Är det någon eller några av grannarna som anekterat ängsmarken och använder den för egna syften?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Är det någon eller några av grannarna som anekterat ängsmarken och använder den för egna syften?
Nej inte mer än att det finns en fotbollsplan som kommunen tagit sin hand i från men som några grannar där den nya cykelvägen gått närmast hållt efter och klippt gräset de senaste 10 åren. Dom kommer att sluta klippa nu pga detta, synd

Det jag gärna vill ha hjälp med är frågeställningen kring huruvida kommunen inte behöver informera om en ny cykelväg för berörda boende och hur det är med ändring av detaljplaner och dylikt, huruvida det är ett stort problem med denna cykelväg är ju subjektivt Tack för en del bra svar!

Så länge ni inte kommer ha den nya cykelvägen i tomtgräns, ser jag ingen anledning till varför kommunen skulle behöva meddela er om vad dom ska göra på sin egna mark. Att påminna er om att ni inte får dumpa trädgårdsavfall på deras mark är ju inte jämförbart med att dom vill bygga på sin mark.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Niclasss Niclasss skrev:
Det jag gärna vill ha hjälp med är frågeställningen kring huruvida kommunen inte behöver informera om en ny cykelväg för berörda boende och hur det är med ändring av detaljplaner och dylikt, huruvida det är ett stort problem med denna cykelväg är ju subjektivt Tack för en del bra svar!
För att du ska få svar om det behöver du antingen ta reda på vad marken klassas som enligt detaljplanen (inte vad den faktiskt ser ut att vara), eller säga var ängen ligger så kommer garanterat någon proffssurfare här ta reda på det åt dig rätt snabbt.

• Gilla
Niclasss
  • Laddar…
Niclasss Niclasss skrev:
Har en fråga gällande vilken skyldighet en kommun har när dom ska bygga en ny cykelväg, vi är ett gäng grannar som har en äng som angränsar till våra tomter. På andra sidan ängen finns en ljudvall som skydd mot en infartsväg till staden. Nu har vi sett en massa mätpinnar utsatta och även hört rykten om att kommen vill bygga en cykelväg på ”vår” sida av ljudvallen, trots att det finns plats efter infartsvägen på andra sidan ljudvallen. Jag förstår att vi har lite att säga till om här men är inte kommunen skyldig att informera om detta? Måste detaljplaner ändras? Är det inte vanligt att man tar in synpunkter från närboende? Vi har naturligtvis mejlat ansvariga tjänstemän men dom är inte kända för att vara snabba att svara och det skadar ju kanske inte om jag har lite mer kunskap innan jag pratar med dom Det spelar väl kanske mindre roll, men det är också märkligt att man inte drar gångvägen direkt bredvid infartsvägen av ekonomiska skäl, detta alternativ borde vara mycket billigare
Du säger att du hört rykten om att en cykelväg ska anläggas, men finns det ett beviljat bygglov/marklov för åtgärden? Begär i så fall ut det från kommunen och se vad som ligger som underlag för beslutet. Utsättning av pinnar kan ju annars vara en del av planeringen kring cykelvägens dragning och att inget är spikat ännu.

Är du och övriga grannar rågrannar/gränsgrannar till fastigheten där vägen kommer ligga? Är ni det gäller följande; OM åtgärden följer DP-bestämmelserna hörs inte gränsgrannar under handläggningen, utan de får information om beviljat lov och har tre veckor på sig att överklaga. OM åtgärden däremot avviker från DP ska gränsgrannar ges möjlighet till yttrande INNAN ärendet tas upp för beslut i byggnadsnämnden. Jag undrar vad som står i DP om användningen av marken? Är ni inte rågrannar är det inte troligt ni blir hörda alls. Jag undrar vad som står i DP om markens användning?

Vad gäller sträckningen av cykelvägar brukar kommun och Trafikverket jobba ihop för att få till en bra sträckning på vägen, och jag vet att det är många frågor som måste utredas i ett sådant arbete, mycket kring säkerhet och även ekonomi.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp med svar! Har äntligen fått tag i ansvariga för projektet och cykelvägen ska tydligen gå uppe på ljudvallen, man har valt detta alternativ eftersom denna cykelväg ska ansluta till en cykelbro och då blev backen upp på bron för brant om man inte lade cykelvägen uppe på vallen. Vettigt förslag och bra information om hur man resonerat! Vi avslutar därmed denna tråd!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Niclasss Niclasss skrev:
Tack för all hjälp med svar! Har äntligen fått tag i ansvariga för projektet och cykelvägen ska tydligen gå uppe på ljudvallen, man har valt detta alternativ eftersom denna cykelväg ska ansluta till en cykelbro och då blev backen upp på bron för brant om man inte lade cykelvägen uppe på vallen. Vettigt förslag och bra information om hur man resonerat! Vi avslutar därmed denna tråd!
Bra att kommunen kunde ge dig tydlig information.

• Gilla
Niclasss
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.