3 245 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Vattenskada - gränsdragning fastighetsförsäkring/bostadstilläggsförsäkring
Det skiljer sig mellan olika försäkringsbolag och potentiellt också mellan olika kunder beroende på förutsättningarna, det finns ingen "universalsjälvrisk".Isakare skrev:
Här är t.ex. en BRF som lagt ut sitt försäkringsbrev på webben som har 0,5 BB på vattenskada:
http://silverdalskulle.se/wp-content/uploads/2020/05/FörsäkringBrandkontoret.pdf
Helt rätt att föreningens kostnad inte når upp till 100 000. Jag representerar föreningen.H hempularen skrev:
Redigerat:
Hos oss har föreningen en kollektiv bostadrättstilläggsförsäkring så Det är samma försäkringsbolag. Försäkringsbolaget har inget intresse av att diskutera denna fråga för det tjänar på upplägget som det är nu att dessa delar som putsning av vägar och flytspackel tillhör stommen och då landar på föreningens faktura.H hempularen skrev:I princip så kan man nog argumentera för att föreningen inte skall stå för hela rivningen. Utan bara så mycket som behövs för att komma åt de skadade delarna av fastigheten. Men det blir ju totalt, lite dumsnålt om man skall riva i två olika omgångar, större delen av en rivningskostnad är ställkostnader för att få dit container och bort rivningsmassor, skyddstäckning av trappuppgång osv. Själva rivningen går rätt snabbt.
Det verkar på flera sätt fel om föreningen skall stå för flystpackeling, och putsning av väggar. Exakt hur "bra" flyspackling och putsning som behövs styrs ju av vilka material som medlemmen sedan vill ha i badrummet. Väljer man stora kakelplattor så krävs mycket högre ytjämnhet är vad som är normalt OK för en putsning. Samma sak gäller golvspacklingen.
Måste säga att det var bra villkor på försäkringen om självrisken bara är halva prisbasbelopp. Jag har tagit hänsyn till årspremie och föreningens storlek.C cpalm skrev:
Redigerat:
Nu har jag ingen helhetsbild utan endast den insikt jag själv fått när jag varit med och upphandlat fastighetsförsäkring. Men utifrån det har har jag bilden att Brandkontoret har ett väldigt bra erbjudande, och att den nivån är representativ för deras avtal. Till saken hör förvisso att det är grundsjälvrisken som är 0,5 BB, sen kan det bli olika tillägg beroende på skadeorsak. Men 100 000 tycker jag låter väldigt högt. Då får man också hoppas att det i så fall kompenseras med en extremt låg premie.N nht1 skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Försäkringsbolaget känner sig sannolikt inte bundet av föreningens stadgar, så det är snarare försäkringsvillkoren som borde granskas.
Ur ert perspektiv skulle jag hävda att rör och betong är föreningens och övrigt medlemmens. Och då kan man ju hävda att rivningskostnaderna ska delas pro rata mellan förening och medlem också. I slutänden skulle jag gissa att ni kommer att förlikas om vilka kostnader som ska hamnas var, så då kan ni ju lika gärna börja med att hävda att så mycket som möjligt borde läggas på medlemmens del.
Ur ert perspektiv skulle jag hävda att rör och betong är föreningens och övrigt medlemmens. Och då kan man ju hävda att rivningskostnaderna ska delas pro rata mellan förening och medlem också. I slutänden skulle jag gissa att ni kommer att förlikas om vilka kostnader som ska hamnas var, så då kan ni ju lika gärna börja med att hävda att så mycket som möjligt borde läggas på medlemmens del.
Klicka här för att svara