19 492 läst ·
35 svar
19k läst
35 svar
Delat hus - grannen beställt målning
Ja och kommunen går antagligen efter regelboken. Bygglov kommer ju inte beviljas om inte samtliga fastighetsägare skriver under ansökan om fasadändring.cecar33 skrev:
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag begriper inte ett skvatt!
Vill inte trådskaparen Urhunden att huset skall underhållas och hållas i gott skick?
Han/hon är ju trots allt hälftenägare.
Varför har det gått så snett?
Vilket förhållande har delägarna till varandra?
Det är ju ovanligt att man plötsligt samäger en fastighet tillsammans med någon annan utan att det finns en historia bakom.
Och Urhunden:
Det är väl bra att huset blir målat åtminstone till hälften? Tycker det vore bättre att det står och förfaller?
Vill inte trådskaparen Urhunden att huset skall underhållas och hållas i gott skick?
Han/hon är ju trots allt hälftenägare.
Varför har det gått så snett?
Vilket förhållande har delägarna till varandra?
Det är ju ovanligt att man plötsligt samäger en fastighet tillsammans med någon annan utan att det finns en historia bakom.
Och Urhunden:
Det är väl bra att huset blir målat åtminstone till hälften? Tycker det vore bättre att det står och förfaller?
Du har fel! Så är det inte alls!cecar33 skrev:
Ska man gå efter "regelboken" som du uttrycker det får man gå till sin kommuns stadsbyggnadskontor eller Byggnadsnämnden och fråga.
Vad du menar på är att man ska söka bygglov för att måla om sin vita byggnad till den nya färgen varmvit. Det är ju inte riktigt rätt!
Så här ligger det till om du verkligen vill veta.
Rent generellt behövs bara bygglov om byggnadens eller områdets karaktär ändras väsentligt på grund av din ommålning. Vad detta innebär kan man tolka hursomhelst. Jag tolkar det så här: Om du bor i ett villaområde med 20 hus som alla är gula förstår du nog själv att du inte hur som helst kan måla om ditt svart utan att fråga
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Jag förstår hur jobbigt det måste vara.
Glöm inte ordet FÖRLÅT och att erkänna din del i er dåliga relation. Gärna med råge. Det är oftast inte bara den enes fel när två träter. Även om man kan diskutera vem som började och vem som varit elakast så är ödmjukhet inte fel och inte för sent heller förhoppningsvis. Det kan vara mer värt än alkohol.
Otur att du har övervåningen. Nedervåningen kan man kanske måla utan ställningar men övervåningen gör att kostnaden ökar.
Du vet tydligen inte vilken färg han har tänkt måla eller vem som ska utföra arbetet. Om han gör det själv finns ju risken att han gör anslutningen så ful som möjligt men han ska ju leva där själv också.
Kanske behöver nederdelen av fasaden mer underhåll än övre delen. Det är ju inte ovanligt att det blir färgsläpp längst ner. Resultatet kanske blir acceptabelt om än inte idealiskt ifall det är samma färg fast fräschare.
Du skulle ju kunna kontakta byggnadsnämnden när du vet vilken färg han har tänkt sig och även redan innan dess för de kanske kan ålägga honom att hålla sig till samma färg redan i förebyggande syfte och du har klara papper på att du försökt förebygga det här.
Lycka till.
Glöm inte ordet FÖRLÅT och att erkänna din del i er dåliga relation. Gärna med råge. Det är oftast inte bara den enes fel när två träter. Även om man kan diskutera vem som började och vem som varit elakast så är ödmjukhet inte fel och inte för sent heller förhoppningsvis. Det kan vara mer värt än alkohol.
Otur att du har övervåningen. Nedervåningen kan man kanske måla utan ställningar men övervåningen gör att kostnaden ökar.
Du vet tydligen inte vilken färg han har tänkt måla eller vem som ska utföra arbetet. Om han gör det själv finns ju risken att han gör anslutningen så ful som möjligt men han ska ju leva där själv också.
Kanske behöver nederdelen av fasaden mer underhåll än övre delen. Det är ju inte ovanligt att det blir färgsläpp längst ner. Resultatet kanske blir acceptabelt om än inte idealiskt ifall det är samma färg fast fräschare.
Du skulle ju kunna kontakta byggnadsnämnden när du vet vilken färg han har tänkt sig och även redan innan dess för de kanske kan ålägga honom att hålla sig till samma färg redan i förebyggande syfte och du har klara papper på att du försökt förebygga det här.
Lycka till.
Redigerat:
Klicka här för att svara
