10 419 läst ·
27 svar
10k läst
27 svar
Hjälp med grannars "vatten"servitut på min fastighet
Hmm... om det fanns möjlighet för dem att koppla in värmekabeln med stickpropp i uttag som låg på mitt nät hade jag genast tagit bort de uttagen. Enklare att upptäcka om de kopplar in sig fast...
Anywho, märkliga grannar som ens tänker tanken att du ska stå för deras el.
Anywho, märkliga grannar som ens tänker tanken att du ska stå för deras el.
Jo men det sitter ett element i pumphuset som behöver vara anslutet till stickpropp och även koppla in kompressor då o då för att fixa till trycket i tanken så det är lite svårt att bara plocka bort uttaget. Kunde man lösa detta "utan att jag själv ska behöva dra förlängningssladd "över tomten" så är ju tanken god. Håller fullständigt med dig ang el osv. Det är ju tyvärr ett stolpskott till entreprenör som har "hittat på att installera kablarna från fel håll, med argumentet att "det är ju billigare för grannarna att göra så"T ToRy skrev:
/B
Jag är tyvärr rätt så övertygad om att alla självreglerande värmekablar alltid drar en mindre mängd ström, oavsett hur varm omgivningen är.
Jag har 2 x 20 m värmekablar och dessa är nu kopplade via en WiFi ansluten strömbrytare för att jag oavsett var jag är i världen ska kunna stänga av dessa när jag vet att det plusgrader.
Detta relä ger mig också effektförbrukning och det är förvånande hög trots att det är rejält varmt ute.
Min poäng är att du borde omedelbart ta dit en elektriker och koppla loss deras värmekablar då dessa kostar dig x sek/dygn även idag då det är 20 grader ute.
Jag har 2 x 20 m värmekablar och dessa är nu kopplade via en WiFi ansluten strömbrytare för att jag oavsett var jag är i världen ska kunna stänga av dessa när jag vet att det plusgrader.
Detta relä ger mig också effektförbrukning och det är förvånande hög trots att det är rejält varmt ute.
Min poäng är att du borde omedelbart ta dit en elektriker och koppla loss deras värmekablar då dessa kostar dig x sek/dygn även idag då det är 20 grader ute.
Håller fullständigt med. Jag tror att kablarna ger värmeeffekt minst upp till 18-20 grader. Och då pratar vi om vattnets temperatur. Inte lufttemp. Blir alltid tvungen att spola bort de meter vatten som ligger i samband med värmekabel för att få kallt vatten. Bryter alltid strömmen vid plusgrader ute...
Intresserad av din brytare som även ger förbrukningen... Har fyra hus med värmekabel...
Intresserad av din brytare som även ger förbrukningen... Har fyra hus med värmekabel...
Shelly Wi-Fi produkter. Finns lite olika. Shelly1, 2, och 4Pro. Finns bland annat på Kjell&Co.L Lancen skrev:Håller fullständigt med. Jag tror att kablarna ger värmeeffekt minst upp till 18-20 grader. Och då pratar vi om vattnets temperatur. Inte lufttemp. Blir alltid tvungen att spola bort de meter vatten som ligger i samband med värmekabel för att få kallt vatten. Bryter alltid strömmen vid plusgrader ute...
4Pro finns för att sätta i El-centralen på DIN-skena. 1 o 2 är ”puckar” för inbyggnad. Om du har 1 värmekabel i varje hus så är troligtvis Shelly 1PM bäst.
Appen är gratis och man kan göra mycket. Jag har även en Shelly tempgivare (Wi-Fi) som jag monterat på vattenrören i torpargrunden. När den går under +1 grad så slår appen på värmekablarna med automatik. Dessutom skickas ett email och ett sms till mig. När temperaturen sjunker under minus 2 så slår appen på en radiator i ett mindre hus och vid minus 5 så går en kort värmekabel under luftvärmepumpen på för att förhindra isbildning av spillvatten. Går att hitta på massor av spännande kombo.
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-hem-losningar/shelly-smarta-hem/shelly-1-open-source-fjarrstrombrytare-p51301
Lycka till
Nej, men det behövs en elektriker för att bygga om så att grannarna inte har något uttag att stoppa in sin stickpropp i efter att TS har kopplat ur den.useless skrev:
Ett tips är att se till att det bara finns uttag till elementet i pumphuset. När kompressorn behöver användas, ja men då kopplar man ur elementet och kopplar in kompressorn. Då finns inget uttag över till grannarna. Sätter de dit ett grenuttag är det bara att ta bort det.
Bono, du och jag är säkert olika på det här viset, och du gör självklart som du vill, men jag hade gladeligen lagt dubbla kostnaden eller mer för att hindra grannarna att utnyttja mig, än att låta dem utnyttja mig.
Är grannarna lite smarta så skaffar DE såna där strömbrytare/mätare som TT4F har så kan du debitera dem deras förbrukning. DU ska inte skaffa och betala för något, det är DE som har ett behov.
Det som inte är bra är ju ”att de vid en ev inkoppling av deras vk” i min elanläggning är att de gör sig skyldiga till sk olovlig elavledning och att jag som anläggningsägare är ansvarig om ngt skulle hända. Jag tror säkert att de skulle betala ” 1 kr” för att få ha sina elkablar anslutna min anläggning men det kommer jag aldrig att tillåta. Så det bästa för alla är ju om de ”gör om och gör rätt”.
Ang eluttag så är elementet anslutet till det enda eluttaget som finns i pumphuset men det är ju bra att dra ur Stickproppen till elementet och där koppla in vk när vi inte är på plats.
Ang eluttag så är elementet anslutet till det enda eluttaget som finns i pumphuset men det är ju bra att dra ur Stickproppen till elementet och där koppla in vk när vi inte är på plats.
eller göra om elen och sätta upp arbetsbrytare för det som idag sitter med en vanlig kontakt och ta bort alla elutag.
iofs så räknas det väl nästan som en krigsförklaring så grannsämjan lär väl bli ännu sämre.
Hade det varit jag så vete sjutton om jag inte investerat i ett litet elverk för att driva kompressor eller köpt en batteridriven kompressor
iofs så räknas det väl nästan som en krigsförklaring så grannsämjan lär väl bli ännu sämre.
Hade det varit jag så vete sjutton om jag inte investerat i ett litet elverk för att driva kompressor eller köpt en batteridriven kompressor
Menar du att grannarna har kopplat ur elementet som ska skydda pumphuset från frost, för att koppla in sina egna värmekablar?
Är det förresten något i pumphuset som kan frysa sönder? Förmodar att elementet finns där av en anledning...
Bara för att klargöra:
- Uttaget i pumphuset, är det din el, är det du som ensam betalar den elräkningen?
- Vad har grannarna sagt när du förklarat att det är din el de förbrukar om de kopplar in sig på uttaget? Läste om första inlägget och bara för att grannen köpt in sig i pumphuset ger det ju honom inte tillgång till din el för annat än pumpen, som han redan betalar för.
- Om du skulle vara borta och något händer som kräver att någon går in i pumphuset, gör grannarna det då? (Tänker om du helt enkelt kan sätta ett lås på dörren som de inte har nyckel till.) Du kanske kan sätta en låsbar låda över uttaget? Med en brytare på utsidan så man kan koppla mellan element och kompressor. Dyrt, men det låter som det kan vara värt det.
Det låter i tråden som att du kan vara rätt lugn vad gäller eventuellt ansvar vid en olycka. Jag hade dock varit vansinnig om grannarna förutsätter att jag ska står för deras förbrukning, och att de kopplat in skit på en "gemensam" anläggning utan att meddela andra delägare. Kunde ju vara så enkelt att det behövts en större säkring.
Anyway, hoppas du inte tycker vi/jag är jobbiga!
Vill ju bara att du ska bli av med grannarnas jäkla kablar! 
Är det förresten något i pumphuset som kan frysa sönder? Förmodar att elementet finns där av en anledning...
Bara för att klargöra:
- Uttaget i pumphuset, är det din el, är det du som ensam betalar den elräkningen?
- Vad har grannarna sagt när du förklarat att det är din el de förbrukar om de kopplar in sig på uttaget? Läste om första inlägget och bara för att grannen köpt in sig i pumphuset ger det ju honom inte tillgång till din el för annat än pumpen, som han redan betalar för.
- Om du skulle vara borta och något händer som kräver att någon går in i pumphuset, gör grannarna det då? (Tänker om du helt enkelt kan sätta ett lås på dörren som de inte har nyckel till.) Du kanske kan sätta en låsbar låda över uttaget? Med en brytare på utsidan så man kan koppla mellan element och kompressor. Dyrt, men det låter som det kan vara värt det.
Det låter i tråden som att du kan vara rätt lugn vad gäller eventuellt ansvar vid en olycka. Jag hade dock varit vansinnig om grannarna förutsätter att jag ska står för deras förbrukning, och att de kopplat in skit på en "gemensam" anläggning utan att meddela andra delägare. Kunde ju vara så enkelt att det behövts en större säkring.
Anyway, hoppas du inte tycker vi/jag är jobbiga!
Nej det är helt ok, man kan ju få en och annan bra ide och hjälp från detta eminenta forumT ToRy skrev:Menar du att grannarna har kopplat ur elementet som ska skydda pumphuset från frost, för att koppla in sina egna värmekablar?
Bara för att klargöra:
Anyway, hoppas du inte tycker vi/jag är jobbiga!Vill ju bara att du ska bli av med grannarnas jäkla kablar!
![]()
Ang inkoppling av vk av grannarna så är det i dagsläget inget jag kan kolla annat än när vi är på plats och jag har inte sett att deras kablar varit inkopplade vid ngt tillfälle än men då vi är ute och ser oss omkring i världen helst under vintern så är det ju lätt att ha vk inkopplad men vi får väl hoppas att de inte kopplar in sin vk.
/B
Klicka här för att svara