Om jag har en villafastighet som jag vill hyra ut, kan jag då skriva ett eget hyresavtal med vilka villkor jag vill?
Eller hamnar jag som uthyrare automatiskt under några speciella regler, lagar, bestämmelser o.dyl. som jag måste följa där hyrestagaren kan hävda besittningsrätt och jag som uthyrare inte kan bli av med hyrestagaren?

Hyreslagen gäller. Om du hyr ut din privatbostad (max ett uthyrningsobjekt), gäller lite lättade regler.hyresgästen kan då inte få besittningsrätt. Du måste hålla dig till de lagstadgade uppsägningstiderna (vid privatuthyrning 3 månaders uppsägning från dig, en månad för hyresgästen). Tänk på att du måste säga upp hyresavtalet, även om det är tidsbegränsat, annars förlängs det automatiskt.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Lagen om uthyrning av egen bostad är det som gäller när du hyr ut en (1) bostad.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Lagen om uthyrning av egen bostad är det som gäller när du hyr ut en (1) bostad.
Och utan att veta vad den innebär...något man skall akta sig för och inte ge sig in på?

H hakan_o skrev:
Och utan att veta vad den innebär...något man skall akta sig för och inte ge sig in på?

Det är en kort lag, kolla igenom den. Googla på uthyrning så får du bra info.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
C
M Manfreds skrev:
Det är en kort lag, kolla igenom den.
Det är förvisso sant, men värt att tänka på är att hyreslagen fortfarande gäller där inget annat sägs i lagen om uthyrning av egen bostad. Lagen innehåller massa slamkrypare när det gäller avtalsvillkor vid uthyrning, ett område som det skrivits hyllmeter om. Det säkraste är att använda en färdig avtalsmall.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Min farbror hade två vanliga hyreshus och var målare till yrket (=renoverade lägenheterna själv vid behov) Han sa alltid:

”-vad du än gör, bli aldrig hyresvärd”

Samma sak när vår gård där vi växte upp blev tom efter att mina föräldrar flyttade till annat ställe. Hade hjälp av de som då kallades LRF-konsult/driftsbyrån”. Han sa:

”-inte värt att hyra ut. Blir ofta mer strul och kostnader än vad intäkterna blir”

Sen hyrde vi ut ändå och det blev både bra och dåligt på olika sätt.

Min poäng är. Det låter enkelt/smidigt/lönsamt att börja hyra ut. I verkligheten blir det ofta mer jobb/strul/ansvar än man först kanske tror. Det beror oftast på hyresgästen och den ”service” de förväntar sig OCH behöver.

Sen är defintivt inte alla hyresgäster =”bra/smidiga hyresgäster”.

Håller för övrigt själv på med uthyrning av fordon/maskiner idag och där gäller detsamma;)

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.