T Thomas' skrev:
Kan vara bra att namnge hustillverkaren för andras skull!
Vänta med det tills du vet vilken lösning ni får. Finns väl ingen anledning att hänga ut någon innan denne fått chans att lösa frågan.

E
Det är klart att det går att lösa, det som är problemet är att alla lösningar kostar pengar.

Byggledaren säger så för att hen hoppas du ska sluta bråka.

Håll inne med betalning bara så ska du se att det löser sig.

B Bharat skrev:
Jag har sagt att jag vill ha enligt ritning men byggledaren menar på att det inte går.
Allt går, det är bara en fråga om vad det kostar. Denna kostnad bör man ha i beaktande när man funderar på "skadestånd". Om det dessutom finns klausul om förseningsvite i kontraktet får man lägga på detta också, vilken tidsförskjutning skulle det innebära att få det utfört enligt ursprunglig ritning. Skulle detta i hypotetiskt ge upphov till ett förseningsvite så skulle jag ta med detta i bruttolistan över ersättning.
Sedan blir det förhandling med byggaren hur mycket de kan tänka sig att ersätta er med för att köpa sig fria från sitt misstag.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
I alla såna här förhandlingar så bör man gå in med attityden "Det här är vad vi kom överens om, se till att det blir så. Ni klantade er, ni fixar det.".

Att acceptera något annat är bara den absolut sista nödlösningen.

Min fru är suverän på den sortens förhandlingar. Hon har nästan fått en stackars helpdeskkille på IKEA att börja gråta, efter att de gett oss fel grejor. Det slutade med att vi fick rätt grejor, billigare, och de bjöd på lunch för att vi fått vänta. Jag tyckte mest synd om stackaren...

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.