2 814 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Anses häck som är planterad på vår tomt vara gemensam?
Hej, på två sidor om vår tomt löper en med tiden ganska ostyrig Spirea häck. Tidigare fans häcken även på en tredje sida, men den har nu i samråd med den grannen ersatts av ett plank vilket blev mycket bra. Grannar finns även på de två sidor där Spirea häcken fortsatt finns kvar. Vi har till och från haft diskussioner med grannarna om höjden på häcken och det finns lite delade meningar om denna. Nu står vi i läget att bygga ett förråd där ryggen vetter mot en av de grannar mot vilka vi idag har Spirea häck. När jag nu (för första gången) mäter tomten relativt ritningar framgår det att hela häcken (gott och väl) har planterats inne på vår tomt. För vår del skulle det vara lämpligt att ta bort häcken på de 6 meter där vi kommer att ha förråd. Bygglov kommer att sökas, då vi totalt sett kommer över Friggebodsgränsen. Vi vill naturligtvis hålla oss väl med grannarna, som sannolikt önskar ha kvar häcken, men om den ska vara kvar och vi ska kunna underhålla förrådet hamnar det nära uppå huset och det vill vi ju helst inte..Vi ska självklart ta en diskussion med grannen, det är möjligt att det faktiskt inte spelar honom någon roll om det är en häck eller en vägg som gränsar mot honom. En vägg för hans del innebär ju mindre underhåll. Men, till min fundering, vad gäller rent juridiskt? Kan vi ta bort häcken på "eget bevåg"? mvh Buggaren
Ja, står den på din tomt kan du ta bort den.sepani skrev:
Samtidigt skriver du att underhållet underlättas för grannen ...? Du bör sköta underhållet, men kan naturligtvis göra en deal med grannen, om denne nu vill ha insynsskydd. Om det är den högre typen av spirea, spirea van hottei, bör den skötas om den inte ska bli alltför risig. Den går att hålla mycket smal, 30 cm, om man gallrar och klipper den varje år efter blomningen. Då kan man få en fin, tät 2 m hög vägg. Gör man inget åt den blir den lätt ett otyg. Man kan också hålla den som friväxande om man gallrar den varje år. Du kan också klippa ner den till 20/30 cm vid bygget och släppa upp den smalt efter hand om grannen kanske inte vill godkänna bygget och vill ha kvar din häck.
Tack! Grannen är äldre och har svårt att klippa häcken. I år har jag klippt ned den lite hårdare, den är ca 1 meter bred, och jag har en kraftig bensindriven häcksax. Har sträckt mig över till grannen och tagit "hans" sida oxo. Det som blir lättare för honom är ett plank i tryckt trä (som inte underhålls alls....).
Nej, det har du förstås helt rätt i. Insikten att det faktiskt är min häck är dock något som kom till mig först idag....och till grannen har den inte kommit ännu......Han tror fortfarande att det är hans häck oxo....Apropå det, hur är det med underhåll av häcken på grannens sida? Får jag gå in och klippa den där?
Du bör gå in och klippa den så mycket så att du i framtiden kan göra det på din egen tomt. Om det nu är spirea van hottei kan du ju hålla den mycket smal. Det är trevligt att berätta för grannarna att du behöver gå in på deras tomt.
Klicka här för att svara