33 697 läst ·
26 svar
34k läst
26 svar
Yttervägg vid tomtgräns ... vad gäller?
Vad har dom satt upp på väggen?
Blomamplar, väggkrukor, dekorationssaker? eller vindsegel som tak över sitt bad?
Saker som sitter still eller rör på sig och ger tyngd/ljud mot väggen?
..aldrig aldrig bo i radhus,,aldrig aldrig bo nära grannar..
har gott om yta men likt förbenat så kommer folk och frågar varför jag inte odlar eller plöjer upp o sätter potatis eller planterar skog eller låter dessa beta sina hästar,,helst gratis..tjat tjat tjat...
jag har natur som växer fritt,,ängar,,fåglar,,bin,,fjärilar,,,fattar inte att folk inte ser att det är mitt val..mutter mutter..
men aldrig radhus! aldrig!
Blomamplar, väggkrukor, dekorationssaker? eller vindsegel som tak över sitt bad?
Saker som sitter still eller rör på sig och ger tyngd/ljud mot väggen?
..aldrig aldrig bo i radhus,,aldrig aldrig bo nära grannar..
har gott om yta men likt förbenat så kommer folk och frågar varför jag inte odlar eller plöjer upp o sätter potatis eller planterar skog eller låter dessa beta sina hästar,,helst gratis..tjat tjat tjat...
jag har natur som växer fritt,,ängar,,fåglar,,bin,,fjärilar,,,fattar inte att folk inte ser att det är mitt val..mutter mutter..
men aldrig radhus! aldrig!
Hej!B Bo Berglund skrev:
Jag har läst allt möjligt här under några år och kan konstatera följande vad det än gäller; Folk ställer en fråga som man rimligtvis kan tänka sig att dom vill ha hyfsade svar på, först kommer det fyra, fem svar som oftast handlar om att man ska tänka på grannsämjan, prata med grannen o,s,v, sedan kan det komma något konstruktivt, sedan kommer, som i den här tråden, kritik på att dom bor i radhus, min fråga blir ju då, varför tror ni att TS skulle följa en tråd som i allt väsentligt är gnäll??? Kolla gärna fler trådar och se själv...
Nej du Lehna, det får du nog leva med. Bor man vägg i vägg så får man räkna med att var och en lever sitt liv. Radhusen kanske har en Samhällighetsförening där regler och förordningar finns förankrade i en styrelse.De har rätt att leva sitt liv, bada, spela säckpipa, trimma mororsågen bara det inte stör andra efter den magiska gränsen Kl.22 eller vad samhälligheten beslutat om ni har en sådan. Vad beträffande ytterväggen är ju frågan om den redan fanns på plats när ni flyttade in, Kanske de då hade en uppgörelse att få dekorera väggen för att "piffa upp den". Nää, grannar så nära skall man inte ha om man vill göra som man vill. Det gäller att kolla vem man får som granne även om det kan förändras över tid. Tycker Kent, f.d. ordf. i en Brf.L Lehna skrev:Hej.
Jag undrar vad som gäller när man bor i ett radhus där vi delar en vägg med grannen och sedan är det utbyggt där vi har vardagsrummet så det blir yttervägg mot grannens tomt.Får grannen borra och sätta upp vad som helst på den ytterväggen men vi skall sköta och underhålla den ?? Dessutom har dom ställt ett spa bad precis utanför väggen vilket gör att det blir mycket tjo och tjim där så vi väljer inte längre när vi kan koppla av i vårt vardagsrum. Vi tänker också vad händer om det blir läckage precis i anslutning till vår huskropp, hur blir det då ??
Vi har försökt prata men inget hjälper så jag undrar vad som gäller // Lehna
Jag har inget svar på dina frågor men till en del av de som svarat kan jag säga att vissa radhus har så att den ena väggen är på grannens sida men inte är deras vägg... det är byggt så från start så troligtvis är det inget TS byggt ut och gjort själv...
min svärmor har det så... ena grannen äger Väggen på hennes sida och andra grannen har svärmors vägg
min svärmor har det så... ena grannen äger Väggen på hennes sida och andra grannen har svärmors vägg
Har ni ingen grannklubb? Be att få prata med grannen om den gemensamma väggen ute. De kan bygga egen vägg intill och sätta upp vad de vill på den. Oväsendet är svårt att få ordning på, fråga på nån byggfirma om det finns någon ljuddämpning att sätta upp. Radhus är det sista jag skulle köpa, det sista jag vill bo i, finns inget mer enerverande!L Lehna skrev:Hej.
Jag undrar vad som gäller när man bor i ett radhus där vi delar en vägg med grannen och sedan är det utbyggt där vi har vardagsrummet så det blir yttervägg mot grannens tomt.Får grannen borra och sätta upp vad som helst på den ytterväggen men vi skall sköta och underhålla den ?? Dessutom har dom ställt ett spa bad precis utanför väggen vilket gör att det blir mycket tjo och tjim där så vi väljer inte längre när vi kan koppla av i vårt vardagsrum. Vi tänker också vad händer om det blir läckage precis i anslutning till vår huskropp, hur blir det då ??
L Lehna skrev:Hej.
När fastigheterna avstyckas för radhusbebyggelse så brukar det skrivas in att man har rätt att underhålla fastigheten från grannens tomt.L Lehna skrev:Hej.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ljuddämpa poolpump och placering vid tomtgräns
Pool -
Granar höga som höghus vid tomtgränsen
Trädgård allmänt -
Hur noga är det med tomtgräns vid plantering av thujor?
Häckar, Buskar & Träd -
Gamla trägolv, isolera vid ytterväggar - vad tänka på?
Vatten & Avlopp -
Bygga växthus vid tomtgränsen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus