Vi har ett servitut gällande väg till ärvd sommarstuga . Den förra ägaren har anordnat en liten vändplan på tjänade ( ej vår mark ) fastighets mark .På denna vändplan har nu tjänande fastighetsägare ställt upp en stor byggbod ( till saken hör att de har en jättetomt o hur mycket plats som helst att ställa upp Boden på. . Det här får de konsekvenserna att större fordon som tex slambil ej kan serva vår fastighet . Dessvärre är det svårt att anlägga vändplan på vår tomt utan att spränga o riva .
Grannen har ingen fastighet på sin tomt så antar att den betecknas som skogsfastighet .
I servitutet finns endast angivet rätt att anlägga väg samt el tele.
Skulle vi Tex kunna hävda att grannen förhindrar oss att utnyttja servitutet ?
Grannen har ingen fastighet på sin tomt så antar att den betecknas som skogsfastighet .
I servitutet finns endast angivet rätt att anlägga väg samt el tele.
Skulle vi Tex kunna hävda att grannen förhindrar oss att utnyttja servitutet ?
En tomt finns på en fastighet inte tvärtom. Här verkar ju ingen tomt finnas.
Rätt till väg måste inte nödvändigtvis betyda vändplan.
Rätt till väg måste inte nödvändigtvis betyda vändplan.
H hensvik88 skrev:
H hensvik88 skrev:
Skulle @harry73 kunna utveckla sin tanke?harry73 skrev:
Min tanke är att grannen hindrar ert servitut och kan fråga grannen om han har tänkt på att han hindrar er.
Rätt att anlägga väg betyder att härskande fastigheten bygger och äger vägen på tjänande fastighetens mark. Därmed bestämmer härskande fastigheten hur och vem får anväbda vägen.
Om vändplanen nu byggdes i efterhand, kan grannen hävda att den inte ligger på servitutsmark, och då blir det lite besvärligare. Så se till att vara kompis med grannen och föreslå att de flyttar byggboden lite så att ni kan använda vändolanen + att de finns en liten p plats för byggboden eller så
Om vändplanen nu byggdes i efterhand, kan grannen hävda att den inte ligger på servitutsmark, och då blir det lite besvärligare. Så se till att vara kompis med grannen och föreslå att de flyttar byggboden lite så att ni kan använda vändolanen + att de finns en liten p plats för byggboden eller så
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Osäker på om jag förstår situationen rätt. Men jag uppfattar att det finns en framkomlig väg. Men att ex. slambilen behöver vändplan på tjänande fastighet för att kunna vända.
I så fall är jag inte så säker på att du har formell rätt här. Servitutet ger rätt att ta sig fram till din fastighet. Det ger inte rätt för någon att parkera på den tjänande fastigheten, ex. för slamtömmning. Utan du måste nog ordna så att slambilen kan komam in på din tomt och vända där.
Men det här borde väl gå att ordna, såvida nu inte markägaren av ngn. anledning är sur på dig.
Men du får kanske vara beredd på att ta kostnad för att flytta boden, och det kanske i värsta fall innebär att ytterligqare lite yta måste anordnas för boden.
I så fall är jag inte så säker på att du har formell rätt här. Servitutet ger rätt att ta sig fram till din fastighet. Det ger inte rätt för någon att parkera på den tjänande fastigheten, ex. för slamtömmning. Utan du måste nog ordna så att slambilen kan komam in på din tomt och vända där.
Men det här borde väl gå att ordna, såvida nu inte markägaren av ngn. anledning är sur på dig.
Men du får kanske vara beredd på att ta kostnad för att flytta boden, och det kanske i värsta fall innebär att ytterligqare lite yta måste anordnas för boden.
Vad står det i servitutet?? Det troliga är att det är väg för utfart / infart. I så fall bör vägen var bred nog för till exempel en slambil. Däremot finns troligen inte rättighet till parkering, vändplan eller liknande. Detta ordnas nog ofta på den egna fastigheten. Men även om det inte ingår kanske ni kan komma överens ned grannen om en vändplan till exempel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Om vändplanen anlagts av någon som tidigare ägt TS fastighet skulle jag säga att vändplanen är TS och att grannen nog inte har rätt att ställa sin bod där.
Jag resonerar såhär: Vägen är TS genom servitut och det faktum att den anlagts av tidigare ägare till TS fastighet (det sista är förvisso inte känt, det är ett antagande). Av praktiska skäl har TS föregångare också fått rätt att anlägga en vändplan på grannfastigheten då det varit svårt att göra det på egen mark.
Vägen är då solklart TS. Vändplanen är då också TS, utan att TS nödvändigtvis har rätt att ha den där. Grannen kan i så fall tvinga TS att återställa marken, men att bara ta den i anspråk som grannen gjort är nog inte ok då det ärr TS vändplan. (Om grannmarken sålts efter att TS föregångare fått rätt att anlägga vändplanen kan dock rättigheterna förändrats.)
Hur man än vänder på det är det ingen helt lätt fråga.
Jag skulle börja med att prata med grannen. Kanske har denne bara tänkt att det är en bra hårdgjord yta att ställa boden på, kanske vill hen jävlas med TS. Inte lätt att veta utan lite mer info.
Jag resonerar såhär: Vägen är TS genom servitut och det faktum att den anlagts av tidigare ägare till TS fastighet (det sista är förvisso inte känt, det är ett antagande). Av praktiska skäl har TS föregångare också fått rätt att anlägga en vändplan på grannfastigheten då det varit svårt att göra det på egen mark.
Vägen är då solklart TS. Vändplanen är då också TS, utan att TS nödvändigtvis har rätt att ha den där. Grannen kan i så fall tvinga TS att återställa marken, men att bara ta den i anspråk som grannen gjort är nog inte ok då det ärr TS vändplan. (Om grannmarken sålts efter att TS föregångare fått rätt att anlägga vändplanen kan dock rättigheterna förändrats.)
Jag skulle börja med att prata med grannen. Kanske har denne bara tänkt att det är en bra hårdgjord yta att ställa boden på, kanske vill hen jävlas med TS. Inte lätt att veta utan lite mer info.
Det vore bra om TS lägger ut texten i servitutet. Det kan också finnas en karta bifogad som visar vad som gäller. Det bör framgå om servitutet gäller endast väg eller väg plus vändplan. Om en vändplan anlagts utan rättighet i servitutet kan markägaren kräva att detta återställs, även om förfarandet som beskrivits är tveksamt, markägaren borde börja med en diskussion om problemet. Men om servitutet tillåter en vändplan av praktiska skäl måste markägaren acceptera detta. En tänkbar möjlighet är att TS fastighet fått muntligt och oklart tillstånd. Då borde servitutet ändrats. Men det blir spekulationer så länge vi inte vet förutsättningarna.Nötegårdsgubben skrev:
Om vändplanen anlagts av någon som tidigare ägt TS fastighet skulle jag säga att vändplanen är TS och att grannen nog inte har rätt att ställa sin bod där.
Är det inte skyltat får vem som helst använda vägen. Markägaren får passera, men blir det så mycket användning att det blir signifikant slitage måste ju markägaren bidra till underhållet. Men det beror ju även på vad som står i servitutet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Du är inte ensam om att tycka så, och det finns en hel del konflikter kring den typen av vägar på grund av det. Icke desto mindre är det så det är, upplåter man sin mark med servitut för någon annan att bygga sig en väg där så blir vägen och rätten att bestämma över den vägägarens, även om någon annan äger marken under vägen.K kest skrev:
Det beror på vad det står i servitutet. Du kan aldrig hindra passage.