2 400 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
När behöver grannen uppföra stödmur?
Hej,
grannen har grävt 4,5m djupt precis i tomtgräns. Det är 70m brett efter vår tomtlinje. Vi har en ladugårdsbyggnad 6m från tomtgräns.
Hur lång tid på sig har grannen att uppföra stödmur mot oss?
Samt, behöver dom sätta staket eller liknande?
grannen har grävt 4,5m djupt precis i tomtgräns. Det är 70m brett efter vår tomtlinje. Vi har en ladugårdsbyggnad 6m från tomtgräns.
Hur lång tid på sig har grannen att uppföra stödmur mot oss?
Samt, behöver dom sätta staket eller liknande?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det låter ju synnerligen olämpligt på många vis. Har de bygg-/marklov att göra något eller kör de på lantbruksundantag?
Spontant skulle jag säga att de är strikt ansvariga för effekterna av eventuella ras som sker från dag 1 och att de även har ett ansvar för det fyrametersstup de skapat.
Å andra sidan gissar jag att det här inte skett över natt. Vad säger grannen själv?
Spontant skulle jag säga att de är strikt ansvariga för effekterna av eventuella ras som sker från dag 1 och att de även har ett ansvar för det fyrametersstup de skapat.
Å andra sidan gissar jag att det här inte skett över natt. Vad säger grannen själv?
PBL säger att "Tomter som tas i anspråk för bebyggelse ska utformas så att risken för olycksfall begränsas."S spaxx skrev:
Man tar särskilt upp risken för fall.
Myndigheterna har möjlighet att kräva staket.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/krav-pa-tomter/sakerhet/
Redigerat:
Klicka här för att svara