11 005 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Har ny köpare laglig nyttjanderätt på grannens väg till stugan? (inget skriftligt servitut)
Jag svarar på båda dina inlägg här:R Räknenisse skrev:Håller inte alls med. De brukar ofta föredra att man får andelar i redan befintliga vägar framför att det ska göras separata till varje fastighet. Och ha ett funktionalitetsperspektiv.
Men beror på platsen och förutsättningarna. Så i ett område med gamla naturtomter och små fritidshus i vissa typer av terräng så skulle man nog inte bry sig om framkomlighet ända till huset. Och om det är så korta bitar att det mer är infarter finns ju liten vinst med gemensamma anläggningar.
I förättningskartan är hela samfällighetsområdet utritat (typ översiktskarta) där samtliga tomter/fastigheter finns. Där är också vägar inritade som går från samfällighetens väg. Ett par vägar är utritade till närmaste fastighet och går vidare till nästa fastighet. Detta förekommer på flera fastigheter.
Vid köpet av fastigheten kontaktade jag Lantmäteriet för att få tag i samtliga handlingar. Jag hänvisades till deras e-tjänst. Samtliga dokument finns nu digitalt. Det står inget mer än det jag har citerat i huvudinlägget.
Den f.d. handläggaren som har kollat på ärendet, har sagt att avstyckningen är (i dagens mening) fel utfört, men att det var så man avstyckade förr. Som jag uppfattat det, skulle en nuvarande handläggare bedöma att min fastighet inte har säkrats med en utfart.
Gällande platsen och dess förutsättningar, så "kan" den inritade vägen på kartan inkräkta på Granne 1's hemfridszon. Med "kan" menar jag att det krävs att en handläggare ska ut och göra en bedömning om vägen är för nära deras stuga. Jag vill poängtera att på andra sidan vägen (kant i kant) ligger en allmän badstrand. Vägen blir som en "naturlig" avgränsning mot stranden. Pga diskussionen ang hemfridszon, så blev det tal om att Lantmäteriet skulle hellre se att man gjorde en egen väg uppe på backen.
Detta skulle indirekt skicka ut signaler till mig som ägare av fastigheten/nästkommande ägare + allmänheten att denna del av stranden är privat område för Granne 1.
Jag vill bara ha lite mer kött på benen innan jag knallar över till grannen. Kan berätta att förra ägaren till min fastighet skötte underhållet av vägen helt själv under flera år innan Granne 1 köpte fastigheten.Anna_H skrev:
Jag tolkar också texten som att din fastighet redan har servitut att nyttja vägen på Granne 1:s fastighet. Granne 1 får då INTE blockera vägen med sina fordon utan måste parkera bredvid vägen så att den som ska till din fastighet kan passera.
Inget att bråka om, bara att gå dit, visa pappret du citerat här och säga något i stil med att "Du, Nisse, när jag läste igenom pappren här så står det ju att de bildade ett servitut när de styckade av, och då får ju även de som köper efter oss använda vägen, det är ju liksom inte vi som fått servitutet, utan tomrten. Givetvis betalar vi en del av underhållet, men då får du se till att inte parkera på vägen..."
Att det är en strand på andra sidan infarten talar ju snarare FÖR att vägen ska vara där och att din fastighet ska ha servitut, just för att bryta hemfridszonen och ge allmänheten tillträde till stranden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Hur stora är fastigheterna och hur nära vägen ligger grannens hus? Inte för att det borde spela någon roll, men intressant att veta ändå.
Jag tänker såhär. Om din stuga är äldre än området i stort och det finns en rätt till väg inskriven i din avstyckningshandling (gjordes den före resten av området?) så borde grannens fastighet vara belastad med ett servitut redan när den bildades, för det hade ju din fastighet rätt till i stomfastigheten.
Står verkligen inte grannens fastighet med under Rättigheter/Väg/Förmån på Min fastighet?
Jag tänker såhär. Om din stuga är äldre än området i stort och det finns en rätt till väg inskriven i din avstyckningshandling (gjordes den före resten av området?) så borde grannens fastighet vara belastad med ett servitut redan när den bildades, för det hade ju din fastighet rätt till i stomfastigheten.
Står verkligen inte grannens fastighet med under Rättigheter/Väg/Förmån på Min fastighet?
Klicka här för att svara