hsd hsd skrev:
Hur stora belopp handlar det om, är det lönt att tvista
jag får ju jobba ett par dagar på mitt jobb för att få in pengarna så för mig är det värt att göra det. Det är ju inte direkt någon ansträngning mer än att jag svarar ungefär det jag skrivit här. Jag ville bara veta om jag gjorde rätt.

J j-o75 skrev:
Missar är ju lätt att göra, men fakturan är ju redan utan moms högre än priset på offerten. Skall jag då vara glad för att han inte gjorde ytterligare påslag?
Svårt som sagt att säga vad som är rätt el fel när man inte har hela bilden klar.
Men visst har din entreprenör klantat till det.
Han skulle för det första inte göra en offert utan moms till en privatperson, det rör bara till det!
Sen att skicka en faktura fr en ue, som sen betalas av dig till hans konto är också galet!
Sen att han missade den omvända skatteskyldigheten är ju också en miss såklart.
Hade han som sagt gjort vad som är brukligt mot konsument, alltså haft med moms från början, hade problemet nog inte uppstått, förutom ev för stort påslag gentemot offert.
Så visst kan du bestrida med all rätt!

C
Kolla att tomten överhuvud taget är godkänd för F-skatt, annars riskerar du ju att få betala skatt och sociala också. Tillvägagångssättet tyder ju på noll koll på det ekonomiska.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Problem nummer ett är ju varför man betalar en faktura som inte ens är ställd på sig själv?
Att den sen är dyrare än offerten inkl moms är ju en annan sak, det får ju parterna diskutera om.
Omvänd moms är ju inget konstigt annars företagare emellan och särskilt byggsektorn. Det är ju den som får in pengar av kunden som kan betala in momsen på allt. Då slipper ju tretton led innan det skicka moms "fram och tillbaks"

C cpalm skrev:
Kolla att tomten överhuvud taget är godkänd för F-skatt, annars riskerar du ju att få betala skatt och sociala också. Tillvägagångssättet tyder ju på noll koll på det ekonomiska.
Nja så illa tror jag inte det är. Verksamheten är välkänd och körd i många år och han är mycket efterfrågad och kunnig, men just i detta fallet har det blivit galet.

J j-o75 skrev:
Kollade nu. Priserna är angivna utan moms i offerten, vilket jag var medveten om. Sedan står det ett ca pris för hans underleverantör. Fakturan som jag antog var med moms är redan den lite högre än offerten, men okej eftersom det bara stod ca pris. Däremot om det visar sig att fakturan är utan moms då blir det ju på tok för mycket avvikelse mot offerten.
Är det inte max 15% över ett ca pris man får ligga?
Du har väl inget avtal med din leverantör om att du ska betala till dennes underleverantör, du är inte avtalspart i din leverantörs affärsrelation till dennes underleverantörer?

Du ska få en faktura från din leverantör för du har avtal med denne. Om du är privatperson ska moms och alla andra avgifter så på den fakturan, Du är inte momsregistrerad som privatperson och kan inte betala in momsen till skatteverket, det är det bara Momsregistrerade företag som gör.

J j-o75 skrev:
Nja så illa tror jag inte det är. Verksamheten är välkänd och körd i många år och han är mycket efterfrågad och kunnig, men just i detta fallet har det blivit galet.
Din leverantör verkar inte alls vara särskilt kunnig i företagsekonomi, dvs hur man fakturera och hur momsen fungerar, så se upp med "tomten" till leverantör! Du kan få problem om du inte reder upp detta.

Bästa svaret

connywesth connywesth skrev:
Du har väl inget avtal med din leverantör om att du ska betala till dennes underleverantör, du är inte avtalspart i din leverantörs affärsrelation till dennes underleverantörer?

Du ska få en faktura från din leverantör för du har avtal med denne. Om du är privatperson ska moms och alla andra avgifter så på den fakturan, Du är inte momsregistrerad som privatperson och kan inte betala in momsen till skatteverket, det är det bara Momsregistrerade företag som gör.
Saken borde vara utagerad efter nästan 3 år.

K Kane skrev:
Saken borde vara utagerad efter nästan 3 år.
OK, I rest my case!

Ja det var ett tag sedan nu. Jag betalade inget mer och han nöje sig med det.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Man får inte skicka en faktura till en privatperson där det står "Omvänd skattskyldighet".
Denna är att betrakta som en ogiltig faktura. Om leverantörer tar in den i sin momsredovisning gör han sig skyldig till momsfel och kan få en massa straffavgifter.
Rätt sätt är att kreditera den felaktiga fakturan (UEs byggmomsfaktura) och sen skicka en ny med korrekt momssats, i detta fallet 25%.
Jag har råkat ut för detta en gång. Meddelande bara att rev fakturan i väntan på en korrekt.
När det gäller ROT/RUT friskriver sig oftast leverantören att om det skulle bli feldebitering så står kunden för ev. merkostnader.

Omvänd skattskyldighet för moms kan tillämpas mellan företag, ofta vid handel inom EU.
T ex om företaget i Sverige köper en vara från ett EU land så läggs inte momsen på fakturan.
Istället, i momsredovisningen, lägger mottagande företag på momsen till i ruta 20 (för varor).
Samma belopp adderas till ingående moms i ruta 48 så att det blir ett nollsummespel.
Detta är inget som en privatperson eller konsument ska se, eller blandas in i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.