Observera att denna fråga enbart är av intresseskäl. Jag är inte ute efter någon konflikt eller krav mot någon granne eller liknande.
Här ser ni en nybyggnadskarta, min fastighet är till höger (nr. 6).
Blå linje markerar staket och praktisk tomtgräns.
Men, som synes på kartan så har jag en "tårtbit" utanför staketet (hörn inringat med rosa).
Vad gäller? Tillhör den "tårtbiten" mig trots att det sett ut så här de senaste typ 50 åren?
Observera att gränspinnar är försvunna sedan länge.
Här ser ni en nybyggnadskarta, min fastighet är till höger (nr. 6).
Blå linje markerar staket och praktisk tomtgräns.
Men, som synes på kartan så har jag en "tårtbit" utanför staketet (hörn inringat med rosa).
Vad gäller? Tillhör den "tårtbiten" mig trots att det sett ut så här de senaste typ 50 åren?
Observera att gränspinnar är försvunna sedan länge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Jag gissar att gränsen är flyttad till den högra punkten (varför skulle den annars ens finnas?). Å andra sidan tror jag att din fastighet annekterat gatumark norr om gränsen.
Men som andra redan sagt, det behövs mer än kartan, en beskrivning av vilka mätpunkter som begränsar fastigheten exempelvis.
Men som andra redan sagt, det behövs mer än kartan, en beskrivning av vilka mätpunkter som begränsar fastigheten exempelvis.
Det är en nybyggnadskarta som jag tog ut inför ett bygge.
Vill inte visa mer av kartan tyvärr. De streckade linjerna står beskrivna som "fastighetsgräns".
Vill inte visa mer av kartan tyvärr. De streckade linjerna står beskrivna som "fastighetsgräns".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
Nja, jag tror punkten på grannens hus är en inmätningspunkt för att kunna "rita" ut den nedre delen av det blåa strecket, därför är det också en extra punkt på den övre röda linjen.
Vad säger hittas karttjänst?
Eller för den delen lantmäteriets.
Vad säger hittas karttjänst?
Eller för den delen lantmäteriets.
Som sagt, det ähär är en nybyggnadskarta från kommunen som använts för att mäta/rita ut var man placerar byggnader vid bygglovsansökan mm.
Husen här är över 100 år gamla, därför så ser indelningen konstigt ut.
Är mest intresserad av hur min rätt ser ut (av rena intresseskäl bara).
Ska leta upp en gammal orginalkarta och ladda upp här.
Husen här är över 100 år gamla, därför så ser indelningen konstigt ut.
Är mest intresserad av hur min rätt ser ut (av rena intresseskäl bara).
Ska leta upp en gammal orginalkarta och ladda upp här.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
Som sagt, en snabb koll på hitta.se kan visa tomtgränserna (de behöver inte matcha rätt mot flygfoto, men du ser om "fasningen" är med)
Jag tror det är möjligt att ha gränsen bryter i en punkt där två syftlinjer korsas. Har något liknande i min gräns, ett ytterhörn där en ny gräns korsar en befintligt gräns. Antar att man då slapp bestämma den gamla gränsen.Nötegårdsgubben skrev:
Min egna gissning är helt enkelt nån gammal överskommelse att helt enkelt sätta staketet så att grannen kan gå runt sitt hus.
Jag har bara bott där ett år, grannen med.
Men jag återkommer med en intressant orginalkarta.
Jag har bara bott där ett år, grannen med.
Men jag återkommer med en intressant orginalkarta.