Hej
För ett tag sedan så satte Trafikverket upp ett vägräcke gränsande mot vår och vår grannes mark.
Det är givetvis trevligt att de höjer säkerheten på vägen men det är lite tråkigare att de hindrar infart för oss till vår mark. Bifogar en bild och gör ett försök att förklara problemet.
Jag kan direkt erkänna att en del av problemet är att jag blir störd över att de inte kunde informera oss och att de kommer att sätta upp ett räcke. En liten lapp i brevlådan hade plockat många pluspoäng.
Det lite mer praktiska problemet är att både vi och en granne har mark till vänster i bilden. Ingen jättestor bit, men den ska skötas ändå. Ungefär mitt emellan elstolpen och transformatorstationen gick det bra att köra ner med traktor. Det enda alternativet som finns nu är direkt över gräsmattan till vänster i bilden, dock är det för brant nu, si så fall måste ha hit en grävmaskin och några lass med fylle.
Fylle kommer vi förvisso få i andra projekt på gården. Det har vi har tänkt att tippa ner här, men återigen är räcket ivägen.
Finns det något att sätta emot här? Eller har man ingen rätt till att ha åtkomst till sin egen mark (utan att köra sönder sin trädgård) med maskiner?
Handen på hjärtat så är största problemet att forsla bort några träd, man skulle kunna tänka sig att spela dem till vägen och lasta, men bakom ryggen när jag tog kortet ligger vårt hus i en skarp sväng med väldigt begränsad sikt. Det är tyvärr lite som att be om en olycka. Hastighetsgränsen är 70 km/h och är inte huvudled.
Jag har inte haft någon kontakt med handläggare på Trafikverket.
/Kristoffer
För ett tag sedan så satte Trafikverket upp ett vägräcke gränsande mot vår och vår grannes mark.
Det är givetvis trevligt att de höjer säkerheten på vägen men det är lite tråkigare att de hindrar infart för oss till vår mark. Bifogar en bild och gör ett försök att förklara problemet.
Jag kan direkt erkänna att en del av problemet är att jag blir störd över att de inte kunde informera oss och att de kommer att sätta upp ett räcke. En liten lapp i brevlådan hade plockat många pluspoäng.
Det lite mer praktiska problemet är att både vi och en granne har mark till vänster i bilden. Ingen jättestor bit, men den ska skötas ändå. Ungefär mitt emellan elstolpen och transformatorstationen gick det bra att köra ner med traktor. Det enda alternativet som finns nu är direkt över gräsmattan till vänster i bilden, dock är det för brant nu, si så fall måste ha hit en grävmaskin och några lass med fylle.
Fylle kommer vi förvisso få i andra projekt på gården. Det har vi har tänkt att tippa ner här, men återigen är räcket ivägen.
Finns det något att sätta emot här? Eller har man ingen rätt till att ha åtkomst till sin egen mark (utan att köra sönder sin trädgård) med maskiner?
Handen på hjärtat så är största problemet att forsla bort några träd, man skulle kunna tänka sig att spela dem till vägen och lasta, men bakom ryggen när jag tog kortet ligger vårt hus i en skarp sväng med väldigt begränsad sikt. Det är tyvärr lite som att be om en olycka. Hastighetsgränsen är 70 km/h och är inte huvudled.
Jag har inte haft någon kontakt med handläggare på Trafikverket.
/Kristoffer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en statlig väg så får du förbereda dig på problem, säkert även vid kommunalt ägd väg.
Vet vilka problem som uppstår om det skall grävas upp och anläggas ny kabelbrunn även om det är i slänten på andra sidan diket. Då måste det sökas tillstånd för att gräva, det skall fixas fram bemannad bumperbil som skall stå där (beroende på hastighetsbegränsning), hastighetsbegränsningar skall skyltas.
Det är straffbart att bryta mot de regler som gäller vägområdet och orsakar man en olycka utan att ha giltigt tillstånd finns det ingen försäkring som hjälper dig.
Här kan du läsa lite https://www.trafikverket.se/tjanste...ledningsarende-vag/Information-om-vagomradet/
Som du ser kan den som äger vägen göra anspråk rätt långt från vägen med lagens hjälp.
Vet vilka problem som uppstår om det skall grävas upp och anläggas ny kabelbrunn även om det är i slänten på andra sidan diket. Då måste det sökas tillstånd för att gräva, det skall fixas fram bemannad bumperbil som skall stå där (beroende på hastighetsbegränsning), hastighetsbegränsningar skall skyltas.
Det är straffbart att bryta mot de regler som gäller vägområdet och orsakar man en olycka utan att ha giltigt tillstånd finns det ingen försäkring som hjälper dig.
Här kan du läsa lite https://www.trafikverket.se/tjanste...ledningsarende-vag/Information-om-vagomradet/
Som du ser kan den som äger vägen göra anspråk rätt långt från vägen med lagens hjälp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Tycker det ser rätt klokt ut att de satt upp ett räcke där. Och vad är det, 75 m långt? Vad nyttjade ni marken mellan vägen och vattnet till innan, när ni kom åt den? Det är ju inte mycket till skog menar jag. Eller höll ni efter det med betesputs och kommer nu inte åt?
Jag förstår nog helt enkelt inte problemet.
Jag förstår nog helt enkelt inte problemet.
Säger inget annat än att det är vettigt.
Det jag reagerar på är att trafikverket inte meddelar att de ska göra något.
Det finns mer träd som inte syns i bild som jag skulle velat köra in med traktor och plocka ut. Nu får jag kapa ner det i korta bitar och köra med säckkärra. Det blir ett merjobb. Hade jag fått reda på planerna några månader innan de satte spaden i backen hade jag kunnat skynda på det.
Men egentligen spelar det ingen roll för frågan då den handlar om rättigheter.
Det jag reagerar på är att trafikverket inte meddelar att de ska göra något.
Det finns mer träd som inte syns i bild som jag skulle velat köra in med traktor och plocka ut. Nu får jag kapa ner det i korta bitar och köra med säckkärra. Det blir ett merjobb. Hade jag fått reda på planerna några månader innan de satte spaden i backen hade jag kunnat skynda på det.
Men egentligen spelar det ingen roll för frågan då den handlar om rättigheter.
Det är nog så enkellt att man behöver tillstånd för infart (även åkerinfart)
Troligtvis fanns inget infart där och påverkades ni enligt TRV inte av räcket.
Ta kontakt med trafikverket och diskutera hur ni på bästa sättet kan få tillgång till marken
Troligtvis fanns inget infart där och påverkades ni enligt TRV inte av räcket.
Ta kontakt med trafikverket och diskutera hur ni på bästa sättet kan få tillgång till marken
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Ja, jo, jag har läst inlägget och tittat på bilden. Och förstår fortfarande inte riktigt problemet. Tidigare kunde man ta sig väg där staketet nu är (som @harry73 skriver är det tveksamt om man hade någon direkt rätt därtill) och nu måste man istället fylla upp lite för att kunna köra hitom eller bortom staketet.Anna_H skrev:
Och eftersom att det ekonomiska värdet av de instängda träden är så litet hade det varit praktiskt att kunna ta ner träden och sen mer eller mindre skita i marken i 50 år. Men nu blev det inte så. Oflyt, men vägen och vägområdet är statens och fanns ingen etablerad infart fanns väl inte mycket att fråga/informera om.
Så jag förstår nog frågan, men inte problemet.
Klicka här för att svara