14 512 läst ·
76 svar
15k läst
76 svar
Kunden betalar inte fakturan.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det finns olika sorters delgivning.S Stefan1972 skrev:
Brev som personen själv får bekräfta med påskrift att de tagits emot. En gubbe som skickas ut och kan bekräfta att de lämnat meddelandet mot personens nekande.
Förenklad delgivning som inte kräver att mottagandet bekräftats.
Former som gör att delgivningen anses genomförd oavsett om personen nås eller ej, exempelvis kungörelse.
Vilka former som får användas är delvis reglerat beroende på vad det handlar om för ärende. Intresseavvägning mellan rättssäkerheten för den som ska delges och hur viktigt det är att kunna gå vidare om man inte får tag på någon.
KFM kan bara fastställa skulden om motparten kan nås (bekräftat) för att de behöver få reda på om skulden är tvistig eller ej. TR har möjligheten att gå vidare med andra former av delgivning när det anses utsiktslöst att nå personen med de metoder som kräver bekräftelse på mottagandet
Jag har faktiskt råkat ut för en polisiär delgivningsman för en massa år sedan.
Mitt tillstånd för övningskörning gick ut och jag hade fått några påminnelser från Trafikverket (eller om det var vägverket på den tiden?).
I och med att jag hade fullt upp med jobb och sådant hade jag tänkt avvakta ett tag och söka nytt när jag hade tid att få det gjort och slängde breven när jag läste igenom dem. Det fanns en talong där jag kunde bekräfta att jag fått det samt förnya ansökan.
Efter ett tag fick jag ett brev från polisen att de sökt mig.
Då hajar man till...
Jag ringde upp dem och de kunde inte berätta per telefon vad det gällde, så jag fick åka ner på stationen. Väl där fick jag reda på att det var en delgivning och de kontaktade den polis som var ute med delgivningen på väg hem till mig.
Sen fick jag skriva på ett papper som bekräftade att jag visste att tillståndet slutade vara giltigt vid det slutdatum som det hade...
Det går givetvis att ducka en delgivning, men för de flesta har det en rätt stor påverkan på livet om man ska lyckas, så det är nog inte många ”vanliga” skulder som påverkas av det.
Mitt tillstånd för övningskörning gick ut och jag hade fått några påminnelser från Trafikverket (eller om det var vägverket på den tiden?).
I och med att jag hade fullt upp med jobb och sådant hade jag tänkt avvakta ett tag och söka nytt när jag hade tid att få det gjort och slängde breven när jag läste igenom dem. Det fanns en talong där jag kunde bekräfta att jag fått det samt förnya ansökan.
Efter ett tag fick jag ett brev från polisen att de sökt mig.
Då hajar man till...
Jag ringde upp dem och de kunde inte berätta per telefon vad det gällde, så jag fick åka ner på stationen. Väl där fick jag reda på att det var en delgivning och de kontaktade den polis som var ute med delgivningen på väg hem till mig.
Sen fick jag skriva på ett papper som bekräftade att jag visste att tillståndet slutade vara giltigt vid det slutdatum som det hade...
Det går givetvis att ducka en delgivning, men för de flesta har det en rätt stor påverkan på livet om man ska lyckas, så det är nog inte många ”vanliga” skulder som påverkas av det.
Klicka här för att svara