Niklasloow Niklasloow skrev:
Låts oss se på det lite annorlunda.
Du säger 10% deltar. Vad tror du de andra 90% kommer göra när ni försöker hämta 100.000kr från dom? Jag gissar att många av dom kommer kriga med er för inte betala 100.000kr.
Om man följt reglerna till punkt och pricka kan de egentligen inte bråka. Men givetvis bör man ändå gå ut med ordentlig information om planerna innan de fastställs.

Bråka kan man ju iofs. alltid. Men det enda en sådan "tyst" majoritet i så fall kan göra är att samla in tillräckligt med namnunderskrifter för att tvinga fram en ny föreningsstämma och avbryta asfalteringsprojektet. Men jag är är osäker på om ens en föreningsstämma kan riva upp en beslutad debiteringslängd.

Under förutsättning att det finns ett korrekt beslut så kan samfälligheten driva in de beslutade avgifterna via kronofogden, som hanterar skulder till samfällighet med högsta prioritet. En verkställd utmätning kan komma inom en månad.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för alla bra svar!

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
du går nog kontrollera påståendet om att föreningen kan göra vad den vill om det finns 100% samstämmighet om det är av betydelse i sammanhanget, förrättningsbelutet torde gälla tills dess att det upphävs.

harry73
R reez skrev:
du går nog kontrollera påståendet om att föreningen kan göra vad den vill om det finns 100% samstämmighet om det är av betydelse i sammanhanget, förrättningsbelutet torde gälla tills dess att det upphävs.
Föreningen får inte göra vad de vill, även om alla medlem ör överens om det. Sedan kan ju grannarna i alla fall utföra åtgärden. Men då är det inte föreningen. Bara en gemensam åtgärd.

Ni missförstår mig. Jag skrev INTE att man får göra vad man vill om man har 100% samstämmighet. Jag skrev att man INTE får göra något som inte följer grundsyftet helt och hållet utan 100% samstämmighet. En hårfin men viktig skillnad. För man får tex fortfarande inte bryta mot det som står.

Det ör väl så att föreningen kan göra vad som helst så länge ingen överklagar beslutet. Har man då 100% bakom ett beslut så lär ingen överklaga. Visserligen skall nog revisorerna protestera oavsett om någon medlem klagar. Men det enda revisorerna kan göra ör att avstyrka ansvarsfrihet vid nästa årsmöte. Om föreningen då fortfarande är enig om att det var ett bra beslut så körs revisorerna över, ansvarsfrihet beviljas.

Så funkar ju i princip all civilrätt. Så länge alla inblandade är nöjda kan man göra vad man vill. Men känns ju rätt riskabelt i en fråga som TS, där 90 % av intressenterna normalt är passiva.

När det gäller samfälligheter måste man alltså ha ett skriftligt JA från alla medlemmar. Inte ett ickesvar, inte 100% av de närvarande på mötet. Utan skriftligt ja från samtliga medlemmar, så fort det är en utgift som inte följer syftet. Om en enda struntar i att skriva under förslaget får det inte genomföras.

Men om det gäller i det här fallet vet vi inte utan att ha läst den klausulen i föreningens stadgar/anläggningsbeslut/etc.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Som sagt, även med ett skriftligt ja från samtliga, så får samfälligheten ändå inte göra något som ligger utanför föreningens syfte. Men om samtliga gillar beslutet, så lär ingen överklaga, men skulle någon trots detta välja att överklaga, så är jag ganska övertygad om att överklagan kommer att gå igenom.

• Gilla
Huruvida och 1 till
  • Laddar…
En samfällighetsförening ska självklart inte ägna sig åt fel saker - inte ens om alla medlemmar skriver under på felaktigheterna. En medlem i en samfällighetsförening är ägare till (oftast) en fastighet med del i samfälligheten - och fastigheter kan säljas när som helst.

18 § En samfällighetsförenings ändamål är att förvalta den samfällighet för vilken den bildats.
En samfällighetsförening får inte driva verksamhet som är främmande för det ändamål som samfälligheten ska tillgodose. Lag (2012:184).

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.