Ska man betala enligt offert man tackat ja till om man är nöjd med arbetet?

• Antal röster
    27
  • Omröstningen stängd .
kulle
Om jag lämnar en offert med fast pris så skriver jag priset med och utan rot,
Sen kan ju kunden roa sig med att räkna ut vad mitt pris för arbetet är om hen vill.

Har man fått det man beställt och är nöjd, betalar man så klart överenskommet pris.

Men har det offererats ett antal timmar, snarare än ett pris, och det tar färre timmar, ja, vad ska man då betala, efter timmar lämpligen, det är ju det som offererats.

Jag måste dock påpeka det olämpliga med en fråga i rubriken som ger direkt motsatt svar som själva frågeställningen i frågan. Det är upplagt för missförstånd.

Jag skulle aldrig skriva in antal timmar i en fastprisoffert. Även det är som upplagt för missförstånd.

Din kund har kanske av offerten fått intrycket att den specificerar pris för 6 timmars arbete hos denne. Och vill då bara betala för 4 timmar. Se nu gärna vad jag skrev som allra första mening i detta inlägg. Har man fått det man beställt och är nöjd, betalar man så klart överenskommet pris. Frågan är kanske snarare - vilket pris är egentligen överenskommet.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ett märkligt uttalande. Varför är det enda intressanta totalpriset?

Om man jobbar med fast pris är detta sant. Om man inte gör det är ditt påstående falskt, eller iallafall obegripligt för mig. Jag tycker det är väldigt viktigt, för båda parter, att veta vad materialet offererades till för pris samt vilken arbetskostnad som angavs.
Varför skulle man begära/skicka en offert gällande löpande räkning?

Det är verkligen helt sjukt att du behöver fråga....:wow:

Offerten, och den kan ju göras mycket kortfattad för enkla jobb, är ju det dokument som beskriver dina villkor för leveransen, vad du tänker leverera, när du tänker leverera, ev friskrivningar för sådant du inte tar ansvar för osv osv.

Kunden är ju intresserad av precis samma sak. Vad tänker du leverera och när. Vad är timpriset. Vad kostar resor, bil osv.

Naturligtvis kan en offert lämnas på fast eller löpande men naturligtvis olika formulerade. Och ett fast pris är det som ska betalas för det "prestation" som man är överens om oavsett om tidsåtgången och matr. blir lägre eller högre än beräknat.
Rotavdrag ska man få på den del av totalpriset som är arbetskostnad, och bör specificeras på fakturan.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det är verkligen helt sjukt att du behöver fråga....:wow:

Offerten, och den kan ju göras mycket kortfattad för enkla jobb, är ju det dokument som beskriver dina villkor för leveransen, vad du tänker leverera, när du tänker leverera, ev friskrivningar för sådant du inte tar ansvar för osv osv.

Kunden är ju intresserad av precis samma sak. Vad tänker du leverera och när. Vad är timpriset. Vad kostar resor, bil osv.
Det du nämner, kallar jag för "avtal".

F
AG A skrev:
Vilket kallas "Offert" innan kunden sagt ok

• Gilla
Henri
  • Laddar…
AG A skrev:
Varför skulle man begära/skicka en offert gällande löpande räkning?

Muppets OMG.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här, AG A, kan du läsa på om vad offert/anbud och avtal är för något och vad som skiljer dem åt. Jag har förstått att du är egen hantverkare, så det kan ju vara bra att ha lite koll på det ;)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anbud

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
AG A skrev:
Det spelar ingen roll vad du kallar det. Din offert är grunden för avtalet och, ännu viktigare, det är väldigt vanligt att en offert+beställning tillsammans utgör det vi kallar avtal, i synnerhet för mindre arbeten.

För att återgå till TS fråga/omröstning. OM det tydligt framgår av offerten att det är en fastprisoffert, då skall den offererade summan betalas, oavsett om jobbet gick på 10 min eller 100 timmar.

Men det räcker inte att det kallas offert för att det skall anses vara fast pris.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.