Byggahus.se

Problem med elavtal hos Fortum

1. O
    Medlem Nivå 1
    Jag sitter i styrelsen för en bostadsrättsförening som haft ett bundet elavtal i tre år med Fortum. Avtalet skulle löpa ut den sista juni så det hade vi koll på och hade börjat ta in offerter. När jag ringer Fortum sju veckor innan avtalet löper ut för att höra vad de kan erbjuda så säger de att det redan är för sent då man måste omförhandla elavtal senast nio veckor innan de löper ut, annars binds de om på tre år till men till en högre kostnad (37,20 per kwh). De hade skickat ett brev om detta som hade poststämplats den 14/4 och sista dag för omförhandling var den 24/4. Känns väldigt oseriöst kan jag tycka med så kort förvarning som bara gav några dagar att läsa brevet och ringa dom men det kanske är praxis i elbranschen?

Så till min fråga: Har någon annan haft samma problem och lyckats komma ur ett sånthär elavtal på något sätt? Fortum säger bara att det är vårt fel som inte hört av oss tidigare även fast jag hörde av mig fem veckor innan avtalet ska löpa ut.

2. L
    Medlem · Nivå 11
    Låter som negativ avtalsbindning/avtalsverkan vilket inte är tillåtet.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Nivå 6
    @OscarFC lusläs befintligt avtal vad som står där. Eventuellt så finns det någon del som går att använda. Men räkna med att Fortum inte kommer att släppa detta så enkelt.

4. V
    Medlem · Nivå 6
    Låter som ett rätt normalt avtal, ofta är det 3 månader så 9 v är t.o.m rätt generöst. Att dom ens skickar ett brev är ju också generöst eftersom man förväntas hålla koll på detta själv.

5. engs
    Medlem Nivå 8
    Låter som sådant skit som typ Telinet och liknande skojarbolag brukar pyssla med, trodde man skulle slippa sådant om man håller sig till de större mer kända bolagen men tydligen inte.

• Laddar…
  6. daddydj
    Medlem Nivå 7
    Jag skulle inte lägga någon energi på att försöka lösa detta. Fortum kommer inte att ändra sig. Stor risk att ni sitter och lägger massor av timmar på brev och telefonsamtal som inte leder till något alls. Försök omförhandla bolånen istället, där finns de stora pengarna att spara.

7. MultiMan
    Realist · Nivå 12
    Som jag minns det har fasta avtal betydligt längre uppsägningstider. Har bytt sådana avtal ett antal gånger från bl a Fortum och senast Vattenfall. Mitt möjligen ofullständiga minne säger mig att det var betydligt längre än 5 veckor iaf.

Jag bevakar alltid så viktiga saker på egen hand och förlitar mig inte på brev eller annat. Mina avtal går ut sista juni och jag började leta samt tecknade nytt tidigt i april.

Edit: Såhär såg senaste påminnelse från vattenfall ut:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-5-28_14-21-52.png

Redigerat 28 maj 14:26
  8. V
    Medlem · Nivå 6
    Om jag fattat det det rätt så är det ju B2B och där ser avtalen extremt olika och i princip allt är OK. Ibland säger man upp avtalen minuten efter man tecknat dom för att inte missa nån 10års förlängning som man inte vill ha.

• Laddar…
  9. O
    Medlem Nivå 1
    Tack för er input. Blir till att säga upp avtalet direkt och sedan lägga in en påminnelse till framtida styrelse som sitter om tre år. Hade någon konstig idé om att om man valde något av de stora bolagen så kanske det är lite dyrare men att de är mer kundvänliga, men gissar att jag får omvärdera det..

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag är nog faktiskt inte så upprörd över en sådan sak. Det är normalt, framförallt när det inte är avtal gentmot privatpersoner, att det kan vara rätt struliga uppsägningsvillkor, i de flesta avtal. Och det kan även finnas rimliga sakliga skäl för lite längre uppsägningstider, om det gäller stora avtal.

11. C
    Medlem · Nivå 17
    Så funkar många företagsavtal, det gäller att vara uppmärksam på villkoren när avtalet tecknas.
    Vår förening har t.ex. ett kabel-TV-avtal med Com Hem som, om jag minns rätt, skall sägas upp två år innan utgång, annars förlängs det med fem år.