Är i färd med att sälja mitt fritidshus, men ska samtidigt bygga ut en stuga jag har på en annan närbelägen tomt.
Det blir då reavinstskatt på försäljningen. Har hört att jag slipper denna skatt om jag samtidigt ska använda pengarna och bygga nytt (i detta fall bygga ut så jag får kök/badrum i lilla stugan - är inte beboeligt nu).
Finns det någon som kan svara på detta - eller kanske måste jag ta kontakt med Skattemyndigheterna.
Ryktas också att reavinstskatten eventuellt ska slopas helt från årsskiftet vid försäljning - någon som vet?
Tacksam för svar!
Hökaren
 
Man får inget uppskov på vinstskatten på fritidshus, det gäller bara permanentbostäder. Annars hade det inte heller gått, då uppskov bara ges för köp eller byggnation av ny bostad som man flyttar till. Inte heller det villkoret uppfylls här.

Slutligen är det inte vinstskatten som sådan som tas bort från årsskiftet. Det är en skatt man betalar för att få fortsätta skjuta upp skatten som förslaget gäller. Denna kan närmast liknas vid en ränta på den uppskjutna skatten och tas alltså bort från årsskiftet.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man får inget uppskov på vinstskatten på fritidshus, det gäller bara permanentbostäder. Annars hade det inte heller gått, då uppskov bara ges för köp eller byggnation av ny bostad som man flyttar till. Inte heller det villkoret uppfylls här.

Slutligen är det inte vinstskatten som sådan som tas bort från årsskiftet. Det är en skatt man betalar för att få fortsätta skjuta upp skatten som förslaget gäller. Denna kan närmast liknas vid en ränta på den uppskjutna skatten och tas alltså bort från årsskiftet.
Tack för svar - misstänkte att det var för bra för att vara sant!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.