Fick ett arbete gjort och faktura på det. Betalade det som stod där och tänkte inte mer på det.
Nu hör dom av sig och säger att det står omvänd moms på fakturan och att jag måste betala in den också? Varför gör man så? Jag har ju betalt Det som står på fakturan.

En prisuppgift till privatperson skall alltid vara med momsen inräknad.

tommib
Låter som BS. Om du inte väldigt specifikt har avtalat något med företaget skulle jag bestrida detta krav.

Vad står det på fakturorna? Vad står det på offerten? Vad är avtalat?

E etompau skrev:
En prisuppgift till privatperson skall alltid vara med momsen inräknad.
Min entrepenör skickade en kopia på en faktura från en underleverantör och då betalade jag summan som stod på den.
Orkade han inte göra en egen faktura eller hur skall man tolka det?

J j-o75 skrev:
Min entrepenör skickade en kopia på en faktura från en underleverantör och då betalade jag summan som stod på den.
Ja, så kan man ju inte göra...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Låter som BS. Om du inte väldigt specifikt har avtalat något med företaget skulle jag bestrida detta krav.

Vad står det på fakturorna? Vad står det på offerten? Vad är avtalat?
Skall kolla noga i offerten.

tommib
Alltså, din entreprenör ska absolut inte bara skicka vidare fakturor till dig sådär. Framför allt inte om det är konstigheter som omvänd moms inblandat.

Din avtalspart är din entreprenör. Fakturan som kommer ska ha entreprenörens namn på sig om ni inte specifikt avtalat något annat. Underleverantörerna ska fakturera din entreprenör som då ska hantera allt detta. Det är bland annat därför de får ta ut ett entreprenörsarvode på fakturorna (tillägg på fakturerat pris).

J j-o75 skrev:
Skall kolla noga i offerten.
Kollade nu. Priserna är angivna utan moms i offerten, vilket jag var medveten om. Sedan står det ett ca pris för hans underleverantör. Fakturan som jag antog var med moms är redan den lite högre än offerten, men okej eftersom det bara stod ca pris. Däremot om det visar sig att fakturan är utan moms då blir det ju på tok för mycket avvikelse mot offerten.
Är det inte max 15% över ett ca pris man får ligga?

Jag har stött på det någon gång när man köpt material från EU länder till vårt biodlingsföretag.
Krångligt även i momsredovisningen till skatteverket eftersom man måste komma ihåg att ange den dubbelt. Registrera omvänd, för att därefter dra av som ingående.

Som privat köpare ska du aldrig behöva stöta på detta, och en leverantör av byggtjänster ska skriva sina fakturor till dig!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Som privat köpare ska du aldrig behöva stöta på detta
Som enskild näringsidkare inom samma bransch så kan det förekomma..

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Men i vilket fall somhelst så blir ju totalsumman större än det ca belopp som angavs i offerten. Kan jag bestrida då?

Finns det ett överenskommet pris, och inga tilläggsarbeten därutöver utförts, så är det ju max 15% överdebitering.

J j-o75 skrev:
Men betalade du in till UE eller till din entreprenör?

harry73
Min första tanke var att det i alla fall är schysst av entreprenören att bara skicka vidare fakturan och inte lägga 10 eller 15% på.
Är det totalentreprenad kan det vara bra att betala till din entreprenör eftersom garantiansvaret ligger där och då behöver du också en faktura därifrån.
Och vill du bestrida beloppet över 15% mer ska du också göra det hos entreprenören du har avtalet med.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.