Idalovisa skrev:
Jag har redan tagit bort möglet och troligtvis åtgärdat problemet. /.../ Verkar precis som några nämnt här vara ett dolt fel.
Det här är lite problematiskt. Ett hävdat dolt fel har säljaren rätt att besiktiga och åtgärda. I och med att du själv redan avhjälpt felet kommer det att bli mycket svårt att få ersättning för det nu, även ifall det faktiskt var ett dolt fel.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vårt hus vi köpte var ett sk Varudeklarerat hus. Står tydligt i kontraktet att OM man upptäcker ett dolt fel är det köparen som står för självrisken på 8 el 9000 kr.
Det är ju fullständigt absurt. Poängen med dolda fel är ju att det är säljaren som står för dem. Sen måste felet förvisso vara av en art som skulle påverkat köpesumman väsentligt, men att köparen ska stå för självrisken för något som är säljarens ansvar förefaller minst sagt besynnerligt.

Å andra sidan är jag principiellt skeptisk till hela iden med säljarbesiktningar och överlåtelse av dessa (även om jag förstår de praktiska fördelarna), så jag kanske bara är överdrivet kritisk till något jag ändå inte gillar.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju fullständigt absurt. Poängen med dolda fel är ju att det är säljaren som står för dem. Sen måste felet förvisso vara av en art som skulle påverkat köpesumman väsentligt, men att köparen ska stå för självrisken för något som är säljarens ansvar förefaller minst sagt besynnerligt.

Å andra sidan är jag principiellt skeptisk till hela iden med säljarbesiktningar och överlåtelse av dessa (även om jag förstår de praktiska fördelarna), så jag kanske bara är överdrivet kritisk till något jag ändå inte gillar.
Som köpare har du rättighet att få full ersättning (utan självrisk) om det är ett ersättningsberättigat fel men det kan vara komplicerat om parterna inte är ense och det krävs en rättslig prövning. Då kan en försäkring som nämns vara ett alternativ. Det ger förhoppningsvis en snabb och tydlig process, och då kanske det anses ok för köparen att betala en självrisk. Det är komplicerat att sätta sig in i alla alternativ som finns för försäkringar av denna typ, och för att kunna göra bedömningar måste man veta de exakta villkoren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.