Byggahus.se

Står ensam mot en hel bransch

1. J
    Medlem Nivå 1
    För tre år sedan installerade en Eldabutik en braskamin av märket Norpeis Monaco i mitt hus. Det fanns flera fel jag påpekade och reklamerade. Man gjorde ett par avhjälpningsförsök men resultatet blir inte fullt ut bra. Istället för att lösa problemen togs ärendet till tingsrätt då jag höll inne viss betalning. Jag har reklamerat till ARN och där vunnit stöd för min sak. Istället för att följa ARNs rekommendation fortsätter man processa i tingsrätt. När jag inser vilka kostnader jag riskerar åka på samt att tiden till att få problemet utrett skulle vara flera år, erbjöd jag mig avlägga full betalning. Dock har man från motpartens sida vid inte något fillfälle ens varit beredd att diskutera en lösning utan man kör på och ignorerar fullständigt mina försök till att få till en dialog.

Vad som gör denna process extra allvarlig är att inte en enda leverantör eller braskamininstallatör är beredd att inspektera felen och ev. erbjuda åtgärd. Inte ens har jag hittat en leverantör som är beredd att genomföra en helt ny installation.
    Branschen verkar för liten och svågerpolitik råder. Jag har ringt runt till ett tjugotal parter för att försöka få en offert, initialt är de hjälpsamma men när de förstår att en Eldabutik är inblandad drar de sig ur. Kan presentera ett antal korrespondenser som bevisar exakt det beteendet.

Efter mycket arbete har jag hittat en orädd och opartiskt Skorstensfejarmästare med gott renommé. Dennes uttalandes talar tydligt språk. Dock räcker inte detta för att jag skall kunna vinna i tingsrätten. Jag har ju inget prisförslag och där brister det för mig.

Det här fallet har eskalerat bortom alla rimliga proportioner. I nuläget skulle vi kunna estimera juridiska kostnader uppemot 500 000, och sannolikt landar det på ca 1miljon över en tvist om 60 000. Oavsett om jag vinner lär jag behöva stå för en rad kostnader och det kommer kosta långt mer än en ny installation. Försäkringen har ett tak på 300 000 och räcker endast ca 50% av arvodet. I värsta fall skulle jag bli skuldsatt för livet.

Min förhoppning är att ett mediainslag skulle kunna hjälpa mig och andra konsumeter i liknande situation att inte hamna i denna hemska situation men att få till det verkar också svårt eller närapå hopplöst

Skickar in två bilder som visar på två av problemen jag reklamerat. Finns några ytterligare!

Hoppas någon på forumet har några tips och råd kring hur jag kan gå tillväga!

• Laddar…
  2. E
    Medlem · Nivå 21
    Oj, det låter som detta har svällt utanför alla proportioner. Spontant tycker jag att advokater/juridiskt ombud borde ha gett dig rådet att dra dig ur rättstvisten. Det låter helt orimligt att dina kostnader är över 500 000 kr. Sagt utan att jag vet hur du har hamnat där.

Är det glipan i ytbeklädnaden och röken som är orsaken till allt det här?

3. Okarlsson
    Medlem · Nivå 6
    • Laddar…
  4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, vad är egentligen felet/felen med installationen?

5. B
    Medlem · Nivå 10
    Rättsystemet har också drabbats av samma PK som politiska systemet!
    Det finns ingen möjlighet för vanliga människor att få rätt mot den som har resurser att knäcka motpartens ekonomi!
    Om du inte kan stoppa processen så måste du hävda paragraf 36 avtalslagen att butiken knutit upp dig i ett oskäligt avtal som inte ger dig en godkänd fungerande produkt enligt de lagar som reglerar eldstäders funktion och utförande och där butiken försöker utnyttja din bristande ekonomi som hot utan att du kan reklamera och bryta avtalet!

• Laddar…
  6. K
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  7. T
    Medlem · Nivå 13
    Företag som inte följer ARNs rekommendation hamnar på Råd & Röns svarta lista, där hittar jag dock ingen Elda-butik inom Stockholms län.

• Laddar…
  8. J
    Medlem Nivå 1
    Hej - tack för kommentaren. Det är sammantaget estimat som jag gissat mig till givet hur processen bedrivits, inte min sida enkom. Det är ett par andra fel också av mindre art men det stämmer, dessa fel är främsta skälen till att jag inte vill betala fullt pris för installationen. Att fixa luckan fullt ut (man har bytt den en gång) skulle innebära att man byter insats, skulle i princip kosta en helt ny installation.
    Att det svällt på detta sätt i tingsrätt är inte mitt val, jag har i ganska tidigt skede erbjudit mig att betala fullpris för att bli av med striden men det var såklart inget alternativ att behöva stå för tiotusentals kronor i extra kostnader, och dessutom inte få något fel fixat och därför fortsatte striden vid det tillfället.

• Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 1
    Hej - den Eldabutik detta gäller har återfunnits på denna lista tidigare år dock för mindre summor än den vi tvistar om nu. Att den inte finns på listan pga mitt fel är att jag informerade ARN försent och anledningen till detta är de det inte stod helt klart att de skulle strunta i att åtgärda felen förens ca 4 måndader efter ARNs beslut. Har ringt ARN för att försöka få inge svar i efterhand men de hade inte möjlighet att ta emot det...

• Laddar…
  10. D
    Medlem · Nivå 12
    Vad är det för process i Tr?

jag antar att de stämt dig för att få full betalning?

• Laddar…
  11. J
    Medlem Nivå 1
    Det finns ett par fel till med i tvisten men luckfelet är det som är mest allvarligt då det kräver (enl. Nordpeis representant i Sverige) att man byter hela insatsen för att ordna det fullt ut. Dock har jag inte den kommentaren skriftligt utan från en muntlig diskussion i samband med ett platsbesök :-/

Att rikta cementblocket kan man tycka borde vara ett simpelt ingrepp. Risken är att det går sönder om man försöker ta loss och sätta tillbaka och de säljs inte separat. Eldabutiken anser i sitt agerande helt enkelt att jag borde betala fullt pris och leva med problemet. Jag har hittills inte hittat någon installatör som "går in efter andra" och löser denna form av problem, har dock inte gett upp än och ringer fortfarande på nya namn som dyker upp.

12. D
    Medlem · Nivå 12
    Nej så används inte nämnd paragraf. Skriv bara råd om du är säker på din sak. För det fall du inte är insatt så avstå från att kommentera eller skriv tydligt att du gissar.

Redigerat 12 mar 13:10
  13. J
    Medlem Nivå 1
    Stämmer. Och jag har erbjudit full betalning för att bli av med tvisten och gå vidare i livet men de vill de också ha en ospecificerad summa extra för att de "behövt" ta ärendet till tingsrätt vilket gör en lösning enormt svår. Ska jag behöva acceptera fel + betala en summa utöver det jag initiallt beställt. Nu har de heller inte specificierat någon summa utan valt att trycka på med processande istället.

Tänk om de i tidigt skede istället för att välja att processa erbjuda en rabatt på installationen och att jag sedan kunna vända mig till en annan installatör för att få felet åtgärdat? Varit ett önsketänkande sedan beslutet från ARN från min sida, dock verkar det stanna vid önsketänkande :)

14. D
    Medlem · Nivå 12
    Företaget har alltså lämnat in en stämningsansökan till Tr?

har de specificerat ett belopp i stämningsansökan?

De har ej gått via KFM?

15. L
    Husägare · Nivå 15
    Skall man hålla inne betalning så bör man välja under ett 1/2 basbelopp.
    Det räknas som ett mindre mål och var och en får betala sina egna advokatkostnader.