Har en fråga gällande vilken skyldighet en kommun har när dom ska bygga en ny cykelväg, vi är ett gäng grannar som har en äng som angränsar till våra tomter. På andra sidan ängen finns en ljudvall som skydd mot en infartsväg till staden. Nu har vi sett en massa mätpinnar utsatta och även hört rykten om att kommen vill bygga en cykelväg på ”vår” sida av ljudvallen, trots att det finns plats efter infartsvägen på andra sidan ljudvallen. Jag förstår att vi har lite att säga till om här men är inte kommunen skyldig att informera om detta? Måste detaljplaner ändras? Är det inte vanligt att man tar in synpunkter från närboende? Vi har naturligtvis mejlat ansvariga tjänstemän men dom är inte kända för att vara snabba att svara och det skadar ju kanske inte om jag har lite mer kunskap innan jag pratar med dom Det spelar väl kanske mindre roll, men det är också märkligt att man inte drar gångvägen direkt bredvid infartsvägen av ekonomiska skäl, detta alternativ borde vara mycket billigare

Äger ni ängen?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Att de vill lägga cykelbanan på en äng på den tysta sidan av vallen är väl väldigt trevligt för de som ska cykla där. Inget svar som ger dig något argument, men kanske en förklaring till dragningen, som du verkar tycka är konstig.

• Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Äger ni ängen?
Nej, det är kommunal mark

harry73
vad säger detaljplanen? (för ängen)

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Att de vill lägga cykelbanan på en äng på den tysta sidan av vallen är väl väldigt trevligt för de som ska cykla där. Inget svar som ger dig något argument, men kanske en förklaring till dragningen, som du verkar tycka är konstig.
Så kan det naturligtvis vara, men varför inte informera om planerna?

harry73 harry73 skrev:
vad säger detaljplanen? (för ängen)
Finns ingen cykelväg på den

harry73
Niclasss Niclasss skrev:
Finns ingen cykelväg på den
Nu frågade jag vad säger detaljplanen och inte vad säger detaljplanen inte

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Nu vet jag ju inte hur det är hos er, men hos oss ligger ljudvallarna i allmänhet för nära vägen för att en cykelbana ska få plats mellan den och vägen, det behöver ju vara 2-3 meter mellan vägen och cykelbanan också, så att snön får plats på vintern. Tycker att det låter optimalt att lägga den på insidan av ljudvallen, då får ni själva lättare att använda den också, ni måste inte åka till infarten för att komma på den, utan kan ansluta var som helst.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu vet jag ju inte hur det är hos er, men hos oss ligger ljudvallarna i allmänhet för nära vägen för att en cykelbana ska få plats mellan den och vägen, det behöver ju vara 2-3 meter mellan vägen och cykelbanan också, så att snön får plats på vintern. Tycker att det låter optimalt att lägga den på insidan av ljudvallen, då får ni själva lättare att använda den också, ni måste inte åka till infarten för att komma på den, utan kan ansluta var som helst.
Här finns det plats för gångbana längs med infartsvägen och det är dessutom så att man måste avverka ganska mycket skog på denna sida ljudvallen längre fram

harry73 harry73 skrev:
Nu frågade jag vad säger detaljplanen och inte vad säger detaljplanen inte
Ok, jag är ju lite novis på detta.... Men det finns en digital tjänst på kommunen (planarkivet) där man kommer åt detaljplaner. På den ganska gamla detaljplan som finns där finns ingen cykelväg inritad, hur hittar jag info om vad detaljplanen säger?

harry73
Vad är det för typ av mark, parkmark, gatumark, tomtmark, natur.
En cykelväg behöver inte nödvändigtvis ligga på gatumark. Det finns massor med cykelvägar i parker på mark som enligt detaljplan är avsett för just park.

Så troligtvis behöver kommunen inte ändra detaljplanen

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad är det för typ av mark, parkmark, gatumark, tomtmark, natur.
En cykelväg behöver inte nödvändigtvis ligga på gatumark. Det finns massor med cykelvägar i parker på mark som enligt detaljplan är avsett för just park.

Så troligtvis behöver kommunen inte ändra detaljplanen
Cykelvägen kommer att gå efter en äng och genom en skog för att sista biten gå efter redan nämnda infartsväg (Som vi grannar vill att den ska följa i hela sin sträckning)

Vad är bekymret för er? Om ni har en äng (som ni dessutom inte äger) mellan er och cykelvägen kan det väl en så stor fråga? Jag kan ju förstå om det hade handlar om en fyrfilig motorväg.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Vad är bekymret för er? Om ni har en äng (som ni dessutom inte äger) mellan er och cykelvägen kan det väl en så stor fråga? Jag kan ju förstå om det hade handlar om en fyrfilig motorväg.
Näe jag kan förstå att de5 kan verka så, framför allt är det väl bristen på information som retat upp grannskapet men sedan är det ju också en bra lekskog för barnen och en pulkabacke som försvinner. Förra året var det viktigt att meddela ca 100 boende om att man inte fick slänga kvistar och löv i skogen lite längre bort (detta ska ju slängas på enåterviningsstation) men att man anlägger en cykelbana genom samma skog behöver det inte informeras alls om. Tilläggas att det redan finns två cykelbanor mellan staden och området man drar den nya cykelbanan till (med annan sträckning) så denna ny

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.