Grannens nybyggda garage går in på vår tomt

76k läst  198 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vi har byggt ett hus i ett nytt, detaljplanerat, område. Grannen bredvid har nu byggt ett garage, mellan våra hus, precis vid tomtgränsen. Jag har inget emot det, även om jag inte direkt blev tillfrågad. Vi fick hem ett papper från kommunen där det stod att grannen beviljats bygglov. Tyvärr minns jag inte om det stod något om möjlighet att överklaga, men vi har aldrig fått se några bygglovsritningar eller skrivit på något. Hur som helst har jag inget emot att de bygger ett garage.

När de satte upp grunden tyckte jag den såg ut att ligga lite väl nära vår tomt. Dock sa kommunens lantmäterienhet att grunden ligger ca 2 centimeter in på grannens tomt, vilket altså är helt okej.

Nu när garaget är uppe så ser vi dock att fasaden sticker in ca 5 centimeter på vår mark. De har även ett stuprör som är på vår tomt, som går ner i jorden på vår tomt. Totalt sett är stupröret 15 centimeter in på vår mark. De har dessutom lagt en rad med makadam/singel runt grunden, ca 50 centimeter, inne på vår tomt. Vi frågade byggfirman som byggde garaget och de verkade likgiltiga och sa att vi dessutom måste lämna plats så grannen kan underhålla sitt garage/fasad.

Detta låter helt uppåt väggarna enligt mig. Vi planerade att sätta ett stängsel längs med tomtgränsen (för djur/barn), och är verkligen inte sugen på att ge upp 15-50 centimeter av den bästa delen av tomten. Om vi sätter stängslet utanför makadamen, längs med hela vår tomtgräns, så blir det runt 15-20 kvadratmeter (av 600) som äts upp. Alla andra som byggt garage i området har lämnat iaf 50-100 cm till grannen.

Vad gäller egentligen? Hur är det med stupröret som går helt på vår tomt? Hur är det med fasaden (inget jätteproblem enligt mig). Hur är det med makadamen och möjligheten att underhålla garaget? Vi tänkte som sagt ha stängsel, och även en spalje för att slippa titta på garaget som är målat i en intressant färg, och jag kan inte bry mig mindre huruvida han kan måla om fasaden, den borde han tänkt på innan.

• Laddar…
  2. B
    Medlem · Nivå 17
    Det låter som att det är bra om du gör en anmälan till kommunen så att de får titta på det.

3. K
    Husägare Nivå 11
    Är det inte 4,5 meter från tomtgräns om man inte frågar grannen om det är ok att bygga närmare?

4. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Följ rådet ovan att kontakta kommunen. Viktigt att ni agerar omedelbart, om ni väntar kan det tolkas som att ni accepterar. Tyvärr är det nog svårt att få till en ändring. Men kanske kan det bli någon form av anpassning och/eller ekonomiskt skadestånd. Om vattnet från garaget avleds in på er tomt blir det väl också så att denna del av tomten blir fuktig.

5. N
    Medlem · Nivå 7
    Inte om det är bygglov - det du nämner är attefall osv. I bygglovsfallet ska grannen tillfrågas vilket också hänt. TS kunde valt att säga att han tyckte iaf 100 cm skulle lämnas till tomtgräns vilket bygglovsnämnden kunde valt att ta hänsyn till, eller ej.

6. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Om jag förstår TS rätt så har kommunen gett bygglov för garaget, även fast det var nära tomtgräns. Om TS inte överklagade så gäller bygglovet, men det ger givetvis inte rättighet att gå utanför egen tomt med sitt garage.

7. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren!

Jag blev aldrig direkt tillfrågad, och jag har inget emot vad han än gör, sålänge det är på hans tomt. Förutsatte att allt (utom möjligvis takutskjutet) skulle vara på hans tomt.

Jag hade nöjt mig med att de leder om stupröret så det inte går på vår tomt (förutom högst upp vid själva rännan), samt att de tar bort allt makadam så vi kan lägga gräs och stängsel ända in till deras fasad. Detta måste väl ändå vara rimligt? Jag kan inte tänka mig att kommunen godkände stupröret, antagligen fanns det inte ens med på bygglovet. Kommunen kan väl ändå inte godkänna en sådan sak?

8. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
  9. H
    Verktygstokig · Nivå 8
    Sen så får ju grannen svårt att underhålla sitt garage utan att ni ger lov med

• Laddar…
  10. B
    Medlem · Nivå 17
    Grannarna får förstås inte ändra om på er tomt utan de får inte ens gå på er tomt utan lov. Var och en är skyldig att själv ta hand om det regnvatten som faller på ens tomt och får inte skicka in det på någon annans tomt.

Det är t.o.m. hemfridsbrott att beträda annans tomt utan lov.

11. R
    Medlem · Nivå 16
    Det låter som de gjort en liten miss när de satte ut grunden. Fasaden räkna till byggyta så den måste vara inne på deras mark. Att sedan leda ner dagvattnet på er tomt är helt fel. Man är skyldig att ta hand om dagvattnet på sin egen mark.

Även ev takutsprång som inkräktar på er tomt skulle jag rekommendera er att reglera på något sätt. Bodde själv i en samfällighet som var helt korkat planerad och byggd. Alla var tvungna att upprätta servitut mot sina grannar för att taken gick ut över grannens tomt och för att kunna underhålla väggen på sina garage.

12. A
    Medlem Nivå 1
    Jag vet inte om stupröret anslutar sig till deras vanliga dagvattensystem under marken, kan tänka mig det. Men borde väl ändå inte vara okej?
    Så det är altså, utan tvekan, så att man räknar från fasaden och inte grunden? Lantmäterinämnden sa att byggfirman hade gjort fel, för i bygglovet så skulle grunden vara precis bredvid vår tomt, nu hamnade den 2 centimeter in på deras sida. Hur kunde kommunen godkänna att grunden ligger precis kant i kant med vår tomt, då kommer ju uppenbarligen fasaden hamna på vår mark (om de inte har en positiv grund, vilket de såklart inte har)??

Angående underhåll av grannens fasad så har jag inget emot att en granne står på min tomt och fixar i allmänhet. Däremot vill jag givetvis absolut inte hindras att göra vad jag hade tänkt på min tomt (stängsel/spaljé osv) pga att grannen måste kunna komma åt där?

• Laddar…
  13. R
    Medlem · Nivå 16
    Det är den yta som byggnaden "skuggar" marken som räknas minus takfoten om den är 500mm eller mindre. Jag hade själv den diskussionen med bygglov när jag byggde då jag trodde att det var måtten på plattan som var byggnadsyta. Lockläkt på panel räknas dock inte, utan det är själva panelen som räknas.

Vet du om det gjorts någon lägeskontroll av kommunen?

14. A
    Medlem Nivå 1
    Takfoten håller sig nog inom 50 centimeter, med nöd och näppe, och stör mig inte nämnvärt.

Kommunen gjorde en lägeskontroll när grunden var färdig, de upptäckte då att att grunden låg 2 cm in på deras tomt. Vi var lite oroliga att den låg på vår tomt, men enligt dem hade de till och med 2 cm till godo altså.

Jag förstår bara inte hur kommunen kunde godkänna att grunden skulle ligga så långt ut, det säger ju sig själv att med en träfasad så kommer den att gå in på vår mark.

15. R
    Medlem · Nivå 16
    Mycket märkligt...

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: