2 587 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Kraftigt undervärderat hus vid arvstvist
Därför man tar in TRE värderingsmän/mäklare för att få en bättre uppskattning. Jag har varit inblandad i flera arvsskiften och då har vi alltid gjort så. Samma sak med "lösöret". Då har vi tagit dit handlare/städfirmor och fått offerter på vad det blir för lösöret minus flyttstädning. Den summan har sedan den som köpt huset fått erbjudanden att köpa ut samma lösöre för själv och då fixa ev flyttstädning på valfritt sätt.
Jag antar att någon arvinge fick lösa ut huset för mäklarvärderingen och sen sålde för 40% högre 6 månader senare.
Jag antar att någon arvinge fick lösa ut huset för mäklarvärderingen och sen sålde för 40% högre 6 månader senare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Mycket kan hända på 6 månader, t.ex. var det tidigt under våren en viss oro och dålig efterfrågan pga corona i delar av landet medan det sen har svängt och efterfrågan har ökat.
I släkten såldes det en lägenhet för 1-2 år sen och utgångspris var samma pris som några likadana lägenheter hade sålts för under året innan, alltså som det förväntade marknadsvärdet, men det blev två st som ville ha den och under budgivningen gick priset upp 40 %.
I släkten såldes det en lägenhet för 1-2 år sen och utgångspris var samma pris som några likadana lägenheter hade sålts för under året innan, alltså som det förväntade marknadsvärdet, men det blev två st som ville ha den och under budgivningen gick priset upp 40 %.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Att priset blev så annorlunda är inget bevis för att mäklaren gjort fel. Kan man däremot visa att mäklaren saknat objektiv grund för bedömningen, så kanske det kan gå att få ut skadestånd. Men jag tvivlar på att det i praktiken går att bevisa något sådant.F fredriksk skrev:
Mycket kan ändå hända på marknaden på 6 månader, visst 40% är mycket
Sen svårt att lita på en mäklare som sagt, man bör ta flera och själv sätta sig in på vad priset är i området.
Det jag tycker man ska göra är att helt enkelt sälja huset så får dom som vill köpa det. Då får man fram det pris som marknaden tycker det är värt. Annars får man svälja det att man valde ett viss pris, då kan man inte klaga på i efterhand. Om alla var överens om priset så är det ju bara gratulera den som gjorde en bra vinst.
Sen svårt att lita på en mäklare som sagt, man bör ta flera och själv sätta sig in på vad priset är i området.
Det jag tycker man ska göra är att helt enkelt sälja huset så får dom som vill köpa det. Då får man fram det pris som marknaden tycker det är värt. Annars får man svälja det att man valde ett viss pris, då kan man inte klaga på i efterhand. Om alla var överens om priset så är det ju bara gratulera den som gjorde en bra vinst.
Klicka här för att svara
