9 318 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Vem blir ansvarig för svartbygget?
Sida 1 av 2
Hej
Har nyligen fått berättat om en hyresgäst som har ett hyreskontrakt på tre år i taget. Hyresgästen har byggt/transporterat dit några baracker som kräver bygglov. Hyresgästen har försökt ordna med bygglov, möjligen temporära bygglov, men missat att lämna in ansökan i tid.
Nu är byggnaderna svartbyggen.
Vem blir ansvarig, hyresgästen som precis förlängt sitt hyreskontrakt eller är det fastighetsägaren?
Kan någon annan än fastighetsägaren själv ansöka om bygglov?
Mvh
Fredrik
Har nyligen fått berättat om en hyresgäst som har ett hyreskontrakt på tre år i taget. Hyresgästen har byggt/transporterat dit några baracker som kräver bygglov. Hyresgästen har försökt ordna med bygglov, möjligen temporära bygglov, men missat att lämna in ansökan i tid.
Nu är byggnaderna svartbyggen.
Vem blir ansvarig, hyresgästen som precis förlängt sitt hyreskontrakt eller är det fastighetsägaren?
Kan någon annan än fastighetsägaren själv ansöka om bygglov?
Mvh
Fredrik
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ev. sanktionsavgifter tas ut antingen av den som äger fastigheten, eller den som utfört svartbygget, eller den som har nytta av svartbygget.
Alternativen finns listade i PBL med nummer, jag vet inte om det skall tolkas som i första hand av fastighetsägaren osv.
Men om någon, utan mitt tillstånd svartbygger på min mark, jag kan inte tänka mig att jag som ägare skulle få en sanktionsavgift då. Däremot så kan jag som fastighetsägare troligen åka på föreläggande om att ta bort svartbygget, och det föreläggandet kan kopplas till vite.
Alternativen finns listade i PBL med nummer, jag vet inte om det skall tolkas som i första hand av fastighetsägaren osv.
Men om någon, utan mitt tillstånd svartbygger på min mark, jag kan inte tänka mig att jag som ägare skulle få en sanktionsavgift då. Däremot så kan jag som fastighetsägare troligen åka på föreläggande om att ta bort svartbygget, och det föreläggandet kan kopplas till vite.
Har hyresgästen fått fastighetsägarens tillstånd att ställa dit barackerna? Borde inte fastighetsägaren själv anmoda hyresgästen att forsla bort dem? Om inte annat så för att ha något skriftligt att visa upp inför kommunen som ev. skulle komma med krav och försöka driva in sanktionsavgifter?
Spånar bara fritt här, har ingen kunskap i ämnet utan försöker bara med sunt förnuft tänka till..
Spånar bara fritt här, har ingen kunskap i ämnet utan försöker bara med sunt förnuft tänka till..
För att hyresgästen ska kunna hävda att det är ditt Abbas skulle jag skriftligt informera hyresgästen att han inte får ha något svartbygge på platsen. Och att eventuella saktionsavgifter ska betalas av hyresgästen. Enbart för att vara tydlig med ansvarsfördelningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Man får väl lämna in det som hittegods...Nyfniken skrev:
Min morfar var för många år sedan ordförande i fastighetsägarförbundet i en större stad. En av deras medlemmar fick föreläggande från brandkåren att röja bort bråte som stod i gångarna vid vindsförråden. Han gjorde detta och polisanmäldes för egenmäktigt förfarande. Min morfar var i kontakt med den utredande kommissarien, som menade att fastighetsägaren borde lämnat in det som hittegods.
Några dagar senare arrangerade fastighetsägarförbundet en lastbilskaravan som åkte runt bland medlemmarnas fastigheter och forslade all bråte från vindar och källare till polishuset. Efter första varvet ringde en förtvivlad kommissarie och meddelade att förundersökningen om egenmäktigt förfarande var nedlagd.
Jag skulle informera hyresgästen skriftligt att du fick veta att han uppställde byggnader på fastigheten utan erforderlig bygglov, och uppmanar hen att snarast forsla bort dessa från fastigheten. Eventuella kostnader som du som fastighetsägare får (t ex. i form av vite eller sanktionsavgift) faktureras vidare till hyresgästen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Tillsynsavgift, har jag aldrig hört talas om. Är det något de tar ut bara för att ha startat ett ärende?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Normalt är det byggherren som ansvarar för byggantionen
Fastigheetens ägare är alltid ansvarig, såvida du inte givit hyresgästen någon form av fullmakt att företräda dig !F fredand44 skrev:Hej
Har nyligen fått berättat om en hyresgäst som har ett hyreskontrakt på tre år i taget. Hyresgästen har byggt/transporterat dit några baracker som kräver bygglov. Hyresgästen har försökt ordna med bygglov, möjligen temporära bygglov, men missat att lämna in ansökan i tid.
Nu är byggnaderna svartbyggen.
Vem blir ansvarig, hyresgästen som precis förlängt sitt hyreskontrakt eller är det fastighetsägaren?
Kan någon annan än fastighetsägaren själv ansöka om bygglov?
Mvh
Fredrik
Jag håller inte med. PBL skriver följande:E Everelse skrev:
Det finns olika personer som kan få en byggsanktionsavgift.
Tittar man på punkt 1, då är det fastighetsägaren eller ägaren av svartbygget (dvs hyresgäst)
för punkt 2 är det solklart hyresgästen.
även för punkt 3 borde det vara hyresgästen, framförallt när TS skriver till hyresgästen att han inte vill ha byggnaden på sin mark
Det finns mer matnyttigt i PBL:
Så om TS inte visste i förväg om de nya byggnader och efter att han fick vetskap om det direkt reagerade för att få bort dom, är det troligt att kommunen går efter hyresgästen och inte fastighetsägaren.53 § En byggsanktionsavgift ska tas ut även om överträdelsen inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet.
Avgiften behöver dock inte tas ut om det är oskäligt med hänsyn till
1. att den avgiftsskyldige på grund av sjukdom inte har förmått att själv eller genom någon annan fullgöra sin skyldighet,
2. att överträdelsen berott på en omständighet som den avgiftsskyldige inte har kunnat eller bort förutse eller kunnat påverka, eller 3. vad den avgiftsskyldige har gjort för att undvika att en överträdelse skulle inträffa.
Vem som helst kan söka bygglov på en fastighet, du behöver inte äga den eller ha någon form av nyttjanderätt. Däremot får man inte utföra det man fått bygglov för utan fastighetsägarens tillåtelse, gör man det är det egenmäktigt förfarande, vilket är en civilrättslig process och inte en del av PBL.
Byggnadsnämnden kan rikta sin tillsyn och sina krav på sanktioner eller vite mot dig som fastighetsägare även om du inte utfört det, eftersom det är din fastighet. Du bör dock kunna hävda att de ska rikta det mot hyresgästen istället, om du kan visa att det är hen som ställt dit bodarna.
Byggnadsnämnden kan rikta sin tillsyn och sina krav på sanktioner eller vite mot dig som fastighetsägare även om du inte utfört det, eftersom det är din fastighet. Du bör dock kunna hävda att de ska rikta det mot hyresgästen istället, om du kan visa att det är hen som ställt dit bodarna.
