Hej!

Jag har en ganska stor tomt som jag inte får stycka av men som jag funderar på att bygga ett tvåfamiljshus på (det är ok enligt detaljplanen). Jag funderar på att bygga två likadana A-hus bredvid varandra (så att de sitter ihop, men med extra "brandskyddsvägg" emellan) och hyra ut det ena för att få en extra inkomst.

Nu till mina frågor:
- Skulle ett sådant här hus räknas som tvåfamiljshus eller är det ett parhus och var går i så fall gränsen?
- Skulle huset gå att sälja i framtiden eller skulle det bi knivigt att hitta en köpare som vill ha två små hus istället för ett stort? Man kanske ska tillägga att läget är bra och att ett stort hus lätt skulle kunna gå för dryga 7 miljoner.
- Skulle det gå att sälja den ena halvan, kanske då som bostadsrätt/äganderätt?

Tacksam för all hjälp!

//BBB

Lägg upp detaljplanen så vi kan se allt om du kan tack. BRF måste bestå av minst 3 lgh och ni skulle ev kunna bygga ett Attefallshus som lgh oxå. Tror det blir svårt att sälja som 2 hus i ett som du beskriver, begränsad marknad. Jag skulle byggt flera lgh i fastigheten istället om detaljplanen tillåter detta och om läget är bra för lägenheter.

BirgitS
Man kan ju tänka sig en lösning, nu eller för nästa ägare. Där ett tvåfamiljshus ägs av två familjer, 50% vardera. Då uppstår en del juridiska risker. Dels ger lagen om samägande rätt för ena halvan begära tvångsförsäljning av hela fastigheten. Dels är det svårt/omöjligt att formellt säkra att båda ägarna bidrar till underhåll och reparationer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.