Tänkte jag skulle få lite tankar och funderingar härifrån.
Vi har byggt nytt hus, där rörmokaren inte följt ritningen utan istället för att dra tappvattenrören i plattan så drog han dom i, vad jag trodde glespanelen i taket.
Nu när det blev lite kallare i nån vecka så frös vattnet till båda toaletterna. Antar att det hade o göra med att det vattnet ligger nära ytterväggen.
Det visade sig då även att vattenrören ligger i isoleringen på vinden, vilket jag förstår inte är tillåtet enligt säker vatten.
Risken att det fryser igen känns också väldigt överhängande då det ligger på den kalla sidan, så att säga.
Fått intyg på att vvs installationen är utförd enligt säker vatten, vilket den uppenbarligen inte verkar vara.
Vad tror ni om detta? Jag väntar på svar ifrån hus leverantören, då detta är en totalentreprenad. Men går givetvis, beroende på svar, i tankarna på att kontakta en jurist.
 
Åsa Lund
Skriv reklamation till entreprenören!
Huset är inte uppfört enligt branschstandard. Detta kan bland annat medföra att försäkringsbolag inte vill försäkra huset.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hur kan man lösa problemet, mer isolering ?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Skriv reklamation till entreprenören!
Huset är inte uppfört enligt branschstandard. Detta kan bland annat medföra att försäkringsbolag inte vill försäkra huset.
Tagit upp detta, och byggledaren har även sett hur vattnet är draget.
Nej, det är ju inte det. Vilket oroar mig. Jag tänker ju på försäkringsbolag och även värdet på huset, vilket man nästan borde kunna säga är noll. Än så länge verkar husföretaget var på min sida, och dom säger att man ska göra om detta så att det blir rätt. Även om rätt enligt ritningen är att dra det i plattan. Det som är riktigt irriterande är att jag påtalade att man inte drog vattnet i plattan till den byggledaren som vi hade under byggtiden. Han svarade mig att entreprenören gör som han vill med dragningen, innan jag hade chans att göra något åt det så hade dom gjutit plattan.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur kan man lösa problemet, mer isolering ?
Detta kanske blir en fråga som berör både juridik och vvs teknik.
Vad jag kan läsa i säker vatten 2016-1 så ska vattnet vara draget i ett installationsutrymme på den varma sidan av ångspärren. Att lägga på mer isolering gör ju inte att det blir rätt, även om det kan förhindra frysning. Dock fryser det till slut, hur mycket isolering man än lägger på, om man inte tillför någon värme.
Jag kan för stunden inte se någon annan lösning än att man sänker innertaket och på så vis skapar ett utrymme där för att dra vattnet. Man skulle kunna bygga någon form av låda att dra vattnet i. Oavsett så blir det sämre för oss.
En låda är inte så snyggt, och sänkt tak ger oss ju ett "trängre" hus.
 
Redigerat:
Vad säger te om problemet?
 
Det finns inte möjlighet att göra det som du ursprungligen trodde det var gjort,
dvs dra vattenrören i glespanelen, mellan takbjälkarna och takpanelen?

Det kommer naturligtvis att krävas att en del av takpanelen tas ned för åtkomlighets skull.
Vad är det förresten för innertak?

Men ni kanske inte skall skylla allt på rörmokaren:
Om denne kom in i bilden först efter att plattan var gjuten var ju "skadan" redan skedd.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det finns inte möjlighet att göra det som du ursprungligen trodde det var gjort,
dvs dra vattenrören i glespanelen, mellan takbjälkarna och takpanelen?

Det kommer naturligtvis att krävas att en del av takpanelen tas ned för åtkomlighets skull.
Vad är det förresten för innertak?

Men ni kanske inte skall skylla allt på rörmokaren:
Om denne kom in i bilden först efter att plattan var gjuten var ju "skadan" redan skedd.
Jag tror inte detta är möjligt utan att sänka taket lite.
Vi har målat gipsplank i innertaket.

Vad jag förstått så drog rörmokaren avloppet. Och han har själv en hel drös olika förklaringar till varför det inte är draget i plattan. Oavsett vart han drog vattnet borde han dragit det enligt gällande regler.
 
Högst troligt var taket redan gipsat när röris skulle lägga rören, så då blev det som det blev. Ska vi göra det här riktigt får man ta ner lite takgips och öppna nån vägg, lägga rören, slå igen och måla spacka upp det igen osv. Möjligen kan man ta någon krokväg för att slippa riva i något rum men rören ska hursomhelst ligga inåt mot värmen.
 
Hej har exakt samma problem. Hur har det gått för er?
 
Jag blir intresserad av vilken husleverantör det var?
 
Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Högst troligt var taket redan gipsat när röris skulle lägga rören, så då blev det som det blev. Ska vi göra det här riktigt får man ta ner lite takgips och öppna nån vägg, lägga rören, slå igen och måla spacka upp det igen osv. Möjligen kan man ta någon krokväg för att slippa riva i något rum men rören ska hursomhelst ligga inåt mot värmen.
Nja, ska man göra om detta riktigt ska man riva i lite varje och bila upp plattan och sen återställa.

Till köket (där det är en typ 11 meters dragningar) drog jag varmvattnet i betongen i plattan och kallvattnet i gruset under plattan.
Så här i efterhand så känns det som ett helt fantastiskt smart val. Vi får riktigt kallt vatten på en bråkdel av sekund när vi ska fylla ett dricksglas.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kan man komplettera med en självreglerande värmekabel?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.