H hempularen skrev:
Undersökningsplikten innebär att du som köpare skall kunna undersöka fastigheten i rollen som "duktig lekman". Man skall inte behöva komma med specialverktyg eller instrument när man fullgör undersökningsplikten.
HP, håller med f.g. att detta inte stämmer, vet att du skriver en massa bra på detta forum så en edit kanske inte skulle vara så dumt. Har för mig att tinget inte godk. egen besiktning i princip om man gjort den själv som lekman vid tvister. Har bara gamla ref foruminlägg ingen dom dock.

Radonmaffian är suverän på marknadsföring. Icke rökare löper ytterst liten risk att ta skada av radon.
Alla pengar som läggs på radon, borde istället satsas på antirökning.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P prefix skrev:
Radonmaffian är suverän på marknadsföring. Icke rökare löper ytterst liten risk att ta skada av radon.
Alla pengar som läggs på radon, borde istället satsas på antirökning.
Även om jag jobbat ganska mycket med med olika strålningskällor och framtagning av dito mätsystem ( bl.a Radon och kärnkraftsindustrin), så räknar jag mig inte till " radonmaffian". Jag vill ändå påstå att om du läser på lite om de olika typerna ( alfa, beta och gamma) av strålning, så inser du att alfastrålningen är klart skadligast ( normalt räknat som 10 ggr gamma) om den finns inuti kroppen t.ex. genom inandning. Då inser man lätt att ett radonsönderfall i lungan, ger upphov till, inte 1 utan 2 döttrar med bl.a. alfa- sönderfall, som kommer inom c:a 30 minuter. Att Radon och tobaksrök inte är en bra kombination, beror på att radondöttrarna gärna fäster på partiklar, som sedan lätt kan fås in i lungorna. Finkornigt bostadsdamm fungerar på samma sätt, så städning mest hela tiden ;) är att föredra om man har problem med höga radonhalter i inomhusluften. Kanske skulle en del pengar då läggas på stora reklamkampagner för bättre städning?

Hur många drabbas årligen av radonrelaterad cancer?
Hur många av dessa är ickerökare?

Stickan56
Redigerat:
  • Gilla
byggoslit och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.