Går rakt på sak och hoppas att någon kan ge lite klarhet i detta.
Vi skulle bygga ett växthus och hade en bekant som skulle mura upp grunden. Det skulle stå på (tre lager lecablock). Tyvärr blev det inte riktigt bra då inga mått stämde och det blev inte rakt så vi tog kontakt med en firma som kom ut och kollade. Vi kom fram till att översta lagret lecablock måste bort och att den delen får muras om.
Där jag dessutom erbjuder mig att ta bort det lagret om det behövs för att det inte ska bli för dyrt, finns ingen anledning att ha snickare att knacka bort det för över 400:-/person i timmen.
Efter det får vi en offert på 30.000:- offerten är inklusive moms och med ROT avdrag inräknat.
där står även "fixa grunden löpande" med motsvarande timpeng.
Vi godkände offerten och bygget började och slutfördes.
när vi sedan får fakturan så är den på över 60.000:- för ROT är inte godkänt för växthus samt att man har lagt till 40 timmars arbete för att fixa grunden.
dom 40 timmarna är då för att ta bort översta lagret och mura om det... vilket vi naturligtvis trodde var inräknat när dom lämnade offerten.
får man lämna offert med inräknat ROT avdrag som inte gäller för det man bygger?
Ska man inte berätta för den som beställer jobbet om det sticker iväg så mycket i pris, borde finnas någon gräns?
Vi skulle bygga ett växthus och hade en bekant som skulle mura upp grunden. Det skulle stå på (tre lager lecablock). Tyvärr blev det inte riktigt bra då inga mått stämde och det blev inte rakt så vi tog kontakt med en firma som kom ut och kollade. Vi kom fram till att översta lagret lecablock måste bort och att den delen får muras om.
Där jag dessutom erbjuder mig att ta bort det lagret om det behövs för att det inte ska bli för dyrt, finns ingen anledning att ha snickare att knacka bort det för över 400:-/person i timmen.
Efter det får vi en offert på 30.000:- offerten är inklusive moms och med ROT avdrag inräknat.
när vi sedan får fakturan så är den på över 60.000:- för ROT är inte godkänt för växthus samt att man har lagt till 40 timmars arbete för att fixa grunden.
dom 40 timmarna är då för att ta bort översta lagret och mura om det... vilket vi naturligtvis trodde var inräknat när dom lämnade offerten.
får man lämna offert med inräknat ROT avdrag som inte gäller för det man bygger?
Ska man inte berätta för den som beställer jobbet om det sticker iväg så mycket i pris, borde finnas någon gräns?
Det brukar finnas standardtext på offerter att om inte ROT-avdrag godkänns skall beställaren betala hela summan. Oftast gäller det när beställaren skattemässigt har passerat den övre gränsen. Åtminstone har jag fått offerter med denna text. Du borde nog ha frågat och hantverkaren borde ha vetat. Försök att diskutera en lösning med honom dvs att ni möts på halva (?) vägen. Annars "tror" jag att hantverkaren kan kräva hela summan.
Var det ingen standardtext på offerten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
yonna skrev:
Det brukar finnas standardtext på offerter att om inte ROT-avdrag godkänns skall beställaren betala hela summan. Oftast gäller det när beställaren skattemässigt har passerat den övre gränsen. Åtminstone har jag fått offerter med denna text. Du borde nog ha frågat och hantverkaren borde ha vetat. Försök att diskutera en lösning med honom dvs att ni möts på halva (?) vägen. Annars "tror" jag att hantverkaren kan kräva hela summan.
Så här ser offerten ut
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ni har fått en offert och de har följt offerten så jag har svårt att förstå problemet.
Jag är ju inte murare och vet inte storlek på växthusets grund, men att riva ett lager och frakta bort skiten samt mura upp ett nytt lager och rikta något som är snett från början samt sedan även putsa detta springer nog iväg i tid trots allt.
Det enda att reagera på är i så fall att de inte nämnt för er att ni måste betala om inte rot beviljas men det kan jag ju samtidigt tycka är en självklarhet för vem ska annars betala.
(Dock har jag alltid med en rad om detta i mina egna offerter och kollar upp först om arbetet är rotberättigat.)
Jag är ju inte murare och vet inte storlek på växthusets grund, men att riva ett lager och frakta bort skiten samt mura upp ett nytt lager och rikta något som är snett från början samt sedan även putsa detta springer nog iväg i tid trots allt.
Det enda att reagera på är i så fall att de inte nämnt för er att ni måste betala om inte rot beviljas men det kan jag ju samtidigt tycka är en självklarhet för vem ska annars betala.
(Dock har jag alltid med en rad om detta i mina egna offerter och kollar upp först om arbetet är rotberättigat.)
Paul-Staffanstorp skrev:
Ni har fått en offert och de har följt offerten så jag har svårt att förstå problemet.
Jo jag förstår att det tar tid att göra, det var precis därför vi kontaktade en firma som kom dit och kollade. Jag stod där med båda snickarna och vi kom överens om att det översta lagret måste bort och sen muras om och kan ni återkomma med en offert på vad det skulle kosta. Då får man väll ändå anta att dom räknar med det i sitt pris?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo men det står ju klart och tydligt i offerten att "Fixa grunden sker löpande!"...Y Yxiii skrev:Jo jag förstår att det tar tid att göra, det var precis därför vi kontaktade en firma som kom dit och kollade. Jag stod där med båda snickarna och vi kom överens om att det översta lagret måste bort och sen muras om och kan ni återkomma med en offert på vad det skulle kosta. Då får man väll ändå anta att dom räknar med det i sitt pris?
Sen kan man ha åsikter om det ena och det andra men det är ju svårt att misstolka kan jag tycka.
Samtidigt kan man ju tycka att om de har erfarenhet av den typen av arbete så borde de i alla fall kunna ge en tidsuppskattning mellan tumme och pekfinger för kan man lämna ett fastpris på övrigt murningsarbete och montering av glaspartier/dörr så borde man kunna göra det på grundjobbet med. (Men det är en annan femma)
Hur kan du rimligen anta något annat än att kostnaden för att fixa grunden skulle faktureras löpande? En ganska uppenbar ledtråd torde väl ändå vara att det står precis så i offerten du accepterade... Du kan inte lasta hantverkarna för att du slarvat med att skapa dig själv en förståelse för vad avtalet du ingått i innebar.Y Yxiii skrev:Jo jag förstår att det tar tid att göra, det var precis därför vi kontaktade en firma som kom dit och kollade. Jag stod där med båda snickarna och vi kom överens om att det översta lagret måste bort och sen muras om och kan ni återkomma med en offert på vad det skulle kosta. Då får man väll ändå anta att dom räknar med det i sitt pris?
Jag köper att det står fixa grunden sker löpande och att dom behöver göra det för att växthuset ska kunna monteras korrekt. Men inte att det är 40h jobb för att mura om hela grunden som sätts som ”löpande” För det visste dom om innan dom lämnade offerten. Det var något vi kom överens om att det skulle vara inräknat. Att dom sedan har en rörlig post för små justeringar i slutet är helt ok. Men inte att sätta hela arbetet med grunden på rörlig timpeng.M mnzeii skrev:Hur kan du rimligen anta något annat än att kostnaden för att fixa grunden skulle faktureras löpande? En ganska uppenbar ledtråd torde väl ändå vara att det står precis så i offerten du accepterade... Du kan inte lasta hantverkarna för att du slarvat med att skapa dig själv en förståelse för vad avtalet du ingått i innebar.
I så fall har dom lämnat en ungefärlig prisuppgift och får då enligt lag inte överstiga priset med mer än 15% utan särskilda omständigheter
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Sorry men problemet verkar vara att du av någon anledning inte kan tyda offerten på rätt sätt för det står ju faktiskt bokstavligt talat att "Fixa grunden sker löpande" med en utsatt timpeng av 425:- exkl. moms OCH att "Material till grunden tillkommer".Y Yxiii skrev:Jag köper att det står fixa grunden sker löpande och att dom behöver göra det för att växthuset ska kunna monteras korrekt. Men inte att det är 40h jobb för att mura om hela grunden som sätts som ”löpande” För det visste dom om innan dom lämnade offerten. Det var något vi kom överens om att det skulle vara inräknat. Att dom sedan har en rörlig post för små justeringar i slutet är helt ok. Men inte att sätta hela arbetet med grunden på rörlig timpeng.
I så fall har dom lämnat en ungefärlig prisuppgift och får då enligt lag inte överstiga priset med mer än 15% utan särskilda omständigheter
Dessutom markerat i rött så frågan är ju mer hur du kunde godkänna offerten och låta dem utföra arbetet om du inte ville ha grundarbetet på löpande debitering.
Här finns ju ingenting alls som antyder "ungefärlig prisuppgift" utan offerten är helt och hållet en fastprisoffert där en viss del som är specificerad kommer att tilläggsdebiteras löpande.
Jag skulle om jag var du bita i det sura äpplet och betala dem det du är skyldig och se den oförväntade kostnaden som en lärpeng. Framöver kommer du vara noggrannare vid avtalsteckning. Det finns ingen chans att vinna en tvist med den argumentation du för just nu. Du har blivit fakturerad korrekt enligt avtal.Y Yxiii skrev:Jag köper att det står fixa grunden sker löpande och att dom behöver göra det för att växthuset ska kunna monteras korrekt. Men inte att det är 40h jobb för att mura om hela grunden som sätts som ”löpande” För det visste dom om innan dom lämnade offerten. Det var något vi kom överens om att det skulle vara inräknat. Att dom sedan har en rörlig post för små justeringar i slutet är helt ok. Men inte att sätta hela arbetet med grunden på rörlig timpeng.
Den öppning som skulle kunna existera vore om det visade sig att arbetet med grunden inte motsvarade de 40 h du blivit fakturerad för men jag tycker inte riktigt det låter så. Be dem specificera den delen ytterligare.
Jag tycker att firman borde ha koll på att man för växthus tydligen inte kan utnyttja ROT och att detta inte borde ha varit med i prisuppgiften.
Även om de inte visste det så borde det ha upptäckts när de skrev offerten.
Även om de inte visste det så borde det ha upptäckts när de skrev offerten.
Du som kund har ansvaret att se du har rätt till rot,Men även företaget måste skriva i kontraktet att dom har rätten kräva dig på roten om du uppgett fel rot,Men växthus omfattar inte rotavdrag vilket firman borde vetat,Känns som dom lurat dig lite på pengar i form av fel rot,Har dom inte skrivit in det i kontraktet att kräva dig på roten så är dom lurade,Påtala det så backar dom nog,Sen alla extrajobb i form av timmar måste dom tala om för dig innan.Y Yxiii skrev:Går rakt på sak och hoppas att någon kan ge lite klarhet i detta.