Hej alla juridik kunniga på forumet.

Jag undrar vad servitut "ägarna" B,C o D har för rättigheter i ett gemensamt pumphus som står på min fastighet.

Alltså, jag har en brunn på min fastighet där vi är fyra grannar som delar på denna vattenbrunn med ett gemensamt servitut.

Servitut är från 1970

I servitutet står det att: Fastigheterna B, C, samt D erhålla rätt, att bibehåll, begagna och underhålla sagda brunn inom fastighet A (min) och äga dessutom rätt att ansluta vattenledning till densamma.
Till säkerhet för denna servitutsrätt medges utan vidare hörande inteckning i fastighet A.
Upplåtelsen påverkar icke fastigheten A:s rätt att utnyttja brunnen.

Så som jag läser detta servitut så gäller bara grannarnas rättigheter att hämta upp sitt vatten från sagda brunn och inte koppla in någon strömförbrukare (utöver pumpens). Vi betalar en fjärdedel av kostnaden var för elen för att få upp vattnet till respektive fastighet.

Nu har ett bekymmer gjort sig gällande genom att två av grannarna har låtit installera elvärmekablar i pumphuset där hydroforen står i samband med ett utbyte av slangar (pumpen sitter på ca 100 m i borrhålet), allt står på min fastighet. Och jag säger att de inte får koppla in dessa i vårt gemensamma pumphus då det står på min fastighet och jag i.o.m. detta blir ansvarig och skadeståndsskyldig gentemot alla som eventuellt skadas genom eventuella fel i elinstallationerna och aldrig kan komma undan ansvaret då pumphuset står på min fastighet.
(Detta enligt vad jag kan läsa mig till på Elsäkerhetsverkets hemsida). Jag har ju ingen lust eller strävan i att om granne B skadar granne C genom att koppla in sin elvärmekabel i vårt gemensamma pumphus som står på min fastighet så " är detta mitt fel och jag "gissar på att en advokat" skulle ställa krav på mig i ovanstående "ärende".

Till saken hör att själva installationen av elvärmekablarna gjordes när jag befann mig utomlands och ingen frågade om de fick installera några elvärmekablar i vårt gemensamma pumphus utan jag ställdes inför fakta när jag kom hem.

(Vi, jag och granne C byggde pumphuset på 90 talet för han skulle slippa ta hand om den gamla pumpen som stod ovan mark under vintertid och riskerade att frysa sönder, detta är nu ändrat genom att pumpen numer är en pump som sitter i borrhållet 100 m ned i brunnen. Och övriga grannar B o D har betalt en fjärdedel var av byggkostnaden för pumphuset). Detta har ju iofs inget med servitutet att göra utan är "bara för att beskriva läget" och förhoppningsvis förtydliga.

Hjälp mig med hur jag ska tänka och gå vidare i denna fråga då granne B "ger sig f-n på att han ska koppla in sin värmekabel" i en byggnad som står på min fastighet. "Han äger ju en fjärdedel" så jag kan naturligtvis inte ta bort elvärmekabeln på eget bevåg utan hans medgivande, så långt är allt klart för mig, men som jag skrivit ovan så "tänker inte jag låta honom utsätta mig för risken att skada någon annan av våra grannar eller någon i vår familj och att jag då får ta smällen" om eller när det eventuellt blir något fel på hans värmekabel.

Jag har bett att han ska koppla sin värmekabel från sin fastighet istället för i pumphuset men detta vägrar han att göra.
(Alltså gör om och gör rätt). Kostnaden för honom blir ca 4-5 tkr.

Hoppas inte detta blev ett allt för långt inlägg så här på lördagskvällen.

Med vänlig hälsning
/B

Jag skulle säga att pump och pumphus är en gemensamhetsanläggning där fastigheterna A-D äger en fjärdedel vardera.
Det är alltså inte ditt pumphus och ditt ansvar vad som görs där. Men ert gemensamma. Inte säker på om det är enighet eller majoritetsbeslut som gäller för besluten. Utan 3 alt. 4 delägares medgivande har han inte rätt att dra elledningar där.

Sen kommer frågan om elanläggningen. Där är den ju kopplad på din el, så där tillkommer ytterligare en aspekt.
Jag vill påstå att om du tillåter att el till pump/samfällighetens behov kopplas till din anläggning så är det inte mer än det du tillåtit.
(Antar det är sin egen ledning kabeln värmer, inte något av det gemensamma.)
Görs det någon mätning och betalning av elen som förbrukas eller bjuder du på den? Om grannen ska ta "privat" el från antningen dig eller samfälligheten utan tillstånd och betalning för det så är det tekniskt sett stöld. (olovlig energiavledning)
Likaså skulle jag anse att du inte har tillåtit att el för vidareleverans utöver det gemensamma pumpbehovet ges ut.

Så då faller ju frågan om rätten att fysiskt koppla in ledningarna - om det ska göras utan att el tas...

• Gilla
Ejo
  • Laddar…
Strikt formellt så gäller att underhållsåtgärder/ombyggnader måste göras med allas godkännande.

Men det som TS tar upp som sitt orosmoment här. Ansvaret för ev. elolycka. Du som anläggningsägare är ansvarig för skicket på din anläggning. Men det innebär inte ett s.k "absolut" ansvar. Normalt i skadeståndslagstiftning så är du ansvarig för olyckor som du orsakar om du har varit försumlig eller oaktsam (eller med uppsåt). Det innebär för en elolycka, att du kan bli ansvarig om din anläggning har tydliga brister som du uppmärksammat, men låtit bli att åtgärda. Det kan vara att du ser att en kåpa till en dosa är borta, 3 månader senare tar ett besökande barn på nakna ledare i dosan. Men skulle samma olycka inträffa ex. dagen efter att du uppmärksammat felet, så är det inte lika säkert att du anses ha varit vårdslös. Men om du har en viss uppsikt över att elprylar fungerar, kallar på elektriker om säkringar börjar lösa ut oförklarligt, och kanske låter en elfirma se över anläggningen efter 50 - 70 år, då sköter du din anläggning med normalt ansvarstagande.

Om vi då tar elvärmekablarna. Så länge de är fackmannamässigt installerade, och det inte finns uppenbara fel eller skador på dem. Så är du inte ansvarig för en olycka. Nu läser jag mellan raderna att de troligen inte är installerade av fackman, skulle det vara hempul, och en olycka visar sig bero på att det är fel utfört. Då är i första hand den som utfört installationen ansvarig, men du som anläggningsinnehavare kan troligen också göras ansvarig om du accepterat att den installerats olagligt. Det har du visserligen inte accepterat, men genom att inte agera och få den urkopplad kan du ha varit försumlig.

Det kan vara en stor gråzon om hur djupt du måste undersöka hur installationen gjorts. Om ex. din granne hävdar att en elfirma har gjort installationen, så är det möjligt att det fråntar dig ansvar, även om du misstänker att han ljuger.

I svensk skadeståndsrätt gäller i de flesta fall inte absolut ansvar. Även om du vållar en olycka så är du inte ansvarig, såvida du inte agerat oförsiktigt eller vårdslöst. Det finns några undantag, bilar. Som bilägare är du strikt ansvarig för alla skador som din bil orsakar, oavsett om du varit försumlig. Hundar är ett annat undantag. En hundägare är strikt ansvarig för de skador en hund orsakar, oavsett omständigheterna.

I normalfallet får man acceptera "shit happens".

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Det står ju inget i servitutet att din fastighet ska stå för en elanslutning. I övrigt håller jag med föregående skribent. Du har inte så stort ansvar som du tycks tro.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
En värmekabel drar väl rätt mycket el, så ni två som inte har värmekabel kommer att få betala halva värmeräkningen för de två andra? Hade ni gjort samma sak alla fyra hade ju saken varit i ett annat läge. Men i princip bör du ha rätt att koppla bort all el från anläggningen, du har ingen skyldighet att leverera el till någon av de tre andra.

En värmekabel för vatten är oftast av självreglerande typ, den drar bara ström när det behövs. Därmed är det väldigt svårt att veta hur stor förbrukningen blir. Det beror på hur mycket vattenledningen kyls. Och är den lång så kan det givetvis bli en avsevärd förbrukning.

Bara för att komplettera @hempularen:s svar, som är helt riktigt. Men för att ge lite hänvisningar till lagtext, brukar alltid vara bra att "ha till hands" om det skulle behövas vid framtida diskussioner med dina grannar.

För gemensamma servitut gäller lag om förvaltning av samfälligheter, framgår av 1 § 1 st. 3 p. Sannolikt har ni ingen samfällighetsförening och då gäller delägarförvaltning, vilken regleras av 6 - 16 §§. Enligt 6 § samma lag ska delägarna besluta gemensamt, vilket innebär att alla måste vara överens om allt som man företar sig med anläggningen som ligger med ett gemensamt servitut.

Kan man inte komma överens kan man hos lantmäterimyndigheten ansöka om att delägarsammanträde ska hållas.

• Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Hej och tack allihopa.

Forumet är ju hur bra som helst. Nu känner jag mig lite lugnare inför vidare diskussioner med grannen och har framför allt betydligt mer "kött på benen" och kan hänvisa till lagtext vilket är perfekt.
(Elanläggningen i pumphuset är från början på 70 talet men är på väg att uppgraderas med "moderna" prylar av ett elektrikerföretag, alltså inget hemmapul, jag har hela tiden vi ägt huset sedan mitten 90 talet bara låtit behöriga elektriker göra nödvändiga ändringar/installationer).

Jag tror att värmekablarna är installerade fackmannamässigt av en behörig elektriker, det var en underentreprenör till ett grävföretag (elektrikerföretag) som gjorde detta samband med att man bytte ut sina vattenledningar vilket gjordes när jag befann mig utomlands så i detta fall kanske jag kan vara lite lugnare men det finns ju inga gemensamma beslut om att värmekablar skulle dras från pumphuset "utan som jag skrev i min fråga" jag ställdes inför faktum att granne B o C installerat sina värmekablar i pumphuset. Eftersom det är en sommarstuga så kan jag inte kontrollera om de kopplar in sina värmekablar "när jag inte är på plats" då det är en vanlig kontakt på värmekabeln så är det ju bara att koppla in densamma i eluttaget som finns i pumphuset.
Jag är kanske lite för "överförsiktig och skadad" men har under snart 40 år jobbat i en bransch där jag sett hur advokater :devilish: ger sig på de företag(are) :cry: som har "bäst försäkringar" och där det finns pengar att hämta.

Så tack än en gång för Era tips och förklaringar

Med vänlig hälsning
B

PS jag uppdaterar denna tråd när jag pratat med grannen igen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om grannarna på något sätt skulle kunna ta på sig ansvaret för installationen, både dess utförande och dess underhåll, så skulle min enda invändning nu vara att se till att du inte sitter och betalar deras strömförbrukning. Om jag förstått rätt (snarare av frånvaron av info än motsatsen) så har de inte tillgång till någon strömkälla som är specifik (och mätbar) för deras förbrukning i pumphuset? Då får de väl bekosta installationen av varsin elmätare då, så att du kan debitera förbrukningen för deras kablar såväl som för deras andel av pumpförbrukningen. Har de på fullt allvar inte tänkt på detta själva? Eller har de förutsatt att deras förbrukning ska fördelas lika för er alla fyra?

Det kan som sagt vara läge att titta på förbrukningen i kabeln. Jag uppfattade det som att den kopplas in via stickpropp? Det finns ju billiga enkla elmätare för eluttag. Om förbrukningen är liten, så kanske det räcker att verifiera det över ett eller två år, och schablonberäkna sedan. Jag gissar att det handlar om någon 100 lapp om året, men jag kan ha helt fel.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hej, vill bara meddela att jag har ca 100m värmekabel på i snitt 1.50 djup. Självreglerande. Den drar mellan 700-1200kWh per år. Den varma vintern som var i år låg förbrukning på 25kWh...

Trådlyftet åsido ;) så undrar jag hur det gick för dig Bono? Löste sig tvisten med grannarna?

T ToRy skrev:
Trådlyftet åsido ;) så undrar jag hur det gick för dig Bono? Löste sig tvisten med grannarna?
Nej tyvärr inte ☹️
/B

Trist. :( Men du ligger väl i alla fall inte och betalar elen till värmekablarna antar jag? Det finns ju inget i servitutet som ger dig den skyldigheten...

Nej inte vad jag vet i alla fall. Själva värmekabeln kan ju kopplas in "när som helst" när vi inte är på plats. Nu har det ju inte varit någon direkt kyla i vinter så jag gissar på att den inte varit ansluten. Men det är som du säger "Trist" att de inte tar bort värmekabeln och installerar den från "rätt håll" alltså via sin egen elanläggning. Jag har i vår byggt ett attefallshus där vi har installerat värmekabel både till vattnet och även wc avloppet, bägge naturligtvis från rätt håll så vi inte belastar våra grannar.
Det är ju enkelt att göra på rätt sätt, bara man vill ;)
/B

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.