En riktig besiktning är nog bra. Frågan är bara om du får någon framgång mot företaget. Låter ju inte som en överdrivet seriös firma. Nu har jag inte nyligen läst din första tråd. Men om du har någorlunda sakkunniga utlåtanden om att arbetet inte utfördes fackmannamässigt. Så är det mycket tveksamt om firman någonsin kommer att göra det här rätt.

Även en seriös firma kan ju råka anställa något rötägg. Men när de upptäcker det, så åtgärdar en seriös firma omgående felen. En mindre seriös firma sparkar ut rötägget och lägger locket på. Och sedan finns det firmor som dunkar rötägget i ryggen och ger en löneökning.

Så frågan är vilken av de två senaste kategorierna firman ligger i.

Skånepöjk
H hempularen skrev:
En riktig besiktning är nog bra. Frågan är bara om du får någon framgång mot företaget. Låter ju inte som en överdrivet seriös firma. Nu har jag inte nyligen läst din första tråd. Men om du har någorlunda sakkunniga utlåtanden om att arbetet inte utfördes fackmannamässigt. Så är det mycket tveksamt om firman någonsin kommer att göra det här rätt.

Även en seriös firma kan ju råka anställa något rötägg. Men när de upptäcker det, så åtgärdar en seriös firma omgående felen. En mindre seriös firma sparkar ut rötägget och lägger locket på. Och sedan finns det firmor som dunkar rötägget i ryggen och ger en löneökning.

Så frågan är vilken av de två senaste kategorierna firman ligger i.
Firman är ett enskilt AB med F skatt som funnits sen 2017.
Vad menar du att jag annars borde göra?
Vill att de fixar arbetet eller ger tillbaka en summa pengar så jag kan fixa det här själv.

om de hamnar på arns svarta lista tror jag att det vore förödande för dem.
De skulle bli av med sina krediter och troligtvis massa kunder, KK vore nära...

Jag tror att de flesta oseriösa firmorna i stort sett ignorerar ARN. De finns bara på svarta listan under begränsad tid.

Skånepöjk
H hempularen skrev:
Jag tror att de flesta oseriösa firmorna i stort sett ignorerar ARN. De finns bara på svarta listan under begränsad tid.
Jag är inte lika säker, under tiden de är på svarta listan kan de inte ta lån/krediter osv vilket kan betyda KK för en mindre firma.
Men vad menar du att jag ska göra om inte anmäla?

Du skrev att dom skulle åtgärda innan sommaren, nu vet jag inte var du är men sommaren har inte kommit annat än till södraste delarna av Sverige.
Kanske tycker dom att du jagar dom för mycket och därför ignorerar dig?

Tycker att du ska ringa till dom och fråga vad som hände eftersom dom inte kom häromdagen som lovat och när ni kan träffas och planera fortsatt arbete. Försök, även om det är svårt i rådande situation, att ha en förstående framtoning, undvik direkta eller förtäckta hot om anmälan etc.
Beroende på utkomsten på samtalet och förhoppningsvis kommande träff skulle jag ta det vidare då.

tillägg, obs, Jag säger inte att du inte ska vara tydlig med vad du vill ha gjort och när.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
i oktober förra året (6månader sedan) fick jag min uppfart om ca 70m2 asfalterad (finns en tråd jag skapat där du kan läsa om det).

hade problem hela arbetet igenom och bävade lite inför hur det skulle se ut till sommaren.

nu har det börjat komma igenom ogräs på 7 ställen...
Ser ut som stora krater som spräcker asfalten.
De flesta är på sidorna och några kanske 50cm från kanten.
Nu är det bara mitten av april, hur ska det se ut i augusti?

företaget har sagt att de ska komma någon gång innan sommaren och laga hålen... Men är det såhär det ska gå till?
Känner mig lurad.
Företaget har ett organisationsnummer och F-skatt.
Lämnar 3 års garanti.
företaget gjorde allt arbete (grävde/markduk/bergskross och köpte allt material själva).
Jag är inte lika säker, under tiden de är på svarta listan kan de inte ta lån/krediter osv vilket kan betyda KK för en mindre firma.
Var får du fram informationen om att dom inte kan ta krediter eller lån? Det enda som händer är ju att dom hamnar på just den listan och att man kan se att dom finns där. Har dom bra ekonomi så finns det ju inget som stoppar dom från att ta krediter eller lån. Däremot kanske dom får någon kund som inte väljer att anlita dom pga att dom sett dom på den listan (vilket dom finns på under 1 års tid) men tyvärr är det inte supermånga som kollar upp den listan nuförtiden.

Vad säger dom när du ringt och pratat med dom? För det får jag hoppas att du gjort och inte bara suttit och väntat på att få svar från mailen om du tycker det gått för lång tid? Ring och fråga om varför dom inte kommer när dom sagt.

Krediter har jag inte hört att man spärras från.

Jo att anmäla är bra. Men beroende på hur oseriös firman är, så får det (nästan) ingen effekt.

Skånepöjk
tttomten tttomten skrev:
Du skrev att dom skulle åtgärda innan sommaren, nu vet jag inte var du är men sommaren har inte kommit annat än till södraste delarna av Sverige.
Kanske tycker dom att du jagar dom för mycket och därför ignorerar dig?

Tycker att du ska ringa till dom och fråga vad som hände eftersom dom inte kom häromdagen som lovat och när ni kan träffas och planera fortsatt arbete. Försök, även om det är svårt i rådande situation, att ha en förstående framtoning, undvik direkta eller förtäckta hot om anmälan etc.
Beroende på utkomsten på samtalet och förhoppningsvis kommande träff skulle jag ta det vidare då.
hör vad du säger men är trött på daltandet med firman.
De minsta de kunde gjort var att höra av sig med tanke på att jag höll mig hemma 2 dagar för att de skulle komma.
Börjar inse att de har blåst mig och inte kommer att ta sitt ansvar.
Jag tjänar inget på att uttrycka känslor eller förstående, har haft den approachen innan och det har givit mig jack shit.

• Ledsen
tttomten
  • Laddar…
Skånepöjk
Grillen Grillen skrev:
Var får du fram informationen om att dom inte kan ta krediter eller lån? Det enda som händer är ju att dom hamnar på just den listan och att man kan se att dom finns där. Har dom bra ekonomi så finns det ju inget som stoppar dom från att ta krediter eller lån. Däremot kanske dom får någon kund som inte väljer att anlita dom pga att dom sett dom på den listan (vilket dom finns på under 1 års tid) men tyvärr är det inte supermånga som kollar upp den listan nuförtiden.

Vad säger dom när du ringt och pratat med dom? För det får jag hoppas att du gjort och inte bara suttit och väntat på att få svar från mailen om du tycker det gått för lång tid? Ring och fråga om varför dom inte kommer när dom sagt.
Min bror som har en firma berättade det för mig, när jag sa samma sak som andra i tråden, alltså ”vem bryr sig om svarta listan”.
Då sa han att banker/bolag inte lånar ut pengar till firmor som är med på listan

Min bror som har en firma berättade det för mig, när jag sa samma sak som andra i tråden, alltså ”vem bryr sig om svarta listan”.
Då sa han att banker/bolag inte lånar ut pengar till firmor som är med på listan
Där har han tyvärr fel. Så länge deras ekonomi är i bra skick så bryr sig kreditgivare och banker inte sig om att företaget finns på svarta listan.

Men man bör ändå anmäla företaget till ARN så att det kanske hamnar där. Men om dom nu är så oseriösa som du skrivit innan så kommer dom förmodligen bara skita i deras beslut tyvärr.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skånepöjk
Grillen Grillen skrev:
Där har han tyvärr fel. Så länge deras ekonomi är i bra skick så bryr sig kreditgivare och banker inte sig om att företaget finns på svarta listan.

Men man bör ändå anmäla företaget till ARN så att det kanske hamnar där. Men om dom nu är så oseriösa som du skrivit innan så kommer dom förmodligen bara skita i deras beslut tyvärr.
har du rätt så är Arn fan helt värdelöst. Det som Arn skulle kunna vara bra för är om man tar det till tingsrätten.
Ska fråga brorsan var han har fått sin info, han lät bergis.
Hur vet du att det inte är så?

T
har du rätt så är Arn fan helt värdelöst. Det som Arn skulle kunna vara bra för är om man tar det till tingsrätten.
Ska fråga brorsan var han har fått sin info, han lät bergis.
Hur vet du att det inte är så?
Tyvärr är det så.
ARN publicerar ingen "svarta listan" utan det de gör är att de följer upp om företagen följt de beslut ARN tar. Dessa uppgifter är offentliga och publiceras av tidningar som en svart lista. Bland annat publicerar Råd & Rön en lista två gånger per år.

Om du tittar på de företag som hamnar på listan så kan du se en hel del stora företag också. T.ex.. så fanns Finnair, Ryanair och Klarna på listan och det är bolag som har kunnat låna pengar, slutsatsen av detta är att banker och andra kreditgivare tittar inte på svarta listan utan det är företagens ekonomi som avgör om de får krediter eller inte.

Jag tror att om du har en "fällande dom" i ARN mot firman, så kan en del av bevisarbetet vid en ev. tingsrättsförhandling vara avklarat. Det finns inga garantier för att tingsrätten ser lika på ärendet som ARN, men jag har uppfattat att rätten ser utslaget i ARN som en bra vägledning. Firman kommer att behöva argumentera för att ARN bedömt fakta felaktigt.

Jag kan tänka mig att banken kan lägga en fällning i ARN i den negativa vågskålen vid en kreditbedömning. Men knappast neka lån bara av den anledningen. Det är också tänkbart att banken kan se en icke utbetald rättning som en skuld. Om firman enl. ARN bör återbetala ex. 300 000 till en kund, så kan banken ev. vilja se en reservation av 300 000 i bokföringen. Så skulle jag nog resonera om jag var bankman.

H
Fick inget svar på 1 vecka så skrev då att jag kommer göra en anmälan till ARN.
Då fick jag svar inom 1h och företaget skulle komma ut morgonen därpå.
Nu har det gått 2 dagar och företaget har varken kommit ut eller hört av sig.

tänker därför fullfölja med min anmälan till ARN.

lite frågor:

*bör jag ta in en besiktningsman innan jag gör anmälan?

*ska jag höra av mig till företaget och fråga varför de inte kom ut? Tänker att jag kanske vill ha på mailen att de inte kom ut som de skrev att de skulle?

*något annat jag bör ha i åtanke?

Att det ska strula även fast man tar referenser och åker och tittar på tidigare jobb de gjort, förstår inte att företag kan vara så oseriösa =\
Ta bilder med datum. Min erfarenhet av besiktningsmän är att de tittar på ytan och inget mer, så dina ögon och bilder är samma sak.
Prata med Hallo Konsument och konsumentrådgivare i din kommun för att få råd hur du hår vidare. Att ta det till Tingsrätten kan bli en dyr historia då de har en stor förkärlek till att döma till förlikning. Det betyder inte att du har fel men tyvärr fungerar rättsväsendet så.
Bäst om du får till en annan lösning än Tingsrätten, det sparar dig massor av tid, frustration och pengar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.