Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Kommunen har varit på besök i trädgården för att gräva fram en anslutningspunkt för vatten och avlopp. Självklart klarar dom inte av att göra det snyggt utan att förstöra 2 träd. (Har totalt 3st träd på tomten.
En fullvuxen hängbjörk med ett underbart rum under grenarna som nu är helt borta. Blir nog ingen uteplats där nu..
Och ett fullvuxet fint symmetriskt äppleträd, får se om det överlever.
Någon som har tips hur jag går vidare med detta och vad rimlig åtgärd/ersättning kan vara? Äppleträdet är ganska enkelt att återplantera men björkens härliga rum blir svårt att fixa.
Före
Efter:
En fullvuxen hängbjörk med ett underbart rum under grenarna som nu är helt borta. Blir nog ingen uteplats där nu..
Och ett fullvuxet fint symmetriskt äppleträd, får se om det överlever.
Någon som har tips hur jag går vidare med detta och vad rimlig åtgärd/ersättning kan vara? Äppleträdet är ganska enkelt att återplantera men björkens härliga rum blir svårt att fixa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före
Efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värdet på trädet är i princip vad det skulle kosta att få dit ett lika stort träd på rot. Eftersom en såpass stor björk inte går att flytta är det ett mycket betydande värde. 100 000 är inte orimligt. Och säg 10-20 000 för äppelträdet, det är lättare att ersätta med ett någorlunda likvärdigt.
Exempel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12343478.ab
Exempel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12343478.ab
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag har inte varit där medans dom jobbat men grannen har fotat. Jag undrar hur man lyckas. Det är gott om utrymme tycker jag. Vårdslös eller bara sadist? För det är skadat så långt bort från gropen så jag undrar nästan om det är avsiktligt
Trist att se att vissa människor inte har mer yrkesstolthet än såhär. Ibland är det såklart ofrånkomligt för framkomligheten, men här ser det faktiskt ut som det funnits alternativ och att de har gått onödigt hårt fram.
Absolut kontakta kommunen och begära ersättning, och fullvuxna träd kan som tidigare nämnts värderas högt.
Absolut kontakta kommunen och begära ersättning, och fullvuxna träd kan som tidigare nämnts värderas högt.
Som Anna H skriver, träd har stora värden. Ta dit en som kan göra en värdering, nu använder man en modell som kallas Alnarpsmodellen för trädvärdering. Det kan röra sig om stora pengar, inte för att det ger dig trädet tillbaka men pengar kan ju vara bra i alla fall.
Ett tips kan vara att leta upp en "AF-del" (administrativa föreskrifter) från ett byggprojekt som kommunen håller på att upphandla, brukar gå att hitta på kommunen hemsida, där står nästan alltid (i alla fall i min kommun) vad man får böta för skador på träd, kan vara mellan 50 000-400 000kr beroende på omkrets på trädet, kanske skiljer en del mellan kommuner.
Men det vore väl rimligt att få samma skadestånd som kommunen begär av andra.
Men det vore väl rimligt att få samma skadestånd som kommunen begär av andra.
Kolla så att kommunen inte friskrivit grävmaskinisten från ansvar. De är rätt duktiga på det. Kolla avtalet du skrivit på med VA-verket.
En friskrivning gör inte att de kommer undan, men det blir jobbigare att få rätt...
En friskrivning gör inte att de kommer undan, men det blir jobbigare att få rätt...
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Hur kan man friskriva sig från vårdslöshet? Alla som jobbar som maskinförare vet ju att träd och dylikt är heligt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Verkar inte bättre. Satt och räknade lite enligt alnarpsmodellen, tror grävaren kommer gå back på jobbet..
