Vi har sålt vårat hus, papper skrivna, men tillträde sker först i sommar.

Nu har vår varmvattenberedare gått sönder. Beredaren är ca 30 år gammal.

Vad gäller nu? Självklart måste vi se till att det finns en fungerande VVB eftersom det var på det sättet vi sålde.

Men är vi skyldiga att installera en flång ny, rolls royce, top of the line modell, eller kan man söka sig efter en bättre begagnad?

Det ska vara en likvärdig modell. Sök du efter en bättre begagnad.
Ofta är det patronen som går sönder. Hör med en VVS:are om de inte kan fixa den.

Köparen har ju köpt en 30 år gammal VVB, så det är ju det de kan förvänta sig ..

Börja med att ta reda på vad som är trasigt, om det går att byta en del kanske?

Om den nu ska bytas så kanske du skulle kunna göra en deal med köparen och installera en ny där då köparen står för x % av kostnaden.
30 år för en beredare betyder nog att den har gjort sitt.

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Du är skyldig att se tillsatt huset ät i minst lika bra skick. Så sätt in något som inte är i sämre skick är veredaren var i när avtalet skrevs. Dvs. Det är okej att montera en gammal beredare.

Som sagt är du skyldig att se till att det fungerar.
Samtidigt kan det vara rimligt att erbjuda köparen att byta till en ny. Gör isåfall så att du tar reda på vad felet är och vad det kostar att laga, och erbjud köparen denna summa som "startkapital" på en ny beredare.
Man brukade säga att en VVB har en beräknad livstid på ca 20-30 år, så den är ändå på upphällningen isåfall.

Kolla så att det bara inte är överhettningsskyddet som har löst ut på den, ofta det händer och man tror att den är kass.

Det har rostat hål på tanken, det är det som är felet. Pressar ut vatten mellan tank och skumisolering.

Jag försöker hitta någon bättre begagnad på blocket då. Ser att Jula har en, men enligt omdömena verkar den vara sisådär.
Dock finns det ju kvitto och garanti på en sådan

Hör av dig till köparen och förklara situationen, du kommer att montera in en begagnad beredare fyndad på blocket.
Föreslå att du är villig att lägga X kronor vilket motsvarar det du nu måste lägga ut.
Om den nye ägaren vill ha en ny panna där hen kan koppla in solvärme, jordvärme eller luft/vatten så borde denne se ditt bidrag till hens panna som något positivt.
I annat fall så låt den nya ägaren flytta in till en gammal panna fyndad på blocket med okänt förflutet.

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag kontakta köparen och göra en deal med denne. Det känns som det bästa/schystaste alternativet för samtliga. Det ger dessutom lite goodwill att erbjuda dem detta då de förmodligen ändå har räknat på att byta inom de kommande åren eftersom den var så pass gammal.

Dvs du bidrar med vilken kostnad du nu skulle få för att sätta in en begagnad motsvarande den som fanns och köparen betalar mellanskillnaden till vad de nu vill ha för någon. Vill de ha en värstingmodell får de slanta upp mycket, nöjer de sig med en gammal begagnad så betalar de ingenting.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag hamnade i samma situation som köpare för massor med år sedan.
Säljaren beklagade att det var lite stökigt i tvättstugan då rörmokaren blev klar dagen innan tillträdet med installation av en ny vv-beredare då det hade rostat hål i den gamla mellan kontraktet och tillträde.
Förvisso blev jag givetvis glad och tacksam att de löst allt så smidigt och även om det var en budget-modell så var det faktiskt en ny vv-beredare som installerats.
*Men* som köpare hade jag helt klart uppskattat ännu mer att få ett samtal där säljaren förklarade läget och erbjudit sig att lösa problemet så att jag fick något likvärdigt vid tillträdet, eller om det var så att jag var intresserad att själv vara med och bestämma och betala för en bättre vv-beredare som jag valt själv och göra ett avdrag på huspriset med motsvarande säljarens ursprungliga kostnad, eller någon liknande ekonomisk lösning.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det är inte helt enkelt att besvara detta, och sen beror det nog också på om man ser det strikt juridiskt eller pragmatiskt. Ni kan läsa ert kontrakt, där står vad som gäller för skador, men huvudregeln är att ni som säljare står för skador ni gjort och yttre olyckor. Förslitningsskador ligger normalt på köparens risk. Om det rör sig om en gammal beredare i dåligt skick så bör det uppmärksammas i en besiktning. I så fall har den egentligen inget återstående värde, och köparen kan vänta sig att den går sönder när som helst. Det är förstås skillnad om den skadats genom någon form av åverkan. I detta fall är kanske det bästa att försöka komma överens om en ersättning och att köparen fixar en ny beredare. Ersättningen beror väl på vilket restvärde beredaren bedömdes ha efter avskrivning när köpekontraktet skrevs.

Jag gjorde som så att jag införskaffade en begagnad varmvattenberedare, ca 4 år gammal Nibe med rostfri behållare och installerade denna.

Kontaktade aldrig köparen, vilket kanske borde ha gjorts. Men min bedömning så har kunden en mycket bättre produkt nu än vad dom egentligen skulle ha när de köpte huset. Så jag tror inte att det blir några konstigheter om detta kommer på tal.

Det är nog ingen dum idé att nämna det vid tillträdet så att det inte riskerar att dyka upp senare. Men köparen har ju som sagt fått en bättre produkt. Så den är sannolikt nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.