Hej,

grannen har grävt 4,5m djupt precis i tomtgräns. Det är 70m brett efter vår tomtlinje. Vi har en ladugårdsbyggnad 6m från tomtgräns.

Hur lång tid på sig har grannen att uppföra stödmur mot oss?

Samt, behöver dom sätta staket eller liknande?
 
Det låter ju synnerligen olämpligt på många vis. Har de bygg-/marklov att göra något eller kör de på lantbruksundantag?

Spontant skulle jag säga att de är strikt ansvariga för effekterna av eventuella ras som sker från dag 1 och att de även har ett ansvar för det fyrametersstup de skapat.

Å andra sidan gissar jag att det här inte skett över natt. Vad säger grannen själv?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jo finns lov

Dom bor utomlands så jag vet inte när dom ska göra stödmur. Har gått några veckor nu.
 
  • Gilla
Lalu74
  • Laddar…
S spaxx skrev:
Hej,

grannen har grävt 4,5m djupt precis i tomtgräns. Det är 70m brett efter vår tomtlinje. Vi har en ladugårdsbyggnad 6m från tomtgräns.

Hur lång tid på sig har grannen att uppföra stödmur mot oss?

Samt, behöver dom sätta staket eller liknande?
PBL säger att "Tomter som tas i anspråk för bebyggelse ska utformas så att risken för olycksfall begränsas."
Man tar särskilt upp risken för fall.
Myndigheterna har möjlighet att kräva staket.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/krav-pa-tomter/sakerhet/
 
Redigerat:
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.