Äger ett hus tillsammans med en annan person.
Vi har var sin lägenhet i huset och har 50% vardera av lagfarten.
Jag har övervåningen.
Inget samäganderättsavtal finns eller annat avtal om ägandet.
Det har gått snett och vi pratar inte med varann.
Har nu från grannar hört att grannen i undervåningen beställt målning av huset. Troligtvis tänker han sig att bara måla undre halvan av huset. Han har inte pratat med mig om detta.
Kan han bestämma en sådan åtgärd själv, när vi äger huset tillsammans?
Vi har var sin lägenhet i huset och har 50% vardera av lagfarten.
Jag har övervåningen.
Inget samäganderättsavtal finns eller annat avtal om ägandet.
Det har gått snett och vi pratar inte med varann.
Har nu från grannar hört att grannen i undervåningen beställt målning av huset. Troligtvis tänker han sig att bara måla undre halvan av huset. Han har inte pratat med mig om detta.
Kan han bestämma en sådan åtgärd själv, när vi äger huset tillsammans?
Nej, det kan han inte. Enligt lagen om samäganderätt, 2 §, måste samtliga delägare vara överens om förvaltningsåtgärder. Enda undantaget är brådskande åtgärder där samtliga delägare inte kan höras p.g.a sjukdom, frånvaro etc.
Oavsett juridiken (som nu föredömligt har retts ut ovan) känns det som om han är helt dum i huvudet om han bara vill måla halva huset. Det kommer ju se helt sinnessjukt ut - vem vill bo i ett halvmålat hus även om man bara äger den halvan?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men är det så att den paragrafen skall tolkas som ett förbud för en delägare att göra en åtgärd som den andre inte vill skall göras? Är det inte bara så att du kan inte tvinga andra delägare att vara med och betala sådant som du sätter igång utan att vara övverens?Plåthuset skrev:
I praxis (se ex NJA 1990 s184) har konstaterats att lagen inte behandlar åtgärder som redan är vidtagna men som övriga delägare inte vill godta. Det har dock konstaterats att allmänna rättsgrundsatser talar för att andra delägare har rätt att "angripa" en åtgärd som har vidtagits utan samtycke.hempularen skrev:
Jag tror man får uppförsbacke att hävda att målandet av ett halvt hus inte i någon del har påverkat den andra delägarenI lagen (1904:48 s 1) om samäganderätt ges regler när två eller flera samfällt är ägare av bl a fastighet eller lös sak. Lagen upptar främst bestämmelser för det fall att ägarna inte kan enas om det samfällda godsets förvaltning eller nyttjande. Lagen innefattar emellertid inte en fullständig reglering beträffande samägd egendom.
I förevarande mål har två delägare i en fastighet ensidigt vidtagit åtgärder med fastigheten som övriga delägare inte vill godta. Hur denna situation skall lösas regleras inte direkt i samäganderättslagen. I princip gäller emellertid att samtliga delägares samtycke erfordras för förfogande över godset i dess helhet (se 2 § i lagen). Enligt allmänna rättsgrundsatser kan då en delägare, som anser att annan delägare genom sitt förfarande åsidosatt denna princip, angripa förfarandet genom att påkalla domstols prövning.
För din egen skull, knalla över till grannen med en flaska dyr whisky "för den goda viljans skull" och säg att du vill lägga allt skit bakom er. Ni behöver inte bli vänner, men åtminstånde kunna äga huset tillsammans. Och ni har ju inte alltid varit osams, så ni vet ju båda två att den andre inte är en idiot egentligen.
Om det inte funkar så kanske det är läge att dra i tvångsförsäljningssnöret.
Om det inte funkar så kanske det är läge att dra i tvångsförsäljningssnöret.
Jag tänkte snarare tvärt om, hur kan målning av ett halvt hus påverkar TS negativt. Estetiskt? Känns inte som det skulle räcka långt?Plåthuset skrev:
Emotser bild på resultatet, TS!