14 508 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Typkod ändrad av tidigare ägare
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Lagfarten baseras på köpesumman. Inte på taxeringsvärde.
Jag köpte en gammal torpstuga förra året och fick banklån beviljat muntligt. När lånet skulle registreras i bankens dataprogram gick det inte för taxeringskoden var 213 (byggnadsvärde under 50 000 kr), något jag inte tänkt på och mäklaren inte informerat om, När jag kontaktade Skatteverket för att jag trodde koden var fel informerade de om att när det inte finns godkänt avlopp inom huvudbyggnadens fyra väggar blir det kod 213 oavsett byggnadens skick för övrigt. Köpet räknas som tomtmark och jag betalar 1 % fastighetsskatt i stället för fastighetsavgift. Statligt bolån beviljas inte för fastighet med kod 213, men i mitt fall löste det sig efter lite strul ändå genom bankens bolån med motsvarande villkor.useless skrev:
Typkoden är en rent skatteteknisk sak, så den ska inte påverka bygglov t ex.
Dock betalar man väl fastighetsskatt för obebyggda tomter istället för kommunal fastighetsavgift? Vad som blir billigast för er vet jag inte, men det om skatten blir hög så kanske typkod 213 hade varit bättre...
Tyvärr brukar alla banker titta på typkoden och i många fall bara belåna rena småhusfastigheter. Men om ni redan har köpt och belånat och inte tänker byta bank inom en snar framtid så borde det inte spela någon roll.
Tydligen fel ordval av mig. Sparbanken och Handelsbanken kunde inte registrera enligt den vanliga rutinen vid bolån kod 220, men kunde erbjuda eget bolån istället. (Det var inte möjligt att knappa in kod 213 i det dataprogram som sparbanken normalt använde vid registrering av bolån - mer vet jag inte.)
Klicka här för att svara