Jag har sedan ett drygt år tillbaka börjat hyra ut mitt skogstorp (från 1890). Det är bevarat i gammal stil, både invändigt och utvändigt - med detaljer både från 1800-talet, 1940-talet och 1960-talet. Badrummet är helt nytt och helkaklat. Nog om det.

Jag har haft c:a 60 gäster totalt varav fyra uttryckt missnöje och lämnat huset och velat ha pengarna tillbaka. Resten har varit nöjda eller mycket nöjda, och några har redan bokat nästa år. Jag förstår ju att folk är olika, men jag är trött på gäster som bara drar utan att man får chans att fixa. De har fått hälften tillbaka hittills men jag tycker inte ens det känns rätt.

Det har tex klagats på att huset inte varit städat - trots att jag inspekterat efter varje gäst och städat extra om så behövts.

Vad är standard här? Som värd borde man väl få veta exakt vilka problem gästen anser finns och få en chans att fixa dem, oavsett vad det gäller? Eller är det ok för en gäst att bara dra för att man "inte gillade stället" och sedan få pengarna tillbaka?

56 av 60 har ju varit nöjda så det får du nog vara nöjd med.
Resterande 4 är troligtvis av den sorten som aldrig är nöjda, alltid klagar, alltid ska ha pengar tillbaka, aldrig vill betala. Samma sort som gnäller i affären, gnäller på grannar osv.
Gnällspikar helt enkelt.

• Gilla
Atom och 12 till
  • Laddar…
Om fyra av 60 har uttryckt missnöje och du vet att det har varit städat när de anlänt tycker jag inte att du ska ta åt dig alls. Att de drar utan att ge dig chans att åtgärda eventuella problem är upp till dem. Att ge halva summan tillbaka var väldigt generöst.
Jag tror att de som är nöjda kommer att sprida tillräckligt mycket positiva omdömen för att du inte ska behöva bekymra dig för dåligt rykte.

• Gilla
Helene67 och 3 till
  • Laddar…
Om huset är städat och ser ut som på beskrivningen och de bilder du har och di inte förtigit några viktiga fakta finns inget att klaga på.
Om något verkligen varit tycker jag att kunden ska kunna få en del av pengarna tillbaka, hur mycket beror på hur allvarligt fel.

• Gilla
minimal
  • Laddar…
Ge aldrig tillbaka pengar om en hyresgäst beter sig så. Förklara läget och var trevlig och säg att detta är er policy osv. Vi hyrde ut vår stuga till en familj som jag misstänkte redan innan dom kom kändes lite udda. Klagade på att dom inte kände sig rena av duschvattnet (vi har egen brunn och ibland känns det lite "oljigt") samt att stranden hade lite blandat grus/sand/lera och i annonsen hade vi skrivit sandstrand...DOH!

• Gilla
Helene67 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Det är precis så jag själv tänkt. Bilderna visar exakt hur huset ser ut både invändigt och utvändigt. Och det står till och med ( på tre språk) att de kan begära fler bilder om de är osäkra. Och jag inser också nu att det finns folk till allt - dvs de som gnäller för absolut allt man kan tänka sig.

Från och med nu ska jag ha inskrivet i kontraktet att man får 0% tillbaka om man inte låter värden (mig) åtgärda problemen innan man drar. Om jag inte KAN åtgärda problem (om de är seriösa), kan det bli tal om pengar tillbaka, såklart.

• Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Rör inte till det med hemmasnickrat kontrakt, kör på enkelt standard bara.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Men vad är "enkelt standard"?
Då finns det väl en massa som kan ifrågasättas, som t.ex att man kan åberopa att få pengar tillbaka om man inte stannar tiden ut?

Låt folk försöka, finns ingen rättighet till detta i liknande fall som du beskriver.

Det är det jag undrar över. Så praxis är att man måste låta värden fixa problem som uppstår innan man kan räkna med att vinna mål om pengar tillbaka?

BirgitS
När man åker på charterresa kan man inte klaga på att hotellet var dåligt etc. när man kommer hem utan man måste klaga på plats och ge företaget en chans att rätta till det som är fel. Först när de inte har gjort det kan man få en ersättning. Du kan ju titta på hur charterbolagens allmänna villkor ser ut.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Personligen tror jag att det rör sig om att de "klagande" gästerna helt enkelt inte tyckte att boendet uppfyllde deras önskemål, har bekanta som roar sig med att konstant klaga/vill ha pengarna tillbaka, helst mera än de betalat.... sådana kommer alltid att finnas, bara att släppa dessa och gå vidare.
Det tråkiga med dessa är att de har en tendens att sprida skit efter sig.
Hoppas att ni slipper sådana i framtiden.
Nu förutsätter jag att det är som ni säger, ser inget skäl att misstro er, lycka till med framtida trevliga gäster.
Mvh P-A

• Gilla
Helene67
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Rör inte till det med hemmasnickrat kontrakt, kör på enkelt standard bara.
minimal skrev:
Från och med nu ska jag ha inskrivet i kontraktet att man får 0% tillbaka om man inte låter värden (mig) åtgärda problemen innan man drar. Om jag inte KAN åtgärda problem (om de är seriösa), kan det bli tal om pengar tillbaka, såklart.

Bra förslag båda delar. Man kan inte bara dra iväg utan att ge värden en chans att rätta till felen. Standardkontrakt är också bra, kolla om du kan sno avtalstext från airbnb eller liknande.

Redigerat:
Tack alla.
Ni verkar eniga, så nu kör jag så det ryker med denna inställning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.