan ursäktas.)
Så visst, upplevda känslor är viktiga.
Du har så rätt Peken, det svåra att det ofta krävs mycket övning innan man är tillräckligt skicklig för att kunna hantera uppkomna situationer på ett sätt där man inte själv låter känslorna ta överhanden.
Sen är det viktigt att förstå att om det är målet som är det viktiga så får kanske vägen dit stå tillbaka. Det kan innebära att man får utstå saker som man inte tycker om, men för den sakens skull inte behöver vara fel. Det är bara inte på "mitt" sätt.
Sen är det viktigt att förstå att om det är målet som är det viktiga så får kanske vägen dit stå tillbaka. Det kan innebära att man får utstå saker som man inte tycker om, men för den sakens skull inte behöver vara fel. Det är bara inte på "mitt" sätt.
Har Löven4ever testat om järnutfällningen attraheras av magnet eller är det frånstötande?
Om järnoxiden fastnar är det järnutfällning. Om det är frånstötande (luktar illa) är det kanske avföring.
Tips till Byggahus administratör(?) Propagera för:
Bra om varje tråd, om möjligt, avslutas med kontentan/lösningen/resultatet/ essensen/ sensmoralen/ slutkläm/ slutresultat i kortfattad beskrivning.
Vem skriver? Lämpligen den som startat tråden men det finns andra lösningar.
Om järnoxiden fastnar är det järnutfällning. Om det är frånstötande (luktar illa) är det kanske avföring.
Bra om varje tråd, om möjligt, avslutas med kontentan/lösningen/resultatet/ essensen/ sensmoralen/ slutkläm/ slutresultat i kortfattad beskrivning.
Rost är inte magnetisk, attraheras inte av magnet heller.Furtive skrev:Har Löven4ever testat om järnutfällningen attraheras av magnet eller är det frånstötande?
Furtive skrev:Har Löven4ever testat om järnutfällningen attraheras av magnet eller är det frånstötande?
Tänker att avsluta tråden med en genomgång av vad som hänt när denna affär är avslutad ... För tillfället känner jag mig stärkt i min uppfattning
Om var problemet ligger . Mellan mig och grannarna är det numera tystnad som gäller .... Tycker att det är dubbelt tråkigt för vi hade en bra relation tidigare ......
Min Gud jag tror jag blir troende ... Grannen har erkänt att det förmodligen är järnutfällning , och bett om ursäkt !!! Ja vad ska man säga ? Men min tidigare lagda plan om återfyllning av brunnen ligger fast .. Men för att säga några ord om denna soppa , om någon nån gång funderar på att anklaga grannen för vad som helst . Du kan till och med ha rätt i ditt påstående , då är mitt tips att använda en väldigt ödmjuk framtoning ! Du kommer att märka att din granne lyssnar på vad du säger då ! Och förmodligen kommer ni fram till en lösning ...
Jag vill tacka alla forum deltagare som gett mig tips och råd i denna soppa !!
Väldigt skönt att ha ett bollplank som är opartiska och väldigt förståndiga och inte minst kunniga på sina områden !!
Jag vill tacka alla forum deltagare som gett mig tips och råd i denna soppa !!
Väldigt skönt att ha ett bollplank som är opartiska och väldigt förståndiga och inte minst kunniga på sina områden !!
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Kan inte gå en promenad i skogen och se lilla bruna bäcken utan att tänka på din historia 
Denna kommentaren fick mig osökt att tänka på detta......Tokslut skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=ZssCEZKX-ds
Inte jag heller 😂 men nu är brunnen fylld och inte ett spår finns att skåda av vår bajsbrunn .... Och längtar till våren då jag ska stå och glo i diket och hålla för näsan 😳 och försiktigt undra om jag har fler smitthärdar på gården 😈Manganbangan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden