12 016 läst ·
76 svar
12k läst
76 svar
P-bot
Sida 1 av 6
Ursäkta om det här har mycket lite att göra med Byggahus.
Hursomhelst så har jag fått en påminnelse från Transportstyrelsen om obetald felparkeringsavgift.
Felparkeringen skall ha skett i Sigtuna kommun 9 januari.
Nu är det så att bilen har stått parkerad i min carport i Lycksele och har inte varit utanför kommungränsen det sista året.
Enligt polisen så MÅSTE jag i alla fall betala först och bestrida senare.
Vad kan jag göra?
Hursomhelst så har jag fått en påminnelse från Transportstyrelsen om obetald felparkeringsavgift.
Felparkeringen skall ha skett i Sigtuna kommun 9 januari.
Nu är det så att bilen har stått parkerad i min carport i Lycksele och har inte varit utanför kommungränsen det sista året.
Enligt polisen så MÅSTE jag i alla fall betala först och bestrida senare.
Vad kan jag göra?
Det är det som dom säger i vart fall - Jag fick en bot på min bil i Sundsvall, varpå jag skrev ett brev till polisen i just Sundsvall och överklagade ärendet innan påminnelsen förföll.
Fick ganska snabbt ett svar tillbaka där det framgick att dom granskat fotografierna och mycket riktigt så var det en bil av samma färg, märke och modell med en bokstav eller siffra hade blivit fel eller kastats om och ärendet lades således ned.
Generellt så är det så att boten skall betalas och sedan bestridas men jag vill minnas att jag lyckades få det nedlagt innan det gick så långt.
Fick ganska snabbt ett svar tillbaka där det framgick att dom granskat fotografierna och mycket riktigt så var det en bil av samma färg, märke och modell med en bokstav eller siffra hade blivit fel eller kastats om och ärendet lades således ned.
Generellt så är det så att boten skall betalas och sedan bestridas men jag vill minnas att jag lyckades få det nedlagt innan det gick så långt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som jag har uppfattat det så är här en skillnad mellan offentliga p-platser och privata. Om du parkerar fel på en offentlig plats så är boten ett myndighetsbeslut som gäller till det ev. avskivs efter ett överklagande. Om då avgiften förfaller till betalning så debiteras förseningsavgifter etc. som ett annat myndighets beslut.
Då kan man få det ursprungliga beslutet rättat om det är fel, men beslutet att ta ut påminnelseavg. var ju korrekt så den får man då inte tillbaka.
Så som sagt du bör betala avgiften även om du anser att den är felaktig, och överklaga.
Då kan man få det ursprungliga beslutet rättat om det är fel, men beslutet att ta ut påminnelseavg. var ju korrekt så den får man då inte tillbaka.
Så som sagt du bör betala avgiften även om du anser att den är felaktig, och överklaga.
Ja, det verkar vara offentlig plats: "Lokal trafikföreskrift", "Förbud att parkera fordon lördagar 02:30 - 05:00"
Utfärdat av "1531", vad det nu betyder.
Hur kan jag bevisa att min bil inte varit i närheten av Sigtuna?
Utfärdat av "1531", vad det nu betyder.
Hur kan jag bevisa att min bil inte varit i närheten av Sigtuna?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du får börja med att hoppas att de ändrar beslutet om du klagar. Att de råkat läsa fel, om de har en bild.
Om det inte lyckas så får du väl försöka komma på om du har ngt. vittne på att du var i hemmaområdet då.
Om det inte lyckas så får du väl försöka komma på om du har ngt. vittne på att du var i hemmaområdet då.
Det stämmer som hempularen skriver att det är skillnad på om boten utfärdats av någon tjänsteman som är anställd/anlitad av kommunen eller om det är privat mark. I det förstnämnda fallet måste du betala boten även om du vill bestrida den. Lagen om felparkeringsavgift:
Kort sagt; bestid ärendet och ange relevanta skäl. Därefter är det polisens sak att utreda ärendet och ta fram bevis.7 § Avgift skall erläggas inom föreskriven tid även om talan föres om undanröjande av betalningsskyldigheten.
8 § Meddelas en parkeringsanmärkning och anser fordonets förare eller ägare att detta inte borde ha skett, får han eller hon ansöka om rättelse hos Polismyndigheten. Bifalls ansökan, ska myndigheten undanröja betalningsansvaret.
Bifalls inte ansökan om rättelse eller kan frågan inte lämpligen prövas i denna ordning, ska den som har begärt rättelse upplysas om möjligheten att bestrida betalningsansvar på det sätt som anges i 9 §.
Mot beslut med anledning av begäran om rättelse får talan inte föras. Lag (2014:719).
9 § Ägaren av ett fordon, för vilket parkeringsanmärkning har meddelats, får hos Polismyndigheten skriftligen anmäla att han eller hon bestrider betalningsansvar. I anmälan ska han eller hon ange de omständigheter som bestridandet grundas på och den bevisning som åberopas.
Har bestridande anmälts, verkställer Polismyndigheten den utredning som behövs. Sedan utredningen har avslutats, meddelar Polismyndigheten beslut med anledning av bestridandet. Finner myndigheten att parkeringsanmärkning inte borde ha meddelats eller att den som bestritt betalningsansvar av någon annan anledning inte är betalningsansvarig, ska myndigheten undanröja betalningsansvaret.
Anmäls bestridande senare än sex månader efter det att avgiften har betalats eller Kronofogdemyndigheten vidtagit åtgärd för indrivning av avgiften, ska anmälan avvisas.
Om man är snabb går det väl att få den avskriven innan den förfaller, men har man väl nått förfallodatum utan rättelse får man betala och bestrida. Det gäller ju att få fram underlaget för p-boten. Sigtuna kommun, Arlanda kanske?
Är det inte rimligen utfärdaren av boten som skall bevisa att din bil befunnit sig i Sigtuna? Låter lätt rättsosäkert annars.flexcom skrev:
Men P-bolaget har p vakten som vittne att TS bil var i Sigtuna, så därmed 'bevisar' de att TS var i Sigtuna, och har TS inte tydliga motbevis, borde det räcka långt för p bolaget.Raskus skrev:
Men hänvisar TS till att han bor i Lycksele och att han med hjälp av vittnen eller kortbetalningar kan bevisa att han inte var i Sigtuna, blir det svårare för p bolaget.
Tar man bilen från Lycksele till Sigtuna (och tillbaka) behöver man rimligen tanka längs vägen och det borde vara lätt att för TS att bevisa att han inte gjorde så
Förmodligen utfärdat av en parkeringsvakt som inte hade "alla hästar hemma". Betala boten (alltid) och skicka en klagan med några uppgifter, vittnen som styrker att DIN BIL inte kan ha varit på den platsen vid den tidpunkten. Att du varit hemma styrker ju inte det hela då någon kan ha lånat din bil.hempularen skrev:
Överklaga fö. alltid en parkeringsbot (så bryter systemen samman).
Det är rimligt att man alltid betalar bränsle med samma betalkort (eller kanske två kort om två i familjen använder samma bil) Går att styrka genom att visa kontoutdrag med kortbetalning hos lokala macken.Henri skrev:
Om det då saknas relevanta betalningar dagen före och efter p-boten, är det rimligt att anta att bilen inte var i Sigtuna.
Har man andra kortbetalningar som visar att man var i Lycksele under tiden blir det ännu tydligare.
