E eemeliie skrev:
gör man det är det egenmäktigt förfarande, vilket är en civilrättslig process
Varför skulle brottet egenmäktigt förfarande leda till "en civilrättslig process"?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Andra än fastighetsägaren kan ansöka om bygglov.

Svartbyggen är sannolikt fastighetsägarens ansvar.
Läste följande i 11 kap. 20 § PBL: "Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid (rättelseföreläggande)". Tolka det den som kan...
 
G gmo skrev:
Läste följande i 11 kap. 20 § PBL: "Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid (rättelseföreläggande)". Tolka det den som kan...
Inte så svårt att fastighetsägaren är ansvarig. Om hg gjort en byggnad så är denne ansvarig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.