Faktura för 10000, - (incl 5000,- mina material). Klienten har inga klagomål om arbetet, pengarna är, men svar som inte kommer att betala och jag måste skicka till Kronofogden. Inga kommentarer, bara - kommer inte att betala. Vad Kronofogden kommer att göra - kommer att få dig att betala i 10 år till 100 per månad? Bullshit. Vilka är alternativen till återkrav?

Nu är ju det här ett konsumentforum, men det är ju populärt att sälja fakturor?

Man kan gissa att detta är en person som redan har skulder hos kronofogden, men du ska såklart gå vidare på de sätt du kan. Kan man via handräckning hos kronofogden få tillbaka delar av material etc, göra tjänsten du levererat obrukbar så vore det ju fint.

I praktiken behöver du antagligen driva in pengarna själv för att få något men det blir ju inte riktigt enligt lagen...

Factoringbolag köper vanligtvis inte fordringar som är bestridna(oavsett anledning) eller som redan har förfallit till betalning.

Kontakta ett inkassobolag, eller enklast fyll i blanketten på KFMs hemsida direkt. Obs att det tar ca 3 månader för KFM att bara registrera ett ärende just nu. Jag skickade in ett ärende i Februari, och de har just nu skickat ut första lappen till gäldenären.....:thumbdown::thumbdown:

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Har kunden inte givit någon form av argument för varför han inte vill betala? Även om arbetet är bra gjort så kanske kunden tycker (rätt/fel) att det gick för många timmar, som exempel?

Men om kunden helt enkelt inte vill (eller kan) betala. Så är det väl kronofogden som gäller i första hand. Om kunden då bestrider ansvar (behöver inte ange skäl). Så får du stämma kunden. Med så lågt belopp så går det som småmål, låga kostnader för stämmningen.

Som föreslogs, så kan du ju sälja fakturan. Det finns finansbolag som betala typ 90% av beloppet. De är sedan duktiga på att driva in fakturan.

Men har kunden på något sätt reklamerat fakturan, ex. hävdar fel i utförandet, eller oskäligt hög debitering eller liknande, så tror jag inte att finansbolagen vill köpa fakturan.

• Gilla
Sajmon
  • Laddar…
Har kollat lite på factoringbolag, sälja fakturan osv. Låter ofta bättre än det är.

De vill ju inte heller lägga sin energi på struliga betalare. Vissa krävde t o m att mottagaren skulle ”godta” fakturan manuellt på något sätt först innan de skulle vara beredd att hantera den. Dessutom vill de oftast ha ALLA fakturor och definitivt inte bara enstaka dåliga.

Jag upplevde mer att det var en tjänst för att snabbare få betalt/likviditet av alla ”bra” kunder man fakturerar än en hjälp att hantera de ”struliga kunderna”

normalt sett så lär man ju anlita fakturaköparna innan man har fakturerat........Sen brukar även de vilja att normala kreditkoller är gjorda innan man fakturerar hejvilt. Annars vore det ju en ganska bra affärside att sälja fakturor ställda på personer som aldrig betalar........Fungerar inte riktigt så.
Har ts ringt fogden om nämnda person? Finns det inga ärenden och personen ifråga har andra anledningar att inte betala så lär ju denne motivera det då om man skickar krav via fogden.
Är det en ljusskygg person så kan de ju välja att inte betala för det dessvärre. Bara strunta i delgivningarna så är inte skulden fastställd.............Har tyvärr en sådan själv men på typ 20 år så får väl en idiot vara försumbart även om det kändes surt.

• Gilla
OlofThomas
  • Laddar…
G
Har en kollega som hamnat i samma sits en gång.
KFM skickar bara ut en lapp/delgivningsman, nekar personen att ta emot "lappen", så säger KFM "jahap, då var vi klara".
Man får själv ta upp det till tingsrätten och vinna, för att KFM ska göra något riktigt jobb att driva in pengen.

Jag hade för några år sedan en kund som strulade med betalningen. Jag gjorde en endags akututryckning till Småland, och hjälpte dem att hitta en bug i en programvara. Och fick inte betalt. Jag kollade med ett factoringbolag, de var villiga att ta över fakturan till 90 eller 95%, men jag fick kunden att betala innan det blev aktuellt.

Fakturan var inte så stor, men jag hade ju tagit ledigt från min "normalkund" för att ta det där uppdraget, och jag hade resekostnader, mest för jag var lite utmanad att knäcka deras problem, som passade perfekt på ett specialintresse jag har. Så det var inte så affärsmässigt motiverat. Blev skitsur när de inte betalade.

• Gilla
injonil
  • Laddar…
Ring kunden 5 ggr per dag, skicka mail och jaga jaga jaga! Tillslut blir han/hon/den less och betalar...

• Gilla
useless
  • Laddar…
Har du "tur" och kunden bara ignorerar räkningen så kan du sälja den till ett factoring-företag, som förvisso tar sina procent, men också har inkasso och så vidare.

Om kunden dock bestrider fakturan, så att den blir tvistig (helt oavsett om de har rätt eller ej) så får du som sagt ingen hjälp av varken faktura-köpare, inkasso bolag eller Kronofogden. Då återstår bara att stämma dem för att få rätt.
Det är som sagt inga jätte-kostnader för småmål. men tänk på hur mycket tid och energi det drar från dig så att du inte slutar med att lägga ned 15' för att driva in en skuld på 10'...

Är klienten ett företag så är du i en snäppet bättre situation, då registreras en betalningsanmärkning hos företaget i samma stund som du skickar in ansökan till kronofogden. (För privatpersoner först när skulden är fastslagen, dvs aldrig om man bestrider den)
Så där kan du "hota" med att skicka den till kronofogden. nackdelen är att det är vanligare att betalningsanmärkningar på företag "väger mindre" i praktiken. (Det är vanligt att större företag har någon eller ett gäng anmärkningar på grund av att nån faktura hamnat mellan stolar etc, och rätt få slutar handla med Telia eller SSAB bara för att de har någon betalningsanmärkning)

• Gilla
Johan Lindell
  • Laddar…
Jag tror att den här personen är släkt med polisen och vet mycket väl att det inte finns något jag kan göra där, precis som kronofogden inte kan (100-200 i månaden är ingenting). Beloppet är för litet för att intressera köpare av fakturan. Det finns grisar som gläder sig över deras storhet. Jag tittade på hans facebook-inlägg. Wow, saknar bara helig nimb av en trevlig person. När jag skickade påminnelsen raderade han sin profil.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu är ju det här ett konsumentforum, men det är ju populärt att sälja fakturor?
Går normalt inte att sälja en bestriden faktura, då den då räknas som tvistig.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…

Bästa svaret

G GargamelSE skrev:
Har en kollega som hamnat i samma sits en gång.
KFM skickar bara ut en lapp/delgivningsman, nekar personen att ta emot "lappen", så säger KFM "jahap, då var vi klara".
Man får själv ta upp det till tingsrätten och vinna, för att KFM ska göra något riktigt jobb att driva in pengen.
För en fordran på 10 000 kr så kostar det 650 kr att skicka in stämningsansökan till TR. När fodran är fastställd av TR så kan KFM driva in pengarna endera genom löneindrivning eller att man begär handräckning och de säljer huset för att få in pengarna (ska vara minst 10 000 i fodran för att de ska sälja huset).

• Gilla
oobum
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ring kunden 5 ggr per dag, skicka mail och jaga jaga jaga! Tillslut blir han/hon/den less och betalar...
Det där är ofredande och brottsligt så det ska man akta sig för.

Ska man driva in en fordran så finns det etablerade och lagliga metoder för det. är det en villaägare så är det ju väldigt oklokt av denne att tjafsa om en legitim faktura för KFM kan då sälja huset för att få in pengarna.

• Gilla
pruzze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.