Hej,

Nära mig finns en villa, familjen+söner måste vara besatta av motorfordon, det är ständigt bilar o motorcyklar på uppfarten, många av deras bekanta verkar komma dit också och tvätta o mecka. Under sommarhalvåret hör jag nog högtryckstvätten nästan varje dag, och är det inte högtrycken så är det slammer från "verkstaden"/garaget.

Jag vet inte om de har någon firma som har med detta att göra men tror inte det, är en vanlig villa utan skyltar o dylikt.

Visst tkr jag det e lite jobbigt med ljudet från högtryckstvätten som är på mest hela tiden men inte därför jag skriver, jag tänker på miljön. Vattnet rinner ner från uppfarten ner på allmän gata, o rätt ner i brunnen. Lär ligga en hel del olja i just den brunnen. Är det okej? Vad säger kommunen om detta?

Redigerat:
Mig veterligen får du inte tvätta bilar på den egna uppfarten alls.
Dock står det på de flesta kommuners hemsidor att om det verkligen måste göras gör det på grus alt gräs.

Jag hade snackat med grannen......

Redigerat:
Tycker också att man kan åka till tvätthallen och tvätta bilen. Personligen tycker jag det är smidigast. Du kan ju snacka med grannen, är väl ok om man tvättar någon gång men om det sker hela tiden tycker jag man kan ifrågasätta det.

RoTe
Åka till tvätthallen? Hur många bor i villa med garage mitt i city? Har själv över 20km till närmaste tvätthall, över 40km för att tvätta en bil. Vi har fyra bilar... Är detta miljövänligt?

C
Själv tar jag en hel dag på mig att tvätta min bil, tvivlar starkt på att det skulle bli speciellt ekonomiskt att hyra en gör-det-självhall i en hel dag?

Det hamnar väl inte någon nämnvärd mängd olja i brunnen pga biltvätt?!

Hur menar du?

sedan så lär väl vattnet passera ett kommunalt reningsverk eller liknande så miljömässigt så ser jag inga problem med att tvätta bilen hemma.. som ovanstående sa så rinner det sannolikt inte ut några mängder olja vid en biltvätt då är det nog värre med alla tvättmedel sköljmedel m.m l vi använder då vi tvättar

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Härligt att grabbarna har en vettig sysselsättning.. Dom kunde ju drivit runt på stan o slagit gamla tanter i skallen istället.
Dom använder säkert BioProdukter för sitt putsande.

• Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
Vår kommun har följande tolkning:
Du får tvätta din egen bil på din egna tomt under förutsättning att tvättvattnet inte lämnar tomten, varesig rinnande på gatan eller rinnande via en brunn ut i dagvattenledningen. Tvätvattnet skall altså ges mäöjlighet att sjunka ner genom marken inne på den egna tomten.
Av denna anledning avråder man från placering av dagvattenbrunn på infarten och att man gör ett motveck innan infarten möter gatumark, Plattläggning är även att föredra framför asfalt för att underlätta att vattnet söker sig ner i marken.

Självklart är dock att inga miljöfarliga produkter används, vilket ibland är tveksamt med vissa avfettningsmedel och lackfinishprodukter. Likaså får man då inte låta kompisen, föräldrar eller andra komma och tväta bilen på din infart.

Naturligtvis rekommenderar man främst att man tvättar sin bil på en professionell tvättanläggning.

Mikael_L
RoTe skrev:
Åka till tvätthallen? Hur många bor i villa med garage mitt i city? Har själv över 20km till närmaste tvätthall, över 40km för att tvätta en bil. Vi har fyra bilar... Är detta miljövänligt?
+ att bilen är smutsig när man kommer hem igen :D

putteb skrev:
sedan så lär väl vattnet passera ett kommunalt reningsverk eller liknande så miljömässigt så ser jag inga problem med att tvätta bilen hemma.. som ovanstående sa så rinner det sannolikt inte ut några mängder olja vid en biltvätt då är det nog värre med alla tvättmedel sköljmedel m.m l vi använder då vi tvättar
Nej, det går ut i dagvattnet alltså helt orenat.

il_duce skrev:
Nej, det går ut i dagvattnet alltså helt orenat.
Just därför överväger G8 gruppen att förbjuda parkering på gatan av smutsiga bilar om det regnar.:p

Nimajneb skrev:
Just därför överväger G8 gruppen att förbjuda parkering på gatan av smutsiga bilar om det regnar.:p
I regn finns väl normalt inga miljöfarliga kemikalier? :confused: :D

Känner en viss oseriös ton i en del kommentarer.

Om jag säger olja så syftar jag såklart på kemikalier och annat skärp också som finns i bilprodukter och på själva bilen.

Det är ingen direkt nyhet att man avråder folk att tvätta på gatan och låta vattnet rinna ner i brunnarna, det finns rön om att man kan tvätta bilen på sin gräsmatta då denna samt sand/jord/grus i marken filtrerar det värsta innan det når dagvattnet.

Ni som har långt till tvätthall kan ju tvätta bilen på biltvätten på bensinmackarna i city, eller finns det inte? Om ej så tvätta bilen som ni känner är bäst för plånboken och miljön. Eller så passar man på att passera en biltvätt när man åker på en av sina andra 354 bilturer om året. Jag antar alla här är så miljövänliga att man också åker buss till jobbet eller går till gatuköket när man e sugen på en nattkorv.

Själv tvättade jag min bil i gör det självhallen,hur effektivt o smidigt som helst .Skall man tävtta invändigt, vaxa o hålla på så gör man det hemma i garaget, i alla fall jag. Tvätta på gatan gör jag i alla fall inte av miljösjäl, o visst håller jag med att man inte borde åka 40km för att tvätta bilen, där får man göra en avvägning.

tack för läken! här är den i text :

"Biltvätt och bilvård

Tvätta inte bilen på gatan, gården eller p-platsen. Då är risken stor att det smutsiga tvättvattnet rinner ut i vattendrag, sjöar och hav via dagvattenbrunnarna.
Smutsvattnet från en biltvätt innehåller föroreningar som metaller, oljerester, kemikalier från bilvårdsmedel med mera som är skadligt för människan och miljön. Om det hamnar i dagvattnet går det antingen direkt ut i närmaste vattendrag eller med avloppsvattnet till Ryaverket. Men även om det går till reningsverket klarar man inte där att avskilja alla giftiga ämnen.

Åk till en tvättanläggning
Tvätta istället din bil i en biltvättanläggning, automatisk eller gör-det-själv. Där tas det smutsiga tvättvattnet om hand och renas innan det leds till Ryaverket.

Välj miljömärkta bilvårdsprodukter
När du tvättar bilen använd miljöanpassade bilvårdsprodukter. I dag finns det miljömärkta produkter för biltvätt, avfettning, bilvax med mera.

I bilschampo och avfettningsmedel finns ämnen, bland annat tensider, som kan skada eller störa vattenlevande djur och växter i miljön. Även miljöanpassade bilschampon, tvåltvättmedel och såpa innehåller sådana tensider. Fördelen med miljöanpassade schampon är att deras tensider lättare och snabbare bryts ner. Använd alltid miljöanpassade avfettningsmedel och tänk på att det är i regel bara under vinterhalvåret som bilen behöver avfettas.

Tänk på att ett lager vax skyddar bilen och gör att du inte behöver tvätta den så ofta."

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.